Ja, je hebt (recht op) een GO! account en toegang tot GO! pro.
Contacteer de personeelsdienst van het Huis van het GO!.
De GO! CVO's publiceerden een visiedocument over het gebruik van artificiële intelligentie (AI) in het volwassenenonderwijs. Het document biedt een helder en strategisch kader voor het doelgericht, pedagogisch verantwoord en ethisch gebruik van AI in lespraktijk, evaluatie en administratie.
Het document is gebaseerd op de AI-gids van de Pedagogische Begeleidingsdienst van het GO! (PBD-GO!), maar werd specifiek toegespitst op de context en noden van het volwassenenonderwijs.
Dit visiedocument kwam tot stand binnen de werking van de GO! Academy, een initiatief dat gegroeid is uit de nauwe samenwerking tussen de tien GO! CVO’s en de centrale diensten van het GO!. Binnen dit project bundelen de centra hun expertise in thematische hubs, waarbinnen ze onderling kennis en ervaring uitwisselen. Zo werken ze samen aan een sterker en meer afgestemd aanbod van online cursussen in het volwassenenonderwijs van het GO!.
AI wordt in het document niet louter beschouwd als een technologische tool, maar als een partner in het leerproces. De auteurs benadrukken dat AI het onderwijs niet vervangt, maar juist kan verrijken: het personaliseert leertrajecten, ondersteunt sleutelcompetenties zoals kritisch denken en digitale geletterdheid, en verlicht de werkdruk voor leerkrachten.
Het document bevat concrete richtlijnen, gebaseerd op het GO! gebruikskader, en biedt houvast voor het bewust en transparant inzetten van AI. Daarbij is er bijzondere aandacht voor ethiek, privacy, databeheer en ecologische impact.
Ook evaluatie komt aan bod. Door in te zetten op procesgerichte evaluatievormen krijgen cursisten meer eigenaarschap over hun leerproces, en wordt tegelijk de betrouwbaarheid van evaluaties versterkt in een context waar AI steeds meer aanwezig is.