Ja, je hebt (recht op) een GO! account en toegang tot GO! pro.
Contacteer de personeelsdienst van het Huis van het GO!.
Verandertraject: Evaluatiebeleid
Evalueren is veel meer dan een cijfer geven. Het is een integraal onderdeel van ons onderwijssysteem. Het is een complex geheel van opvolgen, beoordelen, feedback geven en werken aan het groeipotentieel bij de cursisten, maar ook het bijsturen van de eigen manier van werken en lesgeven. De visie op evalueren is de laatste jaren sterk veranderd. Meer dan ooit wordt in het referentiekader voor onderwijskwaliteit (R-OK) duidelijk omschreven aan welke criteria een goede evaluatie en een goed evaluatiebeleid moeten voldoen. "Moeten we alles evalueren?", "Geldt dit ook voor praktijkvakken?" of "Moet iedereen aan de evaluatie deelnemen?", zijn slechts enkele van de vele vragen die leerkrachten of vakgroepen zich stellen.
Tijdens dit verandertraject (VT) beogen we dat schoolteams:
- een gedragen visie op evalueren ontwikkelen, rekening houdend met de noden van de leerkrachten en afgestemd op de context van de cursisten;
- over bruikbare tools beschikken om kwaliteitsvolle cursistenevaluaties uit te voeren en in kaart te brengen;
- de kwaliteit van hun evaluatiepraktijk verhogen en opvolgen;
- expertisedeling tussen de teams stimuleren.
Verandertraject: Gedeeld(er) leiderschap
Het verandertraject is een vervolgtraject van het PI Gedeeld(er) leiderschap. Hierbij worden de school- of centrumleider en de beleidsmedewerker(s) versterkt als leider VAN en IN de verandering. De focus ligt daarvoor op de drie kernelementen van het groeien naar gedeeld leiderschap.
Ten eerste is er het structuurvraagstuk. Het is belangrijk dat de school- of centrumleider een duidelijke visie heeft op het 'nieuwe' leidinggeven. Het team zal immers met veel vragen zitten waar de leidinggevende in het begin een baken moet zijn die de lijnen uitzet. Hoe kan een nieuwe structuur van gedeeld leiderschap er uit zien? Wie neemt welke rollen en verantwoordelijkheden op?
Een tweede kernelement van het traject is de teamontwikkeling. Teams groeien niet vanzelf. Ze vragen ondersteuning om deze verdeelde rollen en verantwoordelijkheden te kunnen opnemen.
Tenslotte focust het traject op de leidinggevende zelf. De leider VAN verandering is immers ook zelf IN verandering. Je moet op zoek naar een nieuwe invulling van je eigen rollen en verantwoordelijkheden, maar ook naar een nieuwe identiteit als leider.
Dit verandertraject kun je jaarlijks aanvragen via je begeleidingsovereenkomst.
Professionele leergemeenschappen voor volwassenenonderwijs
Vanaf 2023-2024 zullen we onze 'lerende netwerken VWO' omdopen tot 'professionele leergemeenschappen' (PLG). Een naamswijziging, maar ook een streefdoel om op deze dagen nog krachtigere, meer impactvolle momenten van kennis delen en samenwerken te realiseren.
Schrijf je in voor het PLG VWO in je vakgebied en ontdek hoe jouw betrokkenheid een leren vanuit ieders expertise met zich meebrengt.
Door collega's uit de verschillende CVO's Vlaanderenbreed samen te brengen, vormen we een boeiend lerend netwerk waarin we samenwerken en groeien. We willen bewust kennis en ervaringen versterken rond specifieke kennisgebieden.
Hier krijg je niet alleen de kans om te leren, maar ook om anderen te inspireren. Afhankelijk van het thema, krijg je de kans om aspecten van je eigen werk te presenteren of nodigen we eventueel externe sprekers uit om onze horizon te verbreden.
Onze pedagogisch begeleiders zullen als procesgeleiders voor een vlot verloop van deze dagen zorgen.
Netoverschrijdende netwerken
Naast de PLG's in het GO! zijn er ook nog netoverschrijdende netwerken rond specifieke thema's, waarbij ook onze begeleiders betrokken zijn.