Ja, je hebt (recht op) een GO! account en toegang tot GO! pro.
Contacteer de personeelsdienst van het Huis van het GO!.
De bistro in het Huis van het GO! telde 43 geïnteresseerde en leergierige communicatiecoördinatoren uit de scholengroepen en communicatieprofessionals van team GO! communicatie in Huis GO!.
Martine Van Driessche (in zwart mantelpak of de foto), gewezen directeur van het VONK-netwerk en consultant in interne communicatie bij diverse grote bedrijven en overheidsorganisaties, zette met haar toelichting de nodige denkradartjes in gang.

Het vierkwadrantenmodel van interne communicatie
Het vierkwadrantenmodel definieert het actieterrein van de communicatieprofessional en pleit voor een rol die verder gaat dan enkel operationele taken.
Een praktische gids voor de interne communicator toont je de weg. Het kwadrant nodigt uit om kritisch na te denken over wat je vandaag als communicatiecoördinator doet én vooral (nog) niet doet.
Genoteerde inzichten
- Praten kan iedereen, communiceren is een vak.
- Door niet alleen op informeren te focussen, maar ook actief te verbinden en te betrekken, beweeg je richting het kwadrant van veranderen. In deze rol geef je als expert de scholengroep of school strategische ondersteuning en werk je op lange termijn aan de reputatie van de school of scholengroep.
- Als facilitator interne communicatie gids je en ondersteun je interne communicatieprocessen en -output zodat mensen/groepen hun objectieven/potentieel zelf bereiken. Je doet het niet in hun plaats.
- Investeren in het professionaliseren van mensen kost tijd in het begin, maar het effect betaalt zich nadien terug in het niet meer alles ad hoc in je eentje moeten doen.
- Zet een werkgroep communicatie op.
- Organiseer in de scholen of in de ondersteunende diensten van je scholengroep een netwerk van ankerpunten communicatie.
- Kom op regelmatige basis met hen samen. Zorg dat hun rol helder is.
- Gebruik het vierkwadrantenmodel om de acties en ontwikkelingsplannen als communicatiecoördinator te heroverwegen en identificeer die vaardigheden en opleidingen die je zullen helpen je doelen te bereiken, individueel of, indien van toepassing, op het niveau van het communicatieteam.
- Denk na over je huidige functie/dienst en invulling. Bepaal in welk kwadrant jij momenteel vooral actief bent, waarin je de meeste tijd en energie investeert.
- In welk kwadrant wil jij de komende tijd verder groeien, individueel of, indien van toepassing, als communicatieteam?
- Verzamel de terugkerende boodschappen in een overzichtelijk plan zodat je vlotter voor de best mogelijke communicatieoptie kan kiezen. Welk communicatiekanaal past het best bij welke boodschap? Wat is noodzakelijke info en wat is gewoon fijn om te weten? Stel deze vragen vooraleer je 'uitstuurt'.
Oproep
- Plaats de logo’s en huisstijlkleuren van de scholen en instellingen van jouw scholengroep tegen eind maart in de MS Teamsmap. Barbara Gheysens (team COM) neemt nog contact met je op.
- Maak foto's van scholen of scholengroepen waar het huisstijlpakket duidelijk zichtbaar is en stuur ze naar communicatie@g-o.be.
Leren en inspireren
In beeld | |
---|---|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Volgend netwerkmoment
Vrijdag 20 juni 2025: 9.30 - 12.00 uur. online via MS Teams (uitnodigingslink volgt later).