Ja, je hebt (recht op) een GO! account en toegang tot GO! pro.
Contacteer de personeelsdienst van het Huis van het GO!.
"Voor elke groep van 10 à 12 leerlingen is er een leraar, een leraar in opleiding en een vrijwilliger. Dat geeft ons de mogelijkheid om intensief te begeleiden," aldus coördinator Mathias Schelfthout. De ochtenden zijn gereserveerd voor lesactiviteiten, terwijl de middagen gevuld zijn met culturele, sportieve en ontspannende activiteiten.
Dit is het vijfde jaar op rij dat onderwijsminister Ben Weyts Vlaamse scholen de kans biedt om kinderen en jongeren extra leerkansen te geven tijdens de zomervakantie en zo de zogenaamde ‘zomerterugval’ te beperken. “Vorig jaar organiseerden we ook een zomerschool en de resultaten waren heel positief,” zegt coördinator Schelfthout. “Bovendien was er opnieuw veel enthousiasme bij de leerkrachten en vrijwilligers om mee te werken. Ze merken zelf ook dat een zomerschool effect heeft, en voor sommige nieuwe leerlingen is het een fijne manier om al kennis te maken met onze school.”
“Net als vorig jaar richten we ons op leerlingen die de overstap maken van de basisschool naar het eerste jaar secundair onderwijs, en op leerlingen van de eerste graad secundair onderwijs,” aldus coördinator Schelfthout. “We hebben bewust gekozen om de groep niet te groot te maken, maar desondanks namen en nemen er ongeveer vijftig leerlingen deel aan de zomerschool op onze campus in de De Nayerstraat. Om alles vlot te laten verlopen en om alle leerlingen optimaal te begeleiden, krijgen de leerkrachten hulp van vrijwilligers.” De klemtoon van de lesactiviteiten ligt op de vakken Nederlands en wiskunde.
Amber De Geyseleer, die vorig schooljaar het eerste jaar lesgaf in de school, zegt: “Dankzij de zomerschool heb ik als leerkracht zelf ook een betere start kunnen maken op 1 september. Ik heb de meerwaarde van de zomerschool zelf ervaren en wil dit jaar opnieuw mijn steentje bijdragen.” Ook Jolien De Groeve, leraar Nederlands, onderschrijft het belang van de zomerschool. “Vooral voor kinderen die thuis een andere taal spreken, is het belangrijk om opnieuw te schakelen naar het Nederlands. Tijdens de zomerschool besteden we hier veel aandacht aan.” Vrijwilliger Simon Claus, die vorig jaar ook al begeleidde, voegt toe: “Met drie begeleiders per 10 à 12 leerlingen kunnen we veel intensiever begeleiden. Je ziet de leerlingen groeien en floreren omdat ze het beter begrepen en dat geeft veel voldoening.”
“Elke ochtend staan er lesactiviteiten op het programma. In de namiddag gaan we de sportieve en culturele toer op,” besluit coördinator Schelfthout. “De leerlingen kijken enorm uit naar de ontspannende activiteiten en dat zorgt ervoor dat ze gemotiveerder zijn om in de vakantie les te volgen.”
Meer informatie over de werking van de school vind je op hun website www.annefrank-atheneum.be.
____
FOTO: Enkele leraren en vrijwilligers die de zomerschool van het Anne Frank Atheneum te Denderleeuw begeleiden.