Ja, je hebt (recht op) een GO! account en toegang tot GO! pro.
Contacteer de personeelsdienst van het Huis van het GO!.
Connecties versterken van Brussel tot Brugge
De kick-off van de reeks regionale bijeenkomsten vond dinsdag 26 november plaats in Brussel. GO! scholengroepen 5, Brussel, Un!k, SCOOP, Dender en Huis 11 gingen de dialoog aan met de lerarenopleidingen van Erasmushogeschool Brussel en Vrije Universiteit Brussel. Op dinsdag 3 december was het de beurt aan Oost-Vlaanderen. In Gent gingen GO! scholengroepen Dynamiek, Leercollectief, Vlaamse Ardennen, 24K, Waasland, 20, Gent en Dender in gesprek met de lerarenopleidingen van HOGENT en UGent.
Op 28 januari 2025 is het de beurt aan Antwerpen: GO! scholengroepen Antwerpen, Invento, 5, Rivierenland, Fluxus, Adite en Waasland ontmoeten er de lerarenopleiders van AP en UAntwerpen. En op 25 februari komen de West-Vlaamse GO! scholengroepen Dynamiek, Mandel & Leie, Stroom, Vlaamse Ardennen, 24K & Impact samen met de lerarenopleidingen van Howest op campus van de hogeschool in Brugge. In Limburg worden intussen de gesprekken verdergezet in de hoop ook daar in 2025 een bijeenkomst te kunnen organiseren.
Omdat samenwerken met lerarenopleidingen vanuit de verschillende bestuursniveaus complementaire meerwaarde creëert, zetten de afdelingen PBD & NeO samen de schouders onder het op gang trekken van deze regionale ontmoetingen. Bedoeling is dat ze uitgroeien tot duurzame samenwerkingen die vanuit de regio’s verder worden gezet.
Sterke start met goed gevuld programma
- Om sterke relaties uit te bouwen, is het belangrijk dat de partners elkaar goed kennen. Iedere bijeenkomst wordt dan ook gestart met een kennismaking: Wie zijn we? Waar staan we voor? Het GO! stelt daarbij zijn favoriete leeromgeving voor aan de hand van de kernpijlers van het strategisch plan. De lerarenopleidingen stellen de kern van hún visie en hún curricula voor. Zowel in Brussel als in Gent bleek al snel dat er nood is om deze info ook verder te delen binnen de scholen.
- Om te bekijken hoe ze elkaar kunnen versterken, worden gesprekstafels georganiseerd die input bieden voor de invulling van de modelovereenkomsten voor partnerschappen waarvan de engagementsverklaring onder het motto “iedereen oefenschool” werk wil maken. In iedere regio worden de gesprekken gevoed door succesvolle samenwerkingspraktijken die vandaag al lopen.
- Rond de master basisonderwijs is er op overkoepelend niveau afstemming in verschillende fora, maar de scholengroepen krijgen ook de kans om met de opleiders te delen wat zij sterk vinden aan de programma’s die nu voorliggen en wat er vanuit hun ervaring nog kan versterken.
Wij bereiken meer met onze partners!
De inspirerende praktijken leren alvast dat intens samenwerken met valorisering van ieders expertise (door bijv. cocreatie van opleidingen en stagetrajecten) vertrouwen doet groeien en een win-win creëert voor alle betrokkenen.
Tijdens de dialoog aan de thematafels rond het creëren van sterke leeromgevingen voor de leraar van morgen, stage en werkplekleren en de bredere invulling van partnerschappen, werd heel open gepraat over struikelblokken en noden en werd ook steevast gekeken naar de kansen om de (toekomstige) onderwijsprofessionals samen sterker op te leiden. Er was duidelijk ook veel goesting om die kansen echt waar te maken!