Voorkeuren
Cookie instellingen
Aanmelden
Aanmelden met je GO! account

Wees alert voor phishingmails (deze zomer)

23 juli 2024
Phishingbericht Rh2
Voor velen is de vakantietijd nu aangebroken. Het sein, zo lijkt het wel, voor oplichters om er extra tegenaan te gaan. In de zomer is er vaak een toename van phishingpogingen, waarbij malafiden gebruik maken van een verminderde waakzaamheid en veranderde routines om toe te slaan. Blijf je op post? Wees dan extra alert.


In de zomervakantie zien IT-diensten vaak een toename van pogingen tot phishing, waarbij oplichters gebruik maken van een verminderde waakzaamheid en veranderde routines. Phishingmails zijn frauduleuze pogingen om persoonlijke of zakelijke informatie te verkrijgen, zoals wachtwoorden, accountgegevens of financiële gegevens, vaak doordat de afzenders zich voordoen als een betrouwbare entiteit.

Hoe herken je phishingmails?

  • Adres van de afzender
    Controleer het e-mailadres van de afzender zorgvuldig. Oplichters gebruiken vaak adressen die lijken op legitieme e-adressen, maar met subtiele afwijkingen.
  • Taalgebruik en spelling
    Phishingmails bevatten vaak grammaticale fouten en vreemde zinsconstructies. Maar gebruik van AI zorgt ervoor dat dit minder vaak het geval is.
  • Dringende of ongewone verzoeken
    Wees achterdochtig bij e-mails die je aansporen tot snelle actie, zoals het onmiddellijk invullen van formulieren of het verstrekken van persoonlijke gegevens.
  • Links en bijlagen
    Klik niet op links of open geen bijlagen die je niet verwacht te ontvangen, of die niet overeenkomen met de normale communicatiepatronen.

Recente voorbeelden van phishingpogingen

  • E-mails over EORI-nummers
    Oplichters kunnen e-mails versturen die beweren dat er een dringende noodzaak is om je EORI-nummer te vernieuwen of aan te vragen, vaak met hoge kosten als je niet snel handelt.
  • (Valse) berichten van Acerta of Liantis
    Dergelijke e-mailberichten lijken van bekende zakelijke dienstverleners te komen waarin wordt gevraagd naar persoonlijke gegevens of waarin wordt aangedrongen op het bezoeken van (vervalste) websites.

Wat doe je best als je een phishingmail ontvangt?

  • Niet reageren
    Reageer niet op het verzoek, klik niet op links en open geen bijlagen.
  • Verifieer de echtheid
    Neem rechtstreeks contact op met de organisatie via een bekend en betrouwbaar communicatiekanaal.
  • Meld het incident
    Informeer onze IT-afdeling over verdachte e-mails via het formulier 'Verdacht bericht, phishing of hacking' op het Meldpunt, zodat je IT-collega's verdere acties kunnen ondernemen en andere collega's kunnen waarschuwen.

Door waakzaam te blijven en deze richtlijnen te volgen, kan je helpen je persoonlijke informatie en onze bedrijfsgegevens te beschermen. Laten we samen zorgen voor een veilige en ontspannen zomer!

Pagina delen

Heb je een vraag?

Rob Visser - 02 790 92 74

Of stuur je vraag via info@g-o.be

GO! nieuwsbrief

Ontvang nieuws en ondersteuning voor GO! professionals, ons opleidingsaanbod en zoveel meer.

Schrijf je in

Meer nieuws

De kijk van Koen: samen kwaliteit van leermiddelen aanpakken

In dit nieuwe schooljaar brengt het GO! de degelijkheid van leermiddelen in kaart.

30 augustus 2024

De Warmste Schoolbus op jouw school

Radiozender MNM roept alle middelbare scholen op om een actie te organiseren voor De Warmste Week.

30 augustus 2024

Vernieuwd multimodaal toegangsplan voor het Huis van het GO!

Er zijn diverse manieren om het Huis van het GO! te bereiken.

30 augustus 2024

Welkom op GO! pro

Niet aanmelden
Personaliseer je GO! pro-ervaring en kies je onderwijsniveau als kijkfilter voor nieuws en opleidingen.
of
Meld je aan met je GO! account en krijg nieuws en inhoud op jouw maat te zien.

Nog geen GO! account?

Jouw GO! account, sleutel tot een gepersonaliseerde GO! pro

Jouw GO! account is jouw persoonlijk toegangsticket tot het afgeschermde nieuws en inhoud op maat van jouw profiel. Jouw GO! account betekent niet dat je een g-o.be e-mailadres hebt of krijgt.
  • Ja, je hebt (recht op) een GO! account en toegang tot GO! pro.
    Contacteer de personeelsdienst van het Huis van het GO!.

  • Ja, je hebt (recht op) een GO! account en toegang tot GO! pro.
    Contacteer de lokale gegevensbeheerder van je scholengroep.

  • Ja, je hebt (recht op) een GO! account en toegang tot GO! pro.
    Contacteer de lokale gegevensbeheerder van je scholengroep.

  • Nog even geduld. Momenteel heb je nog geen (recht op een) GO! account met toegang tot GO! pro. Van zodra de GO! contactendatabank beschikt over de contact- en functiegegevens van het (niet-)onderwijzend personeel in de scholen en instellingen, heb ook jij (recht op) een GO! account met toegang tot GO! pro.

Hoe krijg je een GO! account, wanneer je er recht op hebt?
De lokale gegevensbeheerder van je scholengroep of de personeelsdienst (enkel voor Huis GO! medewerkers) zorgt voor de registratie of aanpassing van je gegevens in de GO! contactendatabank. Vervolgens krijg je de juiste toegangsrechten en kun je aanmelden op GO! pro.