Ja, je hebt (recht op) een GO! account en toegang tot GO! pro.
Contacteer de personeelsdienst van het Huis van het GO!.
Eén netwerk, vier scholen
Tectura bundelt de krachten van vier technische scholen binnen Scholengroep Gent: Tectura Gent-Centrum, GO! atheneum Merelbeke, Tectura Melle en Tectura Groenkouter. Dit zijn vier secundaire scholen van GO! scholengroep Gent. Elke school heeft een eigen profiel, van STEM over tuinbouw tot sport en welzijn. Maar ze delen wel dezelfde ambitie: sterk technisch onderwijs dat elke leerling perspectief biedt.
“Vijf jaar geleden zijn we gestart met de rebranding tot Tectura,” vertelt Benny Vandevoorde, directeur van Tectura Groenkouter in Sint-Amandsberg. “We hebben toen ook een gezamenlijke visie en een strategisch plan uitgewerkt. Professionele ontwikkeling van onze medewerkers is daarin een van de krachtlijnen. Vanuit die invalshoek organiseren we nu al voor het tweede jaar op rij een gemeenschappelijke pedagogische studiedag.”

Meer mogelijkheden voor iedereen
Waar een pedagogische studiedag meestal één centraal thema heeft, bood Tectura dit jaar achttien verschillende workshops aan. Leerkrachten konden kiezen uit onderwerpen als artificiële intelligentie, omgaan met polarisering, taalontwikkelend lesgeven, leerplanimplementatie of didactische ICT.
“Met vier scholen samen kunnen we een veel ruimer en rijker aanbod voorzien”, zegt Marijke Meul, een van de coördinatoren binnen het Tectura-netwerk. “Niet enkel voor leerkrachten, maar ook voor zorgcoördinatoren, opvoeders of financiële medewerkers. In een afzonderlijke school is die groep vaak te klein om voor hen iets op maat te organiseren, maar samen lukt dat wel. Dat is een enorme meerwaarde.”
~~~~~~
“MET VIER SCHOLEN SAMEN KUNNEN WE EEN VEEL RUIMER EN RIJKER AANBOD VOORZIEN. ZO KRIJGT IEDEREEN IETS WAT ECHT BIJ HEM OF HAAR PAST.”
– Marijke Meul
~~~~~~
Sommige sessies werden gegeven door externe experts, andere door collega’s van de Tectura-scholen zelf. “Dat laatste wordt sterk geapprecieerd”, vult Marijke aan. “Collega’s ontdekken hoeveel kennis er in onze eigen scholen aanwezig is. Die expertise delen maakt ons collectief sterker.”

Lerend netwerk
Het tweede grote voordeel van de gezamenlijke studiedag is de ontmoeting. Op 8 oktober trokken vierhonderd leraren naar een van de vier Tectura-campussen voor een halve dag vol inspiratie. Elke deelnemer kon vooraf drie voorkeuren opgeven, waarna de directies de inschrijvingen zorgvuldig verdeelden.
“Je komt automatisch in contact met collega’s van andere scholen,” vertelt Benny. “Mensen die dezelfde uitdagingen kennen, maar soms een andere aanpak hebben. Dat zorgt voor interessante gesprekken. Je hoort hoe anderen het aanpakken en gaat met nieuwe ideeën naar huis.”
Ook het feit dat de workshops op de vier verschillende campussen plaatsvonden, zorgde voor kruisbestuiving. Leraren kregen letterlijk zicht op hoe collega’s elders werken. “Dat opent ogen,” zegt Benny, “je beseft dat we allemaal met dezelfde ambitie bezig zijn: sterk onderwijs bieden.”

Van bevraging naar boeiende studiedag
De studiedag werd enthousiast onthaald. Uit de bevraging achteraf bleek dat de meerderheid graag opnieuw zou deelnemen. De feedback vormt intussen de basis voor het programma van volgend schooljaar.
“Het aanbod komt niet zomaar uit de lucht vallen,” legt Marijke uit, “we vertrekken vanuit de noden van onze leerkrachten en medewerkers. We vragen waarin ze willen groeien en stemmen daarop het programma af. Zo bouw je een cultuur van professionele ontwikkeling op. Dat is precies wat het strategisch plan van Tectura en het GO! strategisch plan 2030 beogen.”

Nog veel meer voordelen aan samenwerken
De samenwerking biedt veel meer voordelen dan alleen deze studiedag.
“Door onze krachten te bundelen, kunnen we projecten opzetten die voor één school vaak te groot zijn,” zegt Benny. “Van subsidies voor internationalisering tot het ontwikkelen van nieuwe leerplannen of zelfs werkplaatsreglementen: samen krijgen we veel meer in beweging.”
~~~~~~
“DOOR ONZE KRACHTEN TE BUNDELEN, KUNNEN WE PROJECTEN OPZETTEN DIE VOOR ÉÉN SCHOOL TE GROOT ZIJN; SAMEN KRIJG JE VEEL MEER IN BEWEGING”
– Benny Vandevoorde
~~~~~~
“Deze studiedag toont dat we van elkaar leren, over de schoolgrenzen heen,” besluit Marijke, “en het gevoel van samenhorigheid werkt lang na die halve dag ook nog door. Het motiveert, inspireert en versterkt.”
De Tectura-scholen bewijzen dat samenwerken loont. Door middelen, ideeën en mensen te bundelen, ontstaat een aanbod dat geen enkele school alleen kan realiseren. “Het vraagt wat afstemming, maar je krijgt er zoveel voor terug”, zegt Benny. “Meer expertise, meer motivatie, meer verbondenheid.” Marijke vult aan: “Elke scholengroep heeft collega-scholen met gelijkaardige uitdagingen. Als je elkaar vindt en samen inzet op professionalisering, groeit iedereen mee.”


