Voorkeuren
Cookie instellingen
Aanmelden

CLB-tool 'Ruimtevaarder'

Pagina delen

Jonge Ruimtevaarder Rh

Ruimtevaarder is een digitale tool waarmee GO! CLB’s leerlingen kunnen registreren die uit het onderwijssysteem dreigen te vallen.

Gevaren voor vroegtijdige schooluitval

Onderzoek naar vroegtijdig schoolverlaten toont aan hoe problematische schoolloopbanen, zwakke schoolse prestaties en een verlies aan verbondenheid de kans op vroegtijdig schoolverlaten versterken (Lavrijsen & Nicaise, 2015). Vaak gaat het daarbij niet om slechts één van die factoren, maar wel om een verwevenheid ervan gedurende de schoolloopbaan van leerlingen waardoor hun deelname aan onderwijs in het gedrang komt. Onderwijs en deelname aan onderwijs zijn echter katalysatoren voor sociale mobiliteit en economische en maatschappelijke groei. Volgens de Franse econoom Thomas Piketty (2022) is onderwijs een eerste oriëntatiepunt op weg naar gelijkheid. Het mag dan ook duidelijk zijn dat wanneer het leerrecht - om welke reden dan ook - geschonden wordt daarmee ook het pad naar gelijkheid verlaten wordt.

Steeds meer leerlingen zijn ruimtevaarders

In toenemende mate geven CLB’s het signaal dat de toegang tot onderwijs voor steeds meer leerlingen wordt geschonden, nochtans een expliciet kinder- (en mensen-)recht. De redenen hiervoor zijn even divers als de doelgroep zelf: capaciteitsproblemen, leerlingen die omwille van mentale problemen niet op school geraken, een zorgbeleid dat onvoldoende tegemoet kan komen aan de specifieke noden van de leerling, leerlingen die spijbelen, leerlingen die (onterecht) uit de school verwijderd worden, etc. Het betreft een doelgroep die vaak onderbelicht blijft, net omdat zij niet op de schoolbanken aanwezig zijn. Onze ruimtevaarders. Leerlingen die even aan onze zwaartekracht ontglippen. Leerlingen die we graag weer laten landen binnen onderwijs. Leerlingen die we daarom niet loslaten. 

Doelstellingen project Ruimtevaarder

De doelstelling is meerledig:

  1. Een stem geven aan onze ruimtevaarders.
  2. Een sterk signaal geven op micro, meso en macroniveau
    • Binnen je eigen school/scholengroep,
    • Binnen het GO!,
    • Aan de overheid.
  3. Data-informed, doelgerichte en effectieve acties uitwerken voor het werkveld.
  4. De grootschaligheid, complexiteit en ernst van de problematiek kwantificeren. 

Heb je een vraag?

GO! nieuwsbrief

Ontvang nieuws en ondersteuning voor GO! professionals, ons opleidingsaanbod en zoveel meer.

Schrijf je in

Welkom op GO! pro

Niet aanmelden
Personaliseer je GO! pro-ervaring en kies je onderwijsniveau als kijkfilter voor nieuws en opleidingen.
of
Meld je aan met je GO! account en krijg nieuws en inhoud op jouw maat te zien.

Nog geen GO! account?

Jouw GO! account, sleutel tot een gepersonaliseerde GO! pro

Jouw GO! account is jouw persoonlijk toegangsticket tot het afgeschermde nieuws en inhoud op maat van jouw profiel. Jouw GO! account betekent niet dat je een g-o.be e-mailadres hebt of krijgt.
  • Ja, je hebt (recht op) een GO! account en toegang tot GO! pro.
    Contacteer de personeelsdienst van het Huis van het GO!.

  • Ja, je hebt (recht op) een GO! account en toegang tot GO! pro.
    Contacteer de lokale gegevensbeheerder van je scholengroep.

  • Ja, je hebt (recht op) een GO! account en toegang tot GO! pro.
    Contacteer de lokale gegevensbeheerder van je scholengroep.

  • Nog even geduld. Momenteel heb je nog geen (recht op een) GO! account met toegang tot GO! pro. Van zodra de GO! contactendatabank beschikt over de contact- en functiegegevens van het (niet-)onderwijzend personeel in de scholen en instellingen, heb ook jij (recht op) een GO! account met toegang tot GO! pro.

Hoe krijg je een GO! account, wanneer je er recht op hebt?
De lokale gegevensbeheerder van je scholengroep of de personeelsdienst (enkel voor Huis GO! medewerkers) zorgt voor de registratie of aanpassing van je gegevens in de GO! contactendatabank. Vervolgens krijg je de juiste toegangsrechten en kun je aanmelden op GO! pro.