Ja, je hebt (recht op) een GO! account en toegang tot GO! pro.
Contacteer de personeelsdienst van het Huis van het GO!.
28 november 2025 - consultatienota 'Evolutie naar scholen voor iedereen'
In opvolging op de visienota ‘Stappenplan richting een inclusiever onderwijs’, volgt de consultatienota over de evolutie naar scholen voor iedereen.
In deze consultatienota wordt de visie weergegeven om te evolueren naar een meer inclusief onderwijssysteem in 2040, waarin alle kinderen en jongeren genieten van hoogstaand kwaliteitsvol onderwijs in scholen voor iedereen.
Voor de evolutie naar meer inclusief onderwijs wordt vertrokken vanuit een stevige basis met ambitieuze minimumdoelen die in basisonderwijs gelden voor zowel gewoon als buitengewoon onderwijs. Basisscholen en secundaire scholen zetten in op een evidence informed inclusieve leeromgeving waarin wordt uitgegaan van een kennisrijk curriculum, sterke didactiek, een rustig
klas- en schoolklimaat en bovenal hoge verwachtingen voor alle leerlingen. Via nauwe samenwerking tussen gewoon en buitengewoon onderwijs en door ondersteuning in de scholen te brengen via multidisciplinaire teams, evolueren we geleidelijk naar een onderwijscontext met scholen voor iedereen waar leerlingen met en zonder specifieke onderwijsbehoeften maximaal samen leren. Er wordt een strategie bepaald om deze evolutie waar te maken en er wordt een tijdspad over 15 jaar uitgezet met concrete maatregelen om toe te werken naar scholen waar kwaliteitsvol en inclusief onderwijs wordt geboden waar leerwinst voor alle leerlingen kan worden bekomen.
Deze consultatienota zal ter consultatie worden voorgelegd aan strategische adviesraden en aan de Staten-Generaal. In de Staten-Generaal, die vanaf het najaar van 2025 zal plaatsvinden, zal een brede delegatie van stakeholders betrokken worden om zich te buigen over de inhoud van deze consultatienota.
De consultatienota vind je hier.
4 april 2025 - visienota 'Stappenplan richting een inclusiever onderwijs'
De Vlaamse Regering heeft 4 april een belangrijke stap gezet richting een meer inclusief onderwijssysteem. Ze keurde namelijk de visienota ‘Stappenplan richting een inclusiever onderwijs’ goed. Deze visienota vormt het startpunt van een breed gedragen beleidstraject dat moet leiden tot een inclusiever onderwijslandschap tegen 2040.
De visienota komt er naar aanleiding van de gedachtewisseling in het Vlaams Parlement over het verslag van het Rekenhof omtrent de in- en uitstroom naar het buitengewoon onderwijs, en het advies van de Onafhankelijke Commissie Inclusief Onderwijs. Ze benoemt een aantal prangende knelpunten: de capaciteitsdruk in het buitengewoon onderwijs, de oververtegenwoordiging van leerlingen uit kansarmoede, lange busritten voor leerlingen, het stijgend aantal vragen naar leersteun in het gewoon onderwijs, en het leerrecht dat voor sommige leerlingen onder druk komt te staan.
Op basis van deze vaststellingen beargumenteert de visienota waarom een evolutie naar een meer inclusief onderwijssysteem noodzakelijk is. De Vlaamse Regering engageert zich om een duidelijke visie, strategie en tijdspad uit te werken die moeten uitmonden in een inclusief onderwijsmodel tegen 2040. Deze elementen zullen in een volgende fase – via een consultatienota – verder worden uitgewerkt.
Concreet voorziet de visienota al enkele belangrijke stappen. Zo komen er deze legislatuur pioniersscholen waarin gewoon en buitengewoon onderwijs nauwer gaan samenwerken, samen met de leersteuncentra. Daarnaast zal er een commissie worden opgericht die zich op korte termijn buigt over de criteria voor attestering in de verschillende types buitengewoon onderwijs.
De visienota is inmiddels overgemaakt aan het Vlaams Parlement voor verdere bespreking.
Via deze link vind je alle informatie over dit stappenplan richting inclusiever onderwijs.

