Ja, je hebt (recht op) een GO! account en toegang tot GO! pro.
Contacteer de personeelsdienst van het Huis van het GO!.
Betaalbare oefenvormen ontwikkelen voor dure technologie
Nieuwe technologieën bieden onze samenleving enorme kansen. Het is dan ook heel logisch dat ons onderwijs die integreert in de leerstof. In scholen met technische en/of beroepsafdelingen is het niet meer dan normaal dat leerlingen er leren werken met componenten van die nieuwe technologie. Zoals bv. zonnepanelen, warmtepompen of vloerverwarming.
Inzicht in die technologieën krijgen en vooral 'de techniciteit in de vingers krijgen' doe je echter niet op papier. Er moet geoefend kunnen worden. Een zonnepaneel aansluiten, een warmtepomp installeren, je leert het toch vooral al doende. Helaas zijn die materialen niet goedkoop of altijd makkelijk voorhanden in scholen. Samenwerken met de beroepssector is een mogelijkheid, maar er zijn ook andere betaalbare alternatieven. Levensechte oefeningen, handelingen en werkprocedures simuleren in een VR-omgeving bijvoorbeeld.
GO! atheneum Courtsmanlaan Maldegem ontwikkelde binnen het Innovet XR-actieplan in het project The Green Goggles de voorbije 2 schooljaren enkele VR-applicaties voor installatietechniek.
Door gericht virtual reality in te zetten kan de school snel en makkelijk specifieke vaardigheden inoefenen zonder direct een installatie voorhanden te hebben op elk moment. Het aanleren is immers alleen mogelijk op een werkende installatie op school of stage of duaal leren. Het bijschakelen van een VR-applicatie kan de organisatie van het leerproces dus vergemakkelijken. Je trekt als het ware de praktijk in je les binnen zonder je te verplaatsen. Perfect dus om de brug tussen theorie en praktijk te maken alvorens je op de werkvloer komt.
Deze aanpak is geenszins een vervanging van de theorie of praktijk, maar vooral een meer dan gewenste tussenstap in het leerproces om zeer specifieke, complexe of gevaarlijke handelingen te trainen.
Lokaal ontwikkelde knowhow netbreed delen
Het GO! onderzoekt vanuit het expertnetwerk XR welke kansen de VR- of AR-technologie biedt. Eén of meerdere ankerpersonen van elke scholengroep komen 4 keer per schooljaar samen om ervaringen uit te wisselen over de scholen en scholengroepen heen. Ook GO! atheneum Courtsmanlaan Maldegem maakt deel uit van dit netwerk.
Het GO! investeerde recent in een eigen VR-device managementsysteem voor scholen die eigen VR-brillen hebben. Via dit didactisch ondersteunend platform kunnen leerkrachten lessen plannen, VR-brillen toewijzen, VR-oefeningen klaarzetten, meekijken met meerdere leerlingen tegelijk en live feedback geven. Er wordt momenteel zelfs gewerkt aan een piste om leerdata uit educatieve applicaties automatisch terug te krijgen naar het schoolplatform zodat de leerwinst daadwerkelijk ook kan worden opgevolgd.
De applicaties die in Maldegem ontwikkeld werden (zonnepanelen, warmtepomp en vloerverwarming) zijn beschikbaar via het platform van het GO! én het platform van de RTC’s.
Meer weten
Wil je daar meer over weten of heb je interesse om VR-brillen van je eigen school aan te sluiten op het GO! platform? Neem dan via e-content@g-o.be contact op met het team e-content.
Bekijk ook eens deze GO! pro-pagina: E-content secundair onderwijs.
A propos: nog een dikke proficiat aan het team van GO! atheneum Courtsmanlaan Maldegem (cf. de foto bovenaan) voor de ontwikkeling van deze mooie applicaties!