Ja, je hebt (recht op) een GO! account en toegang tot GO! pro.
Contacteer de personeelsdienst van het Huis van het GO!.
Tip van de maand
Elke maand deelt de PBD-GO! een concrete tip waarmee je meteen aan de slag kan om de brede basiszorg in je klas te versterken. Deze keer ligt de focus op een krachtig basisklimaat: een fysieke omgeving die het leren ondersteunt.
Lang stilzitten in dezelfde houding is nefast voor de concentratie. Door korte momenten in te bouwen waarop je beweegt of van houding verandert, geef je je klas letterlijk zuurstof. Het kost amper tijd en levert veel op: meer aandacht, een beter humeur en minder spanning in nek en rug.
Hieronder vind je drie korte activiteiten die je eenvoudig kunt integreren in om het even welke les.
1. Houdingchecks: kleine gewoontes voor een groot verschil
Zit je goed?
Laat leerlingen of cursisten even rechtzitten, voeten plat, schouders ontspannen, rug tegen de leuning. Jij doet mee en benoemt wat goed voelt.
Schermhoudingalert
Sta bij elke digitale opdracht even stil bij de vraag “Hoe zit je achter je laptop of tablet?”. Laat je klas zichzelf verbeteren.
Stoelyoga
Rug draaien, nek losmaken, schouders optrekken en laten vallen. Herhaal drie keer.
2. Korte beweegbreaks: minipauzes die de focus herstellen
Countdown
Laat iedereen even rechtstaan en voer samen enkele eenvoudige stretchoefeningen uit: schouders draaien, armen strekken, hoofd traag van links naar rechts, rug even hol en bol maken. Zet een rustig muziekje op en tel samen af van dertig naar nul.
Adem in, rek uit
Laat de klas rechtstaan, armen omhoog, diep inademen en langzaam uitademen.
Klassikale golf
Leerlingen of cursisten staan op en maken om de beurt een beweging, zoals een ‘wave’. Werkt verbindend en ontspannend.
3. Beweging integreren in de leerstof: leren en bewegen tegelijk
Klassenwandeling
Laat iedereen even rondstappen in de klas terwijl ze herhalen wat ze net leerden (bijvoorbeeld per tweetal uitleggen wat de kern was).
Bewegend herhalen
Wijs vakken in de klas aan met antwoorden (bijvoorbeeld “links = juist, rechts = fout”) en laat iedereen zich verplaatsen.
Lopen met leerkaarten
Verspreid oefenkaartjes in de klas: leerlingen lopen rond, pakken een kaart, lossen de oefening op en leggen het kaartje terug.
Welk beweegmoment plan jij in je volgende les?
Een goed basisklimaat gaat dus over een klas waar iedereen zich prettig voelt, mentaal én fysiek, zodat leren vanzelf meer kwaliteit krijgt. Welk beweegmoment plan jij in je volgende les?


