Ja, je hebt (recht op) een GO! account en toegang tot GO! pro.
Contacteer de personeelsdienst van het Huis van het GO!.
Remko Devroede werd begin dit schooljaar directeur van Ma’GO!. Dat is de Muzische Academie van het GO! in Antwerpen, een school met zo’n 2.500 leerlingen en 120 leerkrachten. Hij heeft er een druk schooljaar opzitten. Hij combineerde zijn eerste jaar in die veeleisende rol met de opleiding tot directeur. Toch kijkt hij met veel voldoening terug op een intens maar leerrijk traject, vol uitdagingen en groei.
Beleid verderzetten
Remko Devroede: “Ik was al enkele jaren pedagogisch coördinator op Ma’GO! en werkte daardoor nauw samen met de vorige directeur. Die ging in juli met pensioen, maar zelfs toen was het nog geen uitgemaakte zaak dat ik hem zou opvolgen. Wel had ik veel zin om het beleid voort te zetten en had ik bij onze scholengroep al de Talentenwerf doorlopen. Zo ben ik in deze functie gerold. Ik moest dan wel tegelijk de directeursopleiding volgen. Dat is belangrijk, want de job van directeur vraagt heel wat extra kennis, zoals wetgeving, personeelsstatuten, omgaan met ziekte of andere problemen...”
Het eerste jaar in een nieuwe en veeleisende functie combineren met de opleiding is niet te onderschatten. “Toch vond ik die combinatie ook een voordeel,” zegt Remko. “Ik kon zaken uit de praktijk meenemen naar de opleiding, en wat ik daar leerde meteen toepassen in de school. Dat maakte alles heel concreet.”
~~~~~~
“OOK AL WAS HET PITTIG, IK KON DE THEORIE ONMIDDELLIJK IN DE PRAKTIJK BRENGEN EN MET VRAGEN TERECHT BIJ DE BEGELEIDERS."
– Remko Devroede

Alsof het allemaal nog niet uitdagend genoeg was, kreeg Remko in januari ook meteen de inspectie over de vloer. “Dat was een voorbeeld van hoe ik de opleiding meteen kon inzetten. Onze cursusbegeleider gebruikte de doorlichting zelfs als casus voor de hele groep. We bekeken samen wat er allemaal bij komt kijken, wat de aandachtspunten zijn en hoe je dat als directeur het best aanpakt. Voor alle cursisten interessant, maar voor mij op dat moment extra relevant.”
Goede match
Het afgelopen schooljaar volgden zo’n 150 cursisten de directeursopleiding bij het GO!. Ze werden ingedeeld volgens elf verschillende focussen: bubao, bao, buso, so, dko, vwo, CLB, leersteuncentrum, internaat, TA/TAC so en TA/TAC buso. Waar het zinvol was kregen groepen samen les, waar nodig werkten ze apart.
Als enige directeur uit het deeltijds kunstonderwijs (dko) zat Remko in een kleine werkgroep met collega’s uit het volwassenenonderwijs. “Ook al zijn dat heel andere scholen, we delen veel kenmerken. Net als CVO’s werken we buiten het leerplichtonderwijs en hebben we een breed publiek en vaak een heel diverse context om in te werken. Het was een heel goede match om ons samen te zetten. ”
Een groot hart voor onderwijs
Remko is enthousiast over de opleiding. “Vaak waren er sessies op zaterdag in Brussel, maar er waren ook online lessen en praktische opdrachten. Natuurlijk krijg je veel theorie, maar de koppeling met de praktijk was altijd aanwezig. We werkten vaak in kleine groepen rond thema’s, zoals het ontwikkelen van een schoolvisie. Dat was iets waar ik als kersverse directeur meteen mee aan de slag kon.”
“Wat ik ook erg waardeerde, was de gedeelde passie. Alle deelnemers hadden duidelijk een groot hart voor onderwijs, een heldere visie en een drive om te werken aan maatschappelijke uitdagingen. Iedereen wilde inzetten op flexibele leeromgevingen die aansluiten bij de leervragen van leerlingen, of het nu kinderen, jongeren of volwassenen zijn. Binnen het GO! is daar gelukkig veel aandacht voor.”
~~~~~~
“WAT IK OOK ERG WAARDEERDE, WAS DE GEDEELDE PASSIE. ALLE DEELNEMERS HADDEN DUIDELIJK EEN GROOT HART VOOR ONDERWIJS, EEN HELDERE VISIE EN EEN DRIVE OM TE WERKEN AAN MAATSCHAPPELIJKE UITDAGINGEN.”
-- Remko Devroede

Gedeeld leiderschap
In zijn school stelde Remko ook een nieuw directieteam samen. “Ik koos bewust voor een divers team, met collega’s uit de vakwerkgroepen. Zo ontstaat er meer draagvlak voor het beleid en kunnen we beter inspelen op wat er leeft in de school.”
Die visie op gedeeld leiderschap leeft sterk binnen het GO! en in de opleiding. “Het idee van samen leidinggeven werkt: je vergroot het vertrouwen en het draagvlak. Dat past helemaal binnen het strategisch plan GO! 2030, dat inzet op veerkrachtige teams.”
~~~~~~
“HET IDEE VAN SAMEN LEIDINGGEVEN WERKT: JE VERGROOT HET VERTROUWEN EN HET DRAAGVLAK. DAT PAST HELEMAAL BINNEN DE VISIE VAN HET GO!"
– Remko Devroede
“Als directeur zie ik mezelf vooral als ondersteuner van het team. Onze leerkrachten doen het echte werk. Zonder hen heb je geen school. Mijn taak is ervoor zorgen dat zij zich hier goed voelen, kunnen groeien en dat de school leeft. Daar wil ik mij de komende jaren graag voor inzetten.”
Enthousiast verder bouwen
“In juni bruist de academie: dansers, muzikanten en acteurs tonen wat ze geleerd hebben. Sommige leerlingen volgden hier twaalf jaar les. Als je hen ziet afstuderen op het podium, is dat magisch. Die groei van kind tot kunstenaar meemaken: daar doen we het voor.”
Remko kijkt vol enthousiasme vooruit. “Ik vind het fantastisch om samen met iedereen op deze school verder te bouwen. Ik kan ook de opleiding zeker aanraden omdat die heel praktijkgericht is. Het is goed dat er telkens opnieuw mensen opstaan die als directeur, adjunct of coördinator aan de slag willen. In het onderwijs moet je met passie werken, want alleen dan krijg je grote dingen in beweging. Dat geeft enorm veel voldoening.”
____
>>> Lees ook Dko in beweging: wat het nieuwe decreet allemaal mogelijk maakt
>>> Lees ook De kijk van Koen: red onze directeurs