Ja, je hebt (recht op) een GO! account en toegang tot GO! pro.
Contacteer de personeelsdienst van het Huis van het GO!.
De eerste stappen richting internationalisering werden een vijftal jaar geleden gezet. “We kenden Erasmus+ al, maar dat beperkte zich tot een kleine groep leerlingen”, vertelt Greet, een van de coördinatoren van het project. “We wilden dit project ook aan onze OV3-leerlingen aanbieden, en dienden voor het eerst zelf een aanvraag in. Die werd goedgekeurd en zo is ons internationaal project ‘de Zonnetrotters’ ontstaan.”
Leren in Denemarken, werken in Portugal
De internationaliseringsactiviteiten vallen uiteen in twee grote trajecten. “Aan de ene kant is er groepsmobiliteit, een uitwisseling waarbij leerlingen voor twee weken naar een partnerschool trekken en er lessen volgen. "Hiervoor zijn we al drie keer naar FGU Midt- og Østsjælland in Denemarken geweest”, zegt Christel.
“Aan de andere kant is er ErasDU, waarbij leerlingen stage lopen bij bedrijven in het buitenland”, zegt Katja. “We zijn al in Schotland, Portugal, Kroatië en Zuid-Afrika geweest. Leerlingen draaien er echt mee op de werkvloer: van kapsalons tot vakantieparken, van houtbewerking tot horeca.”
~~~~~~
"LEERLINGEN DRAAIEN ER ECHT MEE OP DE WERKVLOER: VAN KAPSALONS TOT VAKANTIEPARKEN, VAN HOUTBEWERKING TOT HORECA."
~~ Christel Boon, GO! SBSO Zonnebos


Zelfstandigheid en wereldburgerschap
Beide formules zijn meer dan een leuke uitstap: ze passen binnen de pedagogische visie van de school. “We willen hen laten groeien in zelfstandigheid, probleemoplossend denken en wereldburgerschap”, legt Greet uit. “Onze leerlingen ontdekken dat ze meer kunnen dan ze dachten, ook als het gaat over een ander beroep. Ze kunnen er namelijk voor kiezen om op de buitenlandse school lessen te volgen in een ander vakgebied. Zo hebben we in het verleden keukenmedewerkers gehad die leerden lassen.”
Ook groeien in communicatie komt aan bod. Onze leerlingen vinden het vaak lastig om met onbekenden te praten, zeker als het in het Engels moet. Maar dankzij het project leren ze die drempel te overwinnen”, zegt Christel.
~~~~~~
"LEERLINGEN ONTDEKKEN DAT ZE MEER KUNNEN DAN ZE DACHTEN, TIJDENS LESSEN IN HET BUITENLAND IN EEN ANDER VAKGEBIED. ZO HEBBEN WE AL KEUKENMEDEWERKERS GEHAD DIE LEERDEN LASSEN.”
~~ Greet Van Camp, GO! SBSO Zonnebos


~~~~~~
"DE ORGANISATIE IS DOORDACHT, MET DUIDELIJKE SELECTIECRITERIA, UITGEBREIDE INFOSESSIES EN BEGELEIDERS ALS AANSPREEKPUNT. MAAR WE NEMEN BEWUST OOK WAT AFSTAND: DE LEERLINGEN MOETEN ER ZELF VOOR ZORGEN DAT ZE OP TIJD OPSTAAN, DAT ZE KOKEN, WASSEN EN LEREN SAMENWERKEN."
~~ Katja Praet, GO! SBSO Zonnebos


Meer zelfvertrouwen
De impact van het project is merkbaar. “Zowel ouders als leerlingen zeggen achteraf dat er iets veranderd is. Er is meer zelfvertrouwen, zelfstandigheid, openheid. Ons buitenlands project is meer dan leren of werken. Het is groeien”, zegt Greet.
De toekomst oogt ambitieus. “Het aantal kandidaten stijgt elk jaar. Volgend jaar kunnen minstens 24 leerlingen mee op buitenlandse ervaring. We hopen dat dit verhaal uit het buitengewoon onderwijs kan inspireren.”
~~~~~~
De Zonnetrotters en hun ervaringen volgen? Dat kan op de Facebookpagina Zonnetrotters.
