Ja, je hebt (recht op) een GO! account en toegang tot GO! pro.
Contacteer de personeelsdienst van het Huis van het GO!.
De directieopleiding van het GO! is meer dan een klassieke cursus. Sinds het schooljaar 2015-2016 is de opleiding hervormd tot een professioneel continuüm in vier fases. Na een talentenwerf op het niveau van de scholengroepen, volgt een Vlaanderenbrede opleiding gecoördineerd door de PBD-GO!. Deze intensieve opleiding loopt over één schooljaar, met lessen op woensdagnamiddagen en zaterdagen. Op het einde van deze fase krijgen de cursisten het vormingsattest, waar de proclamatie van 11 juni voor georganiseerd werd. Nadien krijgen de cursisten jobtraining en blijven ze zich professionaliseren.
Bij het GO! is de opleiding wettelijk verankerd: wie toegang wil krijgen tot de proeftijd voor een vaste benoeming in een selectie- en bevorderingsambt moet slagen voor deze opleiding. Dat maakt het GO! het enige onderwijsnet dat deze voorwaarde structureel heeft opgenomen in het Decreet Rechtspositie (DRP). Het belang van een betere beleidsomkadering en sterkere ondersteuning van onze directeurs onderstreept ook Koen Pelleriaux in de Kijk van Koen van deze week.
Versterken van leiderschap
Kristel Vandermolen, projectmanager schoolontwikkeling bij de PBD-GO!, is sterk betrokken bij de ontwikkeling van het professioneel continuüm van de opleiding. “Het continuüm voor leidinggevenden ontstond na een grondige evaluatie van de toenmalige opleiding, met alle betrokkenen en het hele GO!. Er was toen nood aan een grondige herziening van de opleiding en dat wilden we evidence-informed doen.”
~~~~~~
“HET IS GEEN ALGEMENE LEIDERSCHAPSOPLEIDING, MAAR EENTJE DIE GERICHT IS OP KWALITEITSVOL ONDERWIJS IN HET GO! MET HET STRATEGISCH PLAN EN HET PPGO! ALS BASIS."
— Kristel Vandermolen, projectmanager schoolontwikkeling PBD-GO!

GO! specifieke opleiding
In tegenstelling tot een lerarenopleiding, is een opleiding tot directeur wél netgebonden. Kristel legt uit wat deze opleiding GO! specifiek maakt. “Het is géén algemene leiderschapsopleiding, maar eentje die gericht is op kwaliteitsvol onderwijs in het GO! met het strategisch plan en het PPGO! als basis.
In onze opleidingen binnen de ‘verdere professionalisering’ staat altijd de eigen context centraal. Opleidingen voor beleidsteams bevatten naast input van expertise ook veel ruimte voor reflectie, transfer naar de eigen context en intervisie met andere beleidsteams/PBD-GO! experten. Bovendien is er altijd kans om ondersteuning te vragen bij een schoolspecifiek verandertraject. Hier gaan pedagogisch begeleiders aan de slag die de school en de context heel goed kennen.”
In de directieopleiding komen de cursisten in aanraking met verschillende thema’s. “De eerste lessen gaan over het pedagogisch project van het GO! en onze waarden”, zegt Sandra Vandendriessche, pedagogisch adviseur schoolontwikkeling bij de PBD-GO!. “Dan zijn er lesdagen over visieontwikkeling en kwaliteitszorg, waar we de missie van GO! en het R-OK-kader aan vasthaken. Daarnaast zijn er lesdagen rond personeelsbeleid, professionalisering en regelgeving. Maar natuurlijk draait de opleiding om leiderschap: waardegedreven, onderwijskundig en breed leiderschap. Dat is onze houvast om rond leiderschap te werken.”
In de opleiding is er aandacht voor differentiatie. Cursisten zijn zowel leerkrachten als mensen die het ambt van directie al uitoefenen. “Als we groepjes maken, maken we de keuze om ze apart te zetten”, zegt Sandra. “Maar voor de lessen over leiderschap gaan we de groepen mixen, want sterk leiderschap heeft niet altijd te maken met in het ambt zitten. We proberen op die manier de kennis die al in het groepje zit maximaal te benutten.”
~~~~~~
“DE OPLEIDING DRAAIT OM LEIDERSCHAP: WAARDEGEDREVEN, ONDERWIJSKUNDIG EN BREED LEIDERSCHAP."
— Sandra Vandendriessche, pedagogisch adviseur schoolontwikkeling PBD-GO!

Leiderschapscapaciteiten
Met dit vormingsattest bewijzen de cursisten dat ze over de nodige leiderschapscapaciteiten beschikken om binnen het GO! de rol van directeur op zich te nemen. Tijdens de opleiding werden ze aan verschillende proeven onderworpen, die door een jury worden beoordeeld. “Er wordt verwacht dat ze op alle lesmomenten en practica aanwezig zijn en er zijn doorheen de opleiding enkele opdrachten die beoordeeld worden”, zegt Sandra.
“Bijvoorbeeld het practicum schoolontwikkeling: ze krijgen een geanonimiseerd doorlichtingsverslag van een school waar er werk aan de winkel is. Ze moeten het verslag analyseren, rekening houden met wat ze geleerd hebben en nadenken over de grote knelpunten. Wij vragen hen om de prioriteiten te bepalen en voor één prioriteit een plan van aanpak op te stellen. Dat zijn criteria die vooraf uitgeschreven zijn door een stuurgroep en als opdrachtgever onze Raad van het GO!. Ze moeten geslaagd zijn om het vormingsattest te kunnen halen.”
Proclamatie
Op de proclamatie ontvingen dit schooljaar 150 cursisten het vormingsattest. Zij kunnen nu (verder) aan de slag als directeur binnen het GO! na de intense talentenwerf en opleiding dat een groot engagement vraagt, zowel van de cursist als van hun (privé)omgeving. De opleiding vraagt veel tijd en inzet bovenop het dagelijks werk en dat heeft zeker een invloed op hun gezinsleven. In het interview met directeur Remko Devroede van Ma'GO! muziekacademie Antwerpen, die afgelopen woensdag ook een attest ontving, lees je hoe hij dit traject beleefde.
Wij wensen alle laureaten proficiat en veel succes met het verdere verloop van hun carrière bij het GO!.
![]() |
![]() |
---|---|
![]() |
![]() |