Voorkeuren
Cookie instellingen
Aanmelden
Aanmelden met je GO! account

Basisonderwijs

Pagina delen

23 juni 2025 - decreet minimumdoelen basisonderwijs - in behandeling in het Vlaams parlement

Het voorstel van decreet met de inhoud van de nieuwe minimumdoelen basisonderwijs is in behandeling in het Vlaams parlement. Daar zal het eerst worden besproken in de commissie onderwijs alvorens definitief te worden gestemd in de plenaire vergadering van het Vlaams parlement. Dit zou nog voor het zomerreces gebeuren. 
 
Het verloop van deze parlementaire behandeling kan je via deze link volgen. 

11 juni 2025 - decreet tot wijziging van het decreet basisonderwijs - definitief goedgekeurd in het Vlaams parlement

Het voorstel van decreet van Koen Daniëls, Hannelore Goeman, Loes Vandromme, Griet Vanryckegem, Tom Seurs, Gianna Werbrouck en Peter Van Rompuy, ingediend op 5 mei 2025, wijzigt het decreet basisonderwijs om zo het nieuwe kader voor de minimumdoelen basisonderwijs vast te leggen. Op 19 mei werd het advies van de Raad van State over het voorstel van decreet  ontvangen, waarna het op 22 mei 2025 aangenomen werd in de Commissie voor Onderwijs. Het werd door de plenaire vergadering van het Vlaams parlement besproken en goedgekeurd op 11 juni om vervolgens op 13 juni bekrachtigd en afgekondigd te worden. 
De tekst van het definitief goedgekeurde decreet kan je raadplegen via deze link

11 juni 2025 - decreet minimumdoelen basisonderwijs - advies van de Vlaamse Onderwijsraad

Het voorstel van minimumdoelen basisonderwijs en het begeleidende rapport van de expertencommissie onder leiding van Daniël Muijs werd op 16 mei 2025 voor advies voorgelegd aan de onderwijsverstrekkers en de daartoe bevoegde strategische adviesraden, zijnde de Vlaamse Onderwijsraad (Vlor) en SERV. De Vlor bracht op 11 juni 2025 haar advies uit. Twee dagen later bezorgden de onderwijsverstrekkers hun advies aan de minister. 
Omdat de onderwijsverstrekkers door de minister van onderwijs om een eigen advies gevraagd werd, onthielden ze zich bij de stemming van het Vlor-advies. 
Het Vlor-advies kan je nalezen via deze link

6 juni 2025 - decreet minimumdoelen basisonderwijs - principiële goedkeuring door Vlaamse regering

De Vlaamse Regering heeft op 6 juni haar principiële goedkeuring aan het decreet over de nieuwe minimumdoelen voor het basisonderwijs gehecht. Deze doelen zijn een concrete uitwerking van het kennisrijke curriculum zoals opgenomen in het regeerakkoord 2024–2029. Ze leggen vast wat elke leerling op het einde van het kleuteronderwijs, het vierde leerjaar en het zesde leerjaar minimaal moet kennen en kunnen, met bijzondere focus op Nederlands, wiskunde en wetenschap & techniek. De doelen zijn ontwikkeld onder leiding van een onafhankelijke expertencommissie en bieden een duidelijk en kwaliteitsvol kader voor leerplanmakers en scholen.

Het ontwerp wordt nu voor advies voorgelegd aan de Vlaamse Onderwijsraad (VLOR) en de SERV. Om de goedkeuring tijdig rond te krijgen, zal het ontwerp van decreet omgezet worden naar een voorstel van decreet met het oog op een parlementaire afhandeling tegen 18 juli 2025. Op die manier wordt een tijdige behandeling gegarandeerd, hetgeen voor scholen, leerkrachten, leerplanmakers en pedagogische begeleiders essentieel is om zich inhoudelijk, organisatorisch en professioneel voor te bereiden op de implementatie.

Meer informatie vind je via deze link. Van zodra het decreet is ingediend in het Vlaams parlement, geven we de link naar de stukken via deze pagina mee.

26 mei 2025 - voorstel van decreet tot wijziging van het decreet basisonderwijs - in behandeling in het Vlaams parlement

Het voorstel van decreet van Koen Daniëls, Hannelore Goeman, Loes Vandromme, Griet Vanryckegem, Tom Seurs, Gianna Werbrouck en Peter Van Rompuy, ingediend op 5 mei 2025, wijzigt het decreet basisonderwijs om zo het nieuwe kader voor de minimumdoelen basisonderwijs vast te leggen. Op 19 mei werd het advies van de Raad van State over het voorstel van decreet  ontvangen, waarna het op 22 mei 2025 aangenomen werd in de Commissie voor Onderwijs, alvorens door de plenaire vergadering van het Vlaams parlement te worden besproken en gestemd.

Het verloop van die parlementaire behandeling kan je volgen via deze link.

19 mei 2025 - voorstel van decreet tot wijziging van het decreet basisonderwijs - in behandeling in het Vlaams parlement

Het voorstel van decreet van Koen Daniëls, Hannelore Goeman, Loes Vandromme, Griet Vanryckegem, Tom Seurs, Gianna Werbrouck en Peter Van Rompuy, ingediend op 5 mei 2025, wijzigt het decreet basisonderwijs om zo het nieuwe kader voor de minimumdoelen basisonderwijs vast te leggen. Het voorstel van decreet  werd op 12 mei ter advies voorgelegd aan de Raad van State en wordt op 22 mei 2025 behandeld in de Commissie voor Onderwijs, alvorens door de plenaire vergadering van het Vlaams parlement te worden besproken en gestemd.

Het verloop van die parlementaire behandeling kan je volgen via deze link.

23 april 2025 - minimumdoelen basisonderwijs - advies van de Vlaamse onderwijsraad

De Vlor bracht in april een advies uit naar aanleiding van de visienota van de Vlaamse regering. Die visienota zet de strategische lijnen uit voor nieuwe minimumdoelen in het basisonderwijs.

Het volledige advies kan je via deze link nalezen.

9 mei 2025 - voorstel minimumdoelen basisonderwijs

De expertengroep onder leiding van Daniel Muijs heeft een voorstel voor minimumdoelen in het basisonderwijs klaar. Die minimumdoelen moeten nog goedgekeurd worden door het Vlaamse Parlement.

Alle informatie vind je via deze link.

28 februari 2025 - Visienota 'Vaststelling van kwaliteitsvolle minimumdoelen in het basisonderwijs'

De Vlaamse Regering keurde de inhoud goed van de visienota 'Vaststelling van kwaliteitsvolle minimumdoelen in het basisonderwijs'. 

In deze visienota maakt de Vlaamse Regering duidelijk waarom zij zich op het concept ‘kennisrijk curriculum’ baseert om de nieuwe minimumdoelen vorm te geven. Daarbij wordt het belang van systematische kennisopbouw gedurende de volledige basisschoolcarrière belicht. Deze systematische kennisopbouw, met heldere doelen in de derde kleuterklas, het vierde leerjaar en einde van de basisschool zijn de vertrekbasis om ieder kind gelijke onderwijs- (en later arbeidskansen) te geven. Daarna belicht de Vlaamse Regering hoe zij de ontwikkelingsprocedure wil vereenvoudigen om ook een zo wetenschappelijk en helder mogelijk resultaat te verkrijgen dat duidelijkheid en houvast biedt aan onderwijspersoneel en leerlingen. Tot slot voorziet deze nota in de aanstelling van een expertencommissie onder leiding van Prof. Dr. Daniël Muijs om deze kennisrijke minimumdoelen te ontwerpen.

Via deze link kan je de integrale visienota nalezen. Meer informatie kan je ook vinden via dit bericht op GO! Pro.

Het kader is hiermee uitgezet, maar het belangrijkste moet nog volgen: de concrete inhoud van de minimumdoelen. Als die nieuwe minimumdoelen niet al te sterk afwijken van het werk dat tijdens de vorige legislatuur door de ontwikkelcommissies opgeleverd werd, dan kan het GO! snel schakelen. Op basis van de toen voorliggende eindtermen maakten we immers al werk van een kennisrijk ontwerpleerplan. Met de nodige aanvullingen en kleine bijsturingen kan dat worden uitgerold in september van dit jaar. Aan de minister werd om extra omkadering gevraagd voor de pedagogische begeleidingsdienst die klaar staat met meer dan 200 vormingssessies. Zo willen we garanderen dat élke leraar mee aan boord is. Het GO! kijkt dus vooral uit naar het decreet met de minimumdoelen.

Welkom op GO! pro

Niet aanmelden
Personaliseer je GO! pro-ervaring en kies je onderwijsniveau als kijkfilter voor nieuws en opleidingen.
of
Meld je aan met je GO! account en krijg nieuws en inhoud op jouw maat te zien.

Nog geen GO! account?

Jouw GO! account, sleutel tot een gepersonaliseerde GO! pro

Jouw GO! account is jouw persoonlijk toegangsticket tot het afgeschermde nieuws en inhoud op maat van jouw profiel. Jouw GO! account betekent niet dat je een g-o.be e-mailadres hebt of krijgt.
  • Ja, je hebt (recht op) een GO! account en toegang tot GO! pro.
    Contacteer de personeelsdienst van het Huis van het GO!.

  • Ja, je hebt (recht op) een GO! account en toegang tot GO! pro.
    Contacteer de lokale gegevensbeheerder van je scholengroep.

  • Ja, je hebt (recht op) een GO! account en toegang tot GO! pro.
    Contacteer de lokale gegevensbeheerder van je scholengroep.

  • Nog even geduld. Momenteel heb je nog geen (recht op een) GO! account met toegang tot GO! pro. Van zodra de GO! contactendatabank beschikt over de contact- en functiegegevens van het (niet-)onderwijzend personeel in de scholen en instellingen, heb ook jij (recht op) een GO! account met toegang tot GO! pro.

Hoe krijg je een GO! account, wanneer je er recht op hebt?
De lokale gegevensbeheerder van je scholengroep of de personeelsdienst (enkel voor Huis GO! medewerkers) zorgt voor de registratie of aanpassing van je gegevens in de GO! contactendatabank. Vervolgens krijg je de juiste toegangsrechten en kun je aanmelden op GO! pro.