Ja, je hebt (recht op) een GO! account en toegang tot GO! pro.
Contacteer de personeelsdienst van het Huis van het GO!.
Als GO! woordvoerders hangen Nathalie Jennes en David Janssens dagelijks met journalisten aan de lijn. De eerste spadesteek van een grote nieuwbouw, nieuw beleid van de minister of een crisis in een school: ze weten goed wat ze er wel én niet over kunnen zeggen.
David, jij schreef het boek Hoera/help, mijn school in de media. Waarom zou in elke GO! school of instelling een exemplaar van dit boek moeten liggen?
"Omdat het een steengoed boek is. Maar nog veel meer omdat elke school of instelling met de pers te maken kan krijgen of met een crisissituatie geconfronteerd kan worden. In beide gevallen krijg je maar één kans om duidelijk en volledig te communiceren. Dit boek wil elke schooldirecteur helpen bij die communicatie, met alle theorie die ze nodig hebben en met een resem praktische tips."
We horen vaak dat directeurs bang zijn om met journalisten te praten. Is die angst terecht?
"De meeste journalisten willen gewoon een goed verhaal vertellen, dus die angst is onnodig. Om de drempel te overwinnen is het handig om goede relaties op te bouwen met onderwijsjournalisten en met lokale journalisten. Zo weet je met wie je te maken hebt wanneer de pers langskomt voor een reportage. Ook is het altijd goed om op persvragen te reageren – tenzij er wettelijke bezwaren zijn. Op die manier kan je je eigen verhaal vertellen en meer controle over het artikel of de reportage krijgen."
Je kan de media ook gebruiken om zelf je verhaal te vertellen. Waarom zou je dat als school doen?
"Het doel van perscommunicatie is je reputatie opbouwen bij (potentiële) leerlingen, ouders, medewerkers en uiteraard in de omgeving. Onze GO! scholen hebben vaak verhalen die perswaardig en dus reputatieversterkend zijn zonder dat ze het zelf beseffen. Daardoor gaan bijvoorbeeld mooie initiatieven rond burgerschap en gelijke onderwijskansen te dikwijls ongemerkt voor de buitenwereld voorbij. Nochtans kan één positief persartikel ervoor zorgen dat ouders voor jouw school kiezen of dat afgestudeerde leerkrachten in jouw school willen lesgeven. In het boek leggen we uit hoe je succesvol met je verhalen naar de pers stapt."
Wat is het beste advies dat je scholen/directeurs kan meegeven over pers- en crisiscommunicatie?
"Alles begint met een goede voorbereiding. Of het nu om positief nieuws of een crisissituatie gaat, leg een persdossier aan met kernboodschappen en de moeilijkste vragen – met antwoorden - die je over het onderwerp kan bedenken. Zo kom je beslagen op het ijs en wordt communiceren al een heel stuk makkelijker."
Meer info
Je kan het boek Hoera/help, mijn school in de media kopen via de website van uitgeverij Politeia.
Op GO! pro vind je ook een luik perscommunicatie en een voor buitenstaanders afgeschermd luik crisiscommunicatie.