Ja, je hebt (recht op) een GO! account en toegang tot GO! pro.
Contacteer de personeelsdienst van het Huis van het GO!.
Beste collega,
Net zoals jullie lazen we gisteren de berichtgeving in De Morgen over de plannen van Vooruit: Vooruit wil de CLB’s afschaffen: ‘Maken te weinig het verschil in de klas’. Plannen die – voor alle duidelijkheid – op dit moment beperkt zijn tot een parlementair initiatief van volksvertegenwoordiger Hannelore Goeman en die nog geen enkel regelgevend initiatief inhouden. Plannen die ook wel iets genuanceerder bedoeld zijn dan de titel van het krantenartikel suggereert maar tegelijkertijd wel een grondige hervorming van de CLB’s – en bij uitbreiding de leersteuncentra en zorg binnen onderwijs – inhouden.
Voor wie al een tijdje in het CLB werkt is dit – helaas – geen nieuw gegeven. Aan de zinvolheid en meerwaarde van het CLB wordt wel regelmatig eens getwijfeld door beleidsmakers (politici). Ook al bewijzen jullie dagelijks het tegendeel in de praktijk. Impact die wel degelijk in ons GO! – en dan niet alleen in Brussel maar in ook onze scholen en scholengroepen – steeds vaker gezien en gewaardeerd wordt.
Met de titel dat het CLB soms te weinig verschil maakt in de klas zijn we het op zich niet oneens. Het kan altijd beter en vandaag botsen jullie als CLB-medewerkers op heel wat systeemfouten zowel binnen onderwijs als binnen jeugdhulp. De CLB’s zijn daar echter niet de oorzaak maar eveneens het lijdend voorwerp van. Maar – nog veel belangrijker – de CLB's zijn er nu eenmaal niet om leerkrachten of schoolteams te ondersteunen. Integendeel: dé bestaansreden van het CLB is: de leerlingen belangeloos bij te staan, ook als dat ingaat tegen de wens van de school of leerkracht. Uiteraard is het schoolteam – naast de ouders – een belangrijke partner voor het CLB in het realiseren van die opdracht. Het CLB is nu eenmaal een onderwijsinstelling, geen voorziening binnen jeugdhulp.
Dat de uitdagingen binnen ons onderwijs groot zijn hoeven wij jullie niet te vertellen. Leerkrachten en schoolteams hebben een belangrijke opdracht die onder druk staat. De ambitie om de onderwijskwaliteit in ons net verder te verhogen delen we met z'n allen. Daarnaast – én even belangrijk – staat onze ambitie om voor ieder kind en jongere maximaal gelijke kansen te realiseren. Laat nu nét hier jullie kracht en meerwaarde zitten: voor die leerlingen die zich vandaag niet op school bevinden. Of die leerlingen die er wél zijn, maar bij wie er zich veel afspeelt onder de waterlijn, zaken die niet altijd zichtbaar zijn voor de school. Of voor die leerlingen die door de school misschien al zijn opgegeven.
Een aantal weken geleden vierden jullie met veel trots de 25e verjaardag van het CLB. De wortels van het CLB reiken echter veel dieper en gaan zelfs terug tot in 1912, in de vorige eeuw dus. Een eeuw waarin veel maatschappelijke en politieke veranderingen plaatsvonden maar waarin het instituut CLB, ondanks alles, wel overeind bleef, zij het in gewijzigde vorm. Het is een belangrijk bewijs van de meerwaarde die de maatschappij aan de organisatie toekent – trouwens een unicum in de wereld, waar we best wel meer mee mogen uitpakken.
De CLB’s bewijzen iedere dag hun maatschappelijke meerwaarde. Een gratuite afschaffing is in onze ogen dan ook geen goede maatregel. Waar het debat wél over moet gaan, is hoe we de CLB’s (en bij uitbreiding de LSC's en schoolinterne zorg) kunnen versterken zodat zij vanuit een samenwerking vormgeven aan de meest optimale leerlingenbegeleiding, ieder vanuit zijn rol en expertise. Daarbij moeten we zeker en vast durven nadenken over hervormingen waar die nodig zijn, maar dan wel vanuit de juiste invalshoeken en onderbouw. De meerwaarde van CLB’s ligt in de bundeling van multidisciplinaire expertise rond complexe casussen, iets wat onmogelijk is om op te bouwen binnen de schaal (of het team) van één school. Daarnaast is het essentieel dat CLB’s een objectieve inschatting kunnen maken van context en noden vanuit een onafhankelijke rol, en dat het beroepsgeheim gegarandeerd blijft. Netgebondenheid is daarbij voor het GO! een cruciale voorwaarde om schoolnabij te kunnen werken. Een debat vanuit deze cruciale sleutelelementen gaan wij graag aan. Jullie mogen erop rekenen dat wij daarbij jullie belangen behartigen, net zoals jullie dagelijks voor onze leerlingen doen.
Beste collega, jij maakt iedere dag het verschil. Dankjewel daarvoor.
Koen Pelleriaux
Lotte Meulewaeter


