Ja, je hebt (recht op) een GO! account en toegang tot GO! pro.
Contacteer de personeelsdienst van het Huis van het GO!.
Een heel schooljaar lang volgde een team van productiehuis De Chinezen het reilen en zeilen in deze Brusselse basisschool. Na een negatief advies van de Onderwijsinspectie werkt het team hard aan het beleid en de onderwijskwaliteit. De school worstelt met het aanbieden van rust en structuur. Heel wat leerlingen hebben een andere thuistaal dan het Nederlands. Maar het personeelstekort dwarsboomt de werking van de school. De reeks toont hoe dit doorsijpelt in de hele schoolwerking: het team zit op zijn tandvlees, leerlingen verliezen kostbare leertijd en kampen met leerachterstand. Anderzijds maakt de reeks ook duidelijk hoe de school omringd is door fantastische, gemotiveerde mensen die stuk voor stuk tot het uiterste gaan voor hun leerlingen (zowel ouders als het schoolteam). En hoe de school na de negatieve doorlichting gesteund en begeleid wordt door de scholengroep en de pedagogische begeleidingsdienst.
Een heel schooljaar kan nauwelijks gevat worden in vier afleveringen van vijftig minuten, dus onvermijdelijk komt slechts een deel van de werkelijkheid aan bod. De programmamakers hebben getracht geen eenzijdig verhaal te brengen. Ook de dialoog nadien mag geen eenzijdige discussie worden. We hopen dat de reeks leidt tot een open en constructief debat.
Voor het Gemeenschapsonderwijs is duidelijk dat een aantrekkelijk en hedendaags statuut voor leraren dé beleidsprioriteit blijft.
“Hoewel Balder niet representatief is voor al onze 42 basisscholen in Brussel, toont de reeks wel helder hoe zwaar het lerarentekort weegt op het schoolteam, de directie, de ouders en de leerlingen. Een lerarentekort dat in Brussel dubbel zo groot is als in Antwerpen of Gent. Daarom blijven we structurele maatregelen vragen, op maat van de Brusselse realiteit. Enkel zo vermijden we situaties zoals vorig schooljaar in Balder, waar een klas gesloten moest worden”, zegt Jurgen Wayenberg, algemeen directeur GO! scholengroep Brussel.
“Bovenal illustreert ‘Basisschool Balder’ onomwonden dat er nog veel werk aan de winkel is voor onze beleidsmakers om de job van leraar weer echt aantrekkelijk te maken. Dat lukt alleen met een hedendaags personeelsstatuut en gepaste begeleiding voor startende leraren. Zo krijgen én houden onze scholen weer de knapste koppen voor de klas. Dat is hoognodig, zo bewijst de reeks”, zegt Koen Pelleriaux, afgevaardigd bestuurder van het GO!.