Ja, je hebt (recht op) een GO! account en toegang tot GO! pro.
Contacteer de personeelsdienst van het Huis van het GO!.
Met praktijklessen geven hebben leerkrachten in technische en beroepsrichtingen doorgaans geen moeite. De moeilijkheid zit hem vooral in het vinden van gepast digitaal lesmateriaal dat écht aansluit bij hun praktijklessen. Concreet aanbod is er vaak maar weinig, of het sluit niet of slechts deels aan bij de machines in het atelier of de werkvormen en de veiligheidsafspraken op school.
Daar een duurzaam antwoord op bieden is de bedoeling van het GO! e-contentprogramma dat breed inzet op het ontwikkelen, versterken en delen van digitale leermiddelen. We kijken onder meer naar samenwerking met uitgeverijen en expertisecentra, maar ook naar leerkrachtenteams die zelf lesmateriaal ontwikkelen. De zogenaamde Teacher Design Teams (TDT’s) waarin vakcollega’s samen leermiddelen bouwen die écht nauw aansluiten bij de klaspraktijk.
Het TDT Houtbewerking, waarvan enkele leraren van GO! atheneum Oudenaarde deel uitmaken, is daarvan een inspirerend voorbeeld. Dit team ontwikkelde digitale leerpaden rond houtbewerkingsmachines waarmee leerlingen stap voor stap veilig leren werken. Eerst is er een digitale verkenning, daarna volgt het oefenen in het atelier. Zo vangen ze drie vliegen in één klap:
• je krijgt leermiddelen die de praktijk versterken;
• je gaat samenwerken over scholen heen;
• je krijgt digitale tools in handen die leerlingen echt motiveren en verdiepen.
Hoe dat in de praktijk werkt, leggen praktijkleraren Jonas en Lander je uit in onderstaande video.
Zelf aan de slag?
Wil jij ook leren hoe je zelf zulke digitale leermiddelen ontwikkelt?
In februari wordt opnieuw de opleiding ‘Leermiddelen ontwikkelen met impact’ georganiseerd, waarin je leert hoe je samen met collega’s een sterk, bruikbaar leerpad ontwerpt — helemaal op maat van je leerlingen en leerplandoelen.


