Ja, je hebt (recht op) een GO! account en toegang tot GO! pro.
Contacteer de personeelsdienst van het Huis van het GO!.
Eerst de groep, dan de leerstof
“De eerste schoolweek staat bij ons helemaal in het teken van verbinding, groepsvorming en het maken van afspraken,” vertelt Gudrun. Tijdens die eerste drie dagen blijven werkboeken gesloten. In plaats daarvan ligt de focus op elkaar leren kennen, vertrouwen opbouwen en een veilig groepsklimaat creëren.
Het schooljaar start feestelijk met goud op de speelplaats: ballonnen, slingers en voor elke leerling een gouden armbandje. “We maken er meteen een groot groepsmoment van,” zegt leerkracht Karolien Trogh. “Met een dans voor de hele school zetten we samen de toon voor het jaar.”

Ook in de klas wordt volop ingezet op teamvorming met onder meer proactieve cirkels, kennismakingsspelen en samenwerkingsopdrachten. Elke groep verzint een eigen slogan, er worden polaroids genomen van de leerlingen met gouden accessoires, en elk kind maakt een kort filmpje waarin het zijn of haar verwachtingen voor het schooljaar uitspreekt. “Dat filmpje komt later terug,” zegt Karolien. “Zo kunnen we met de leerlingen reflecteren: is dit schooljaar gelopen zoals je hoopte?”
~~~~~~
“ELKE KLAS DOET VERSCHILLENDE TEAMVORMINGSACTIVITEITEN OM ELKAAR TE LEREN VERTROUWEN. WE VERZINNEN EEN SLOGAN, NEMEN POLAROIDFOTO'S EN ELK KIND MAAKT EEN FILMPJE OVER ZIJN VERWACHTINGEN VOOR HET SCHOOLJAAR."
– Karolien Trogh, leerkracht 5e leerjaar GO! basisschool De Esdoorn Hombeek

Lestijd winnen door goede afspraken
Tijdens het gouden bad maken leerlingen en leerkrachten samen afspraken over hoe ze met elkaar willen omgaan. “Door die afspraken samen te maken, zijn ze meer gedragen,” legt Gudrun uit. “We visualiseren ze ook, zodat we er later naar kunnen teruggrijpen.”
Dat zorgt volgens haar voor minder negatieve discussies tijdens het jaar. “Gebeurt het dat bijvoorbeeld een leerling tijdens een instructie tussenkomt zonder het woord te vragen, dan kunnen we teruggaan naar de afspraken die we samen gemaakt hebben. Je hoeft het dan niet telkens opnieuw uit te leggen.”

En dat is precies waarom het gouden bad volgens Gudrun geen tijdverlies is, maar een investering. “We horen soms dat het ons lestijd zou kosten, maar het tegenovergestelde is waar. Door sterk in te zetten op groepsvorming, win je tijd omdat er dan minder ruis is tijdens de rest van het jaar.”
~~~~~~
“DOOR STERK IN TE ZETTEN OP GROEPSVORMING, WIN JE TIJD OMDAT ER DAN MINDER RUIS IS TIJDENS DE REST VAN HET JAAR.”
– Gudrun Vranken, directeur GO! basisschool De Esdoorn Hombeek

Deze aanpak past binnen de bredere zorgvisie van de school, waarin welbevinden centraal staat. “Onze leerlingen komen uit heel uiteenlopende contexten, vaak ook uit gebroken gezinnen,” zegt Gudrun. “Net daarom is het belangrijk dat ze zich hier veilig voelen. Dat is de basis om tot leren te komen, zeker in een systeem met veel aandacht voor gepersonaliseerd en zelfsturend leren.”
Leerlingen als bemiddelaars
Voor de zesdejaars ziet het gouden bad er anders uit: zij krijgen een basistraining in bemiddeling. Kinderen die extra gemotiveerd zijn, volgen in het weekend een uitgebreid traject en worden zo leerling-bemiddelaar.
“Ze leren om kleine conflicten bij jongere kinderen op te lossen,” zegt Karolien. “Kinderen begrijpen elkaar vaak beter dan volwassenen, en dat werkt echt.” De focus ligt op de herstelgedachte: luisteren, begrip tonen en samen zoeken naar oplossingen. “Ze leren actief luisteren, ik-boodschappen formuleren, en respectvol assertief zijn. Vaardigheden die ze bij ons van jongs af aan meekrijgen.”

Het hele jaar door verbinden
Het gouden bad is geen eenmalige actie. In januari volgt het zilveren bad, in juni het bronzen. Ook die momenten staan in het teken van verbinding en groepshernieuwing. “Zo houden we de vinger aan de pols bij de groepsdynamiek,” zegt Gudrun. “En kunnen we op het juiste moment bijsturen.”
Wat begon als een alternatief voor een klassieke schoolstart, is uitgegroeid tot een stevige pijler in de werking van De Esdoorn. “We starten samen, bouwen samen, en ronden samen af. Dat geeft kinderen het gevoel: ik hoor erbij. En dat maakt alle verschil.”