Voorkeuren
Cookie instellingen
Aanmelden

Decreet lerenden en organisatie

Pagina delen

2 mei 2025 - ontwerp van decreet over de lerenden en organisatie van het onderwijs - laatste principiële goedkeuring door Vlaamse regering

Op 2 mei heeft de Vlaamse regering een laatste keer het ontwerp van decreet principieel goedgekeurd na oplevering van het advies van de Raad van State.

Het ontwerp van decreet komt nu in de laatste fase van het beleidsproces met de indiening ervan in het Vlaams parlement waar het eerst zal behandeld worden in de commissie onderwijs en daarna in de plenaire vergadering zal worden besproken en gestemd.

Het ontwerp van decreet zoals het wordt ingediend in het Vlaams parlement kan je via deze link nalezen. Naar aanleiding van het advies van de Raad van State zijn er ten opzichte van eerdere versies onder andere wijzigingen aangebracht aan de artikelen die het verbod op slimme apparaten regelen onder andere om de toepassing duidelijker te formuleren.

De Vlaamse regering heeft ook een aantal regeringsamendementen goedgekeurd die na advies van de Raad van State nog aan het ontwerpdecreet zullen worden toegevoegd. Deze amendementen bevat onder andere een aanpassing van de regelgeving over huisonderwijs, een verruiming van het toepassingsgebied van het proeftuindecreet naar leersteuncentra en internaten, het beperken van mogelijkheden voor scholen secundair onderwijs om zich kunstmatig op te splitsen en het schrappen van de mogelijkheid voor cvo om een projectaanvraag in te dienen voor gecombineerd onderwijs.

Meer informatie over deze regeringsamendementen vind je via deze link.

21 februari 2025 - voorontwerp van decreet de lerenden en organisatie in het onderwijs - tweede principiële goedkeuring door Vlaamse regering

Het voorontwerp van decreet werd, na onderhandelingen en na advies in onder andere de VLOR, op een aantal punten aangepast en opnieuw goedgekeurd door de Vlaamse regering.

Er werden, naar aanleiding van de onderhandelingen en het VLOR-advies, een aantal artikelen verfijnd en/of extra geduid in de Memorie van Toelichting. Dat is onder andere het geval bij de regeling van het verbod op de slimme apparaten, de verduidelijking bij de KOALA-taalscreening dat  een school voor buitengewoon onderwijs de beslissing voor individuele leerlingen kan nemen en dat voor leerlingen met een IAC-verslag er geen verplicht taalintegratietraject kan zijn maar ook de automatische vrijstelling algemene vorming in het volwassenonderwijs waarbij de arbeidsmarktfinaliteit wordt geschrapt. Een automatische vrijstelling voor een bewijs van algemene vorming van de derde graad arbeidsmarktfinaliteit voor wie zijn traject verder wil zetten in het tweedekansonderwijs is pas aangewezen zodra de onderwijskwalificaties ook in het volwassenenonderwijs zijn ingevoerd. Waar sprake van “diploma secundair onderwijs” wordt het nieuwe en gelijkwaardige “diploma van secundair onderwijs, onderwijskwalificatie niveau 4” toegevoegd.

Daarnaast werden er ook nieuwe artikelen ingeschreven in dit voorontwerp van decreet zoals onder andere een aanpassing aan het extra werkingsbudget in het kader van de capaciteitsproblematiek: in het schooljaar 2025-2026 worden de vernieuwde zevende jaren voor de eerste keer ingericht. Deze zevende jaren zijn niet meer gekoppeld aan een onderwijsvorm. Daarom is er een aanpassing nodig aan de berekeningsmethode van dit werkingsbudget. Er wordt daarnaast ook een kader voorzien om toekomstige actualisaties van het Vlaams secundair studieaanbod en de gevolgen daarvan voor bestaand en nieuw aanbod van scholen te regelen.

Het voorontwerp wordt nu voor advies voorgelegd aan de Raad van State alvorens het opnieuw op de agenda van de Vlaamse regering komt.

De aangepaste versie van dit voorontwerp kan via deze link raadplegen: het voorontwerp, de Memorie van Toelichting en de nota aan de Vlaamse regering.

7 februari 2025 - voorontwerp van decreet de lerenden en organisatie in het onderwijs - onderhandeld in SC X

Het voorontwerp werd onderhandeld in Sectorcomité X. Het GO! gaf een protocol van gedeeltelijk akkoord omwille van onze wezenlijke bezorgdheid om de organiseerbaarheid van bepaalde nieuwe regelgeving in dit ontwerpdecreet met betrekking tot het verbod op slimme apparaten, de invoering van de 3 uren extra Nederlands in het secundair onderwijs en de NT2-test in het volwassenenonderwijs.

Ons volledige protocol van gedeeltelijk akkoord samen met een overzicht van de inhoud van het voorontwerp van decreet kan je nalezen in Op Stapel 2025-03.

23 januari 2025 - voorontwerp van decreet de lerenden en organisatie in het onderwijs - advies van de Vlaamse onderwijsraad

Over het voorontwerp van decreet werd een advies uitgebracht door de Vlaamse onderwijsraad. De Vlor focust zich in dit advies op

  • het verbod op slimme apparaten in het basis- en secundair onderwijs;
  • de drie uur extra Nederlands in het eerste jaar secundair onderwijs;
  • de overcapaciteitsgroep voor leerlingen uit de buurt in het gewoon secundair onderwijs;
  • de aanpassingen aan de NT2-test in het volwassenenonderwijs.

Tegelijkertijd wijst de Vlor op verschillende voorwaarden die essentieel zijn om de effectiviteit en de haalbaarheid van die (en toekomstige) maatregelen te waarborgen. 

Het volledige advies kan je nalezen via deze link.

20 december 2024 - voorontwerp van decreet over de lerenden en organisatie in het onderwijs - eerste principiële goedkeuring door Vlaamse regering

De Vlaamse Regering heeft op 20 december een eerste keer haar principiële goedkeuring gehecht aan het voorontwerp van decreet over de lerenden en organisatie in het onderwijs. Het voorontwerp van decreet is hiermee nog niet definitief, het wordt nog voor advies voorgelegd aan onder andere de VLOR en de SERV en het wordt onderhandeld met de sociale partners.

Het voorontwerp van decreet wijzigt een aantal bestaande niveau- en themadecreten over onderwijs en voert belangrijke maatregelen uit het Vlaams Regeerakkoord 2024-2029 uit zoals het invoeren van een smartphoneverbod in het basisonderwijs en de eerste en tweede graad van het secundair onderwijs,  de drie uur extra Nederlands in het eerste jaar secundair onderwijs,  een overcapaciteitsgroep voor leerlingen uit de buurt in het gewoon secundair onderwijs en aanpassingen aan de NT2-test in het volwassenenonderwijs.

Via deze link kan je de stukken raadplegen: het voorontwerp van decreet, de Memorie van Toelichting en de bijhorende nota aan de Vlaamse regering.

Welkom op GO! pro

Niet aanmelden
Personaliseer je GO! pro-ervaring en kies je onderwijsniveau als kijkfilter voor nieuws en opleidingen.
of
Meld je aan met je GO! account en krijg nieuws en inhoud op jouw maat te zien.

Nog geen GO! account?

Jouw GO! account, sleutel tot een gepersonaliseerde GO! pro

Jouw GO! account is jouw persoonlijk toegangsticket tot het afgeschermde nieuws en inhoud op maat van jouw profiel. Jouw GO! account betekent niet dat je een g-o.be e-mailadres hebt of krijgt.
  • Ja, je hebt (recht op) een GO! account en toegang tot GO! pro.
    Contacteer de personeelsdienst van het Huis van het GO!.

  • Ja, je hebt (recht op) een GO! account en toegang tot GO! pro.
    Contacteer de lokale gegevensbeheerder van je scholengroep.

  • Ja, je hebt (recht op) een GO! account en toegang tot GO! pro.
    Contacteer de lokale gegevensbeheerder van je scholengroep.

  • Nog even geduld. Momenteel heb je nog geen (recht op een) GO! account met toegang tot GO! pro. Van zodra de GO! contactendatabank beschikt over de contact- en functiegegevens van het (niet-)onderwijzend personeel in de scholen en instellingen, heb ook jij (recht op) een GO! account met toegang tot GO! pro.

Hoe krijg je een GO! account, wanneer je er recht op hebt?
De lokale gegevensbeheerder van je scholengroep of de personeelsdienst (enkel voor Huis GO! medewerkers) zorgt voor de registratie of aanpassing van je gegevens in de GO! contactendatabank. Vervolgens krijg je de juiste toegangsrechten en kun je aanmelden op GO! pro.