Ja, je hebt (recht op) een GO! account en toegang tot GO! pro.
Contacteer de personeelsdienst van het Huis van het GO!.
“Ik heb twintig jaar in de filmsector gewerkt”, zegt Jelle. “Na mijn master in de film aan het RITCS, werkte ik in de reclamesector. Daarna rolde ik de media in, waar ik meewerkte aan tal van Vlaamse films en fictiereeksen. Ik was verantwoordelijk voor het zoeken van filmlocaties en voor de logistieke organisatie.”
Sociaal engagement
Na twee decennia in de mediasector besloot Jelle de overstap te maken naar onderwijs. Hij behaalde een pedagogisch diploma en vond in lesgeven het maatschappelijk engagement dat hij in zijn vorige job miste. “Kinderen iets bijbrengen en voor hen iets betekenen was een rol die ik al lang in mijn leven wilde opnemen. In de filmsector miste ik die diepgang. Ik kijk positief terug op die periode, maar het blijft een commerciële wereld met veel ego’s. Nu voel ik me belangrijker dan toen.”
Jelle koos bewust voor het lager onderwijs en voor het GO!. “Het boeide me om een klas een heel schooljaar lang te zien groeien. In het GO! voel ik me thuis. Ik vind onze neutraliteit goed, zo komen er invloeden binnen uit alle richtingen. Onze scholen zijn een goede weerspiegeling van de maatschappij en ik vind dat kinderen best in zo’n school opgroeien.”
~~~~~~
KINDEREN IETS BIJBRENGEN EN VOOR HEN IETS BETEKENEN WAS EEN ROL DIE IK AL LANG IN MIJN LEVEN WILDE OPNEMEN.
__ Jelle Claeys, leerkracht GO! basisschool
Basket- en voetbaltoernooien
Als leerkracht gebruikt Jelle nog steeds zijn vaardigheden als organisator. Alles wat hij in zijn vorige job leerde, kan hij goed gebruiken als onderwijsprofessional. “Ik heb de ruimte om nog wat extra te doen voor de school. Eén keer in de maand organiseer ik samen met de collega’s een middagactiviteit, zoals bv. een voetbaltornooi of een dansweek. Organiseren zit echt in mijn DNA. Ik haal daar veel voldoening uit. Ik probeer om elke maand een week lang over de middag een ‘plusje’ te doen.”
“Daarnaast organiseer ik ook de Week van de Wol op school, met alle grootouders erbij. Dan komen die naar school om hun kleinkinderen te helpen bij het haken en breien. Die wolweek staat ik het teken van verbinding, wat ik heel mooi vind.”
Door zich extra in te zetten voor de leerlingen en de school, haalt Jelle meer voldoening uit zijn werk: “Leerlingen, ouders en grootouders zijn daar heel dankbaar voor. Ik heb een enquête afgenomen en daaruit bleek dat deze activiteiten ook voor hen echt een verschil maken. De middagactiviteiten zijn intussen ook verankerd in de schoolwerking. Dat is mooi. Iedereen kijkt er ook elke keer heel erg naar uit.”
Professionaliseren door enthousiasme
Met zijn organisatorisch talent slaagde Jelle erin om samen met het schoolfeestteam zijn collega’s te enthousiasmeren en helemaal mee te krijgen voor een festivalversie van het jaarlijkse schoolfeest. “Met de school hebben we een festival georganiseerd waaraan het hele team heeft meegewerkt. Ik zorgde met mijn connecties voor catering en hielp mee met de organisatie ervan. Vaardigheden uit mijn vorige job komen hier dus ook goed van pas.”
Jelles drive beperkt zich niet tot evenementen. Ook in de klas gaat hij op zoek naar vernieuwing. Zo gelooft hij sterk in teamteaching. “Ik hou er heel erg van om zaken op een andere manier te organiseren, ook het lesgeven. Ik probeer de school wat door elkaar te schudden en meer klasdoorbrekend les te geven.”
Die aanpak slaat aan. “Twee jaar geleden introduceerde de directie teamteaching op onze school, waarvoor ik mee aan de kar heb getrokken. Langzaam aan stappen meer en meer collega’s mee in dit verhaal. Heel boeiend. Het is als een olievlek aan het verspreiden in de school. Ik probeer alles op een enthousiaste manier te doen en het is fijn om te zien dat effect heeft.”