Ja, je hebt (recht op) een GO! account en toegang tot GO! pro.
Contacteer de personeelsdienst van het Huis van het GO!.
Wat is Kunstkuur?
Kunstkuur koppelt drie jaar lang een academie en een school. Het doel? Kruisbestuiving, expertise delen en leerlingen laten kennismaken met kunst en cultuur buiten de klas.
Jessica Mayne, grafisch kunstenaar en leerkracht bij GO! school voor beeldende kunsten RHoK Academie Etterbeek: "Ik zie Kunstkuur als een win-winproject. In een school geef je 50 minuten les in een klaslokaal. Maar een academie heeft zoveel meer mogelijkheden qua ruimtes en materialen. Voor leerlingen is het een kans om buiten de schoolmuren bezig te zijn met kunst. Als academie leren we jongeren uit de buurt kennen en wakkeren we hun interesse in kunst aan."
Open samenwerking
Isabelle Vanassche, leerkracht Kunst & Cultuur en Visuele Vormgeving op GO! meertalig atheneum Woluwe: "Onze school heeft een FLEX-werking waarbij verschillende vakken samenwerken. Dat wil zeggen dat elke leerkracht — van geschiedenis tot aardrijkskunde of OKAN — Jessica kan aanspreken om rond een thema iets creatiefs uit te werken."
Caroline Rutgeerts, lesgever en pedagogisch coördinator bij RHoK Academie: "Dit is de vierde keer dat ik vanuit RHoK Academie een Kunstkuur coördineer, maar de eerste keer met een secundaire school. Het klikte meteen heel goed tussen ons." Isabelle: "Dat is geen toeval, want ik heb zelf tussen 2012 en 2015 lesgegeven bij RHoK Academie. Dus toen Caroline met het voorstel kwam, hebben m'n collega's en ik niet getwijfeld." Caroline: "We stonden te springen om iets in het secundair te doen. Dat we qua locatie vlakbij elkaar liggen, helpt ook. Er is een grote welwillendheid langs beide kanten."
Leren van elkaar
Jessica: "Het belangrijkste is om expertise te delen. Ik zie het klasmanagement van Isabelle en hoe zij het curriculum interpreteert. Zij ziet mijn praktische artistieke aanpak. Isabelle is zelf ook kunstenaar, dus dat is een dubbele win."
Van zeefdruk tot minimuseum
Dit schooljaar werkt Jessica met het zesde jaar rond zeefdruk. Isabelle: "Jessica bracht zeefdruk naar de klas. Nu werken leerlingen aan hun eigen ontwerpen die ze straks in het atelier van RHoK Academie tot leven brengen.”
Er loopt ook een bijzonder project met de OKAN-leerlingen die zo extra in contact komen met de Nederlandse taal. Jessica: "De OKAN-leerlingen maken nu een minimuseum. Ze stellen zichzelf voor aan de hand van kunstwerken. Ik ben nu al benieuwd naar het resultaat."
Isabelle: "OKAN-leerlingen komen doorgaans niet zoveel in contact met onze andere leerlingen. Dankzij Kunstkuur komen ze in gemixte groepjes terecht en leren ze elkaar kennen. Het zijn bijna de enige momenten dat ze samenkomen, heel erg waardevol."
OKAN-leerlingen komen doorgaans niet zoveel in contact met onze andere leerlingen. Dankzij Kunstkuur komen ze in gemixte groepjes terecht en leren ze elkaar kennen.
— Isabelle Vanassche, leerkracht Kunst & Cultuur en Visuele Vormgeving GO! atheneum Woluwe
Drempelverlagend effect
Caroline: "Jongeren bereiken is niet makkelijk vanuit het kunstonderwijs. Ze hebben veel activiteiten en voelen soms een drempel om naar de academie te komen. Op deze manier leren ze RHoK Academie op een spontane manier kennen. Onze bekendheid groeit daardoor enorm."
Isabelle: "Bij de start van Kunstkuur weten leerlingen zeer weinig over de academie. Maar nu heb ik al twee keer gehoord: 'Ik ga me volgend jaar inschrijven!' Ook de OKAN-leerlingen kennen RHoK Academie nu. Dat is uniek. Maar ik vind het minstens even fijn om te merken dat leerkrachten over alle vakken heen betrokken geraken. Zelfs wanneer Kunstkuur afloopt, kennen ze de academie en kunnen ze leerlingen doorverwijzen."
Waarom Kunstkuur aanraden?
Jessica: "Kunstkuur is een absolute aanrader. Ik werkte tijdens een vorig Kunstkuurproject met foorreizigers en schipperskinderen. Velen zeiden: 'Ik kan niet tekenen', maar elke week zag ik verschil. Hun vertrouwen groeide. Dat vind ik prachtig."
Caroline: "leerlingen leren als het ware buiten de lijntjes te kleuren. Ze krijgen zelfvertrouwen, komen zelfstandig naar de academie, experimenteren… Je ziet de verwondering op hun gezichten. Een nieuwe wereld gaat voor hen open. Hoe meer jongeren kunst en cultuur ervaren, hoe beter."
Isabelle: "Leerlingen zitten 32 uur per week op school. Als er één vak buiten de muren mag, is het wel kunst. Leerlingen leren Jessica kennen als artieste, zien andere plekken, andere materialen… Ik vind het bijna een noodzaak dat elke school zoiets doet." Daar is Caroline het volmondig mee eens: “Het is een absolute verrijking om de unieke werking van een kunstacademie te leren kennen via Kunstkuur.”
Wanneer heb je nood aan een Kunstkuur?
Jessica: "Altijd! Kunsturen verdwijnen in het onderwijs en dat is zonde. Kunst is een vorm van intelligentie, net zoals rekenen en taal. Kunstvakken zijn er niet alleen om kunstenaar te worden, maar om anders te leren denken en doen."
Isabelle: "Grote economische problemen vragen om empathie, creativiteit… Kunst doet je anders naar de wereld kijken. En dat is precies waar onze maatschappij vandaag nood aan heeft."
Foto's: Mirjam Devriendt










