Ja, je hebt (recht op) een GO! account en toegang tot GO! pro.
Contacteer de personeelsdienst van het Huis van het GO!.
Ruimtevaarder is een digitale tool waarmee GO! CLB’s leerlingen kunnen registreren die uit het onderwijssysteem dreigen te vallen.
Gevaren voor vroegtijdige schooluitval
Onderzoek naar vroegtijdig schoolverlaten toont aan hoe problematische schoolloopbanen, zwakke schoolse prestaties en een verlies aan verbondenheid de kans op vroegtijdig schoolverlaten versterken (Lavrijsen & Nicaise, 2015). Vaak gaat het daarbij niet om slechts één van die factoren, maar wel om een verwevenheid ervan gedurende de schoolloopbaan van leerlingen waardoor hun deelname aan onderwijs in het gedrang komt. Onderwijs en deelname aan onderwijs zijn echter katalysatoren voor sociale mobiliteit en economische en maatschappelijke groei. Volgens de Franse econoom Thomas Piketty (2022) is onderwijs een eerste oriëntatiepunt op weg naar gelijkheid. Het mag dan ook duidelijk zijn dat wanneer het leerrecht - om welke reden dan ook - geschonden wordt daarmee ook het pad naar gelijkheid verlaten wordt.
Steeds meer leerlingen zijn ruimtevaarders
In toenemende mate geven CLB’s het signaal dat de toegang tot onderwijs voor steeds meer leerlingen wordt geschonden, nochtans een expliciet kinder- (en mensen-)recht. De redenen hiervoor zijn even divers als de doelgroep zelf: capaciteitsproblemen, leerlingen die omwille van mentale problemen niet op school geraken, een zorgbeleid dat onvoldoende tegemoet kan komen aan de specifieke noden van de leerling, leerlingen die spijbelen, leerlingen die (onterecht) uit de school verwijderd worden, etc. Het betreft een doelgroep die vaak onderbelicht blijft, net omdat zij niet op de schoolbanken aanwezig zijn. Onze ruimtevaarders. Leerlingen die even aan onze zwaartekracht ontglippen. Leerlingen die we graag weer laten landen binnen onderwijs. Leerlingen die we daarom niet loslaten.
Doelstellingen project Ruimtevaarder
De doelstelling is meerledig:
- Een stem geven aan onze ruimtevaarders.
- Een sterk signaal geven op micro, meso en macroniveau
- Binnen je eigen school/scholengroep,
- Binnen het GO!,
- Aan de overheid.
- Data-informed, doelgerichte en effectieve acties uitwerken voor het werkveld.
- De grootschaligheid, complexiteit en ernst van de problematiek kwantificeren.