Voorkeuren
Cookie instellingen
Aanmelden
Aanmelden met je GO! account

Persbericht: Stijgend tekort aan leraren Nederlands en wiskunde in het GO!

4 mei 2025
GO 2025 Basket Nieuwsbrief 1030X600 Def C
Hoewel het totale aantal openstaande lesopdrachten in het Gemeenschapsonderwijs daalde ten opzichte van een jaar geleden, is voor een aantal vakken het lerarentekort net toegenomen. Dit blijkt uit een bevraging bij 529 scholen van het GO!. Het tekort aan leraren Nederlands en wiskunde neemt toe, net als het tekort aan directeurs en opvangpersoneel.

Onderwijskwaliteit hangt samen met werkbaar werk

Hoewel het totale aantal openstaande lesopdrachten in het Gemeenschapsonderwijs gedaald is ten opzichte van een jaar geleden, is voor een aantal vakken het lerarentekort net toegenomen. "Het tekort aan leraren Nederlands en wiskunde neemt toe, net als het tekort aan directeurs”, zegt Koen Pelleriaux, afgevaardigd bestuurder van het GO!. “Daar maak ik me zorgen over.”

Uit een bevraging bij 529 GO! scholen blijkt dat 70% van de scholen met een personeelstekort kampt. In totaal gaat het om 718 voltijdse openstaande jobs, waarvan 595 voor leraren. Het lerarentekort is het kleinst bij de start van het schooljaar en neemt toe naarmate het schooljaar vordert. Rond deze tijd is het tekort aan personeel dubbel zo groot als in september.

Stijging Nederlands en wiskunde

In vergelijking met een jaar geleden telt het GO! minder openstaande lesopdrachten. Schoolteams doen dan ook veel extra inspanningen om de gaten zoveel mogelijk op te vullen. Geruststellend zijn de signalen echter niet, vindt de onderwijsverstrekker, want de noodmaatregelen leggen grote druk op de schoolteams én op de onderwijskwaliteit. 
Ondanks de daling is het lerarentekort voor sommige vakken wél verder toegenomen. Het aantal openstaande opdrachten voor Nederlands stijgt met 5% en voor wiskunde met maar liefst 40%. Ook het aantal openstaande vacatures voor schooldirecties en opvangpersoneel nam toe.

“Het tekort aan leraren Nederlands en wiskunde neemt toe, net als het tekort aan directeurs”, zegt Koen Pelleriaux, afgevaardigd bestuurder van het GO!. “Daar maak ik me zorgen over.” 

Werkbaar werk en kwaliteit: wat we leren van Engeland

Uit cijfers van Agodi blijkt dat het ziekteverzuim jaar na jaar toeneemt en uit onderzoek van de SERV blijkt dat het aandeel werknemers met werkgerelateerde stress in het onderwijs hoger ligt dan het Vlaamse sectorgemiddelde. “We moeten de job werkbaarder maken”, besluit Pelleriaux. “Het GO! lanceert opnieuw een wervingscampagne die in het verleden erg succesvol bleek. We werken ook samen met onze scholen rond duurzaam personeelsbeleid. We hopen dat het statuut beter gemaakt wordt deze legislatuur.”

Maar Pelleriaux wil nog verder gaan. “De grootste verbetering die we binnen het Gemeenschapsonderwijs zelf kunnen realiseren, is leraren heel hard ontzorgen bij het omzetten van leerplannen naar concrete lesinhouden en leermiddelen. We laten hen nu te veel aan hun lot over en laten hen zo gigantisch veel dubbel werk doen.” Pelleriaux broedt daar al langer op en zag zijn ideeën daarover bevestigd tijdens het recente werkbezoek aan enkele Londense scholen: “Leraren hadden er duidelijk minder werk dan bij ons. Ze waren op school van pakweg 8 tot 17 uur, maar dan zat hun werkdag erop. Nochtans hebben ze doorgaans grotere klassen dan wij. Maar ze toetsen minder en moeten minder tijd besteden aan lesvoorbereidingen omdat ze gebruik kunnen maken van uitgeschreven, kennisrijke lesinhouden. Het is een win-win: we moeten dit doen voor de kwaliteit van ons onderwijs én voor een aantrekkelijk beroep voor onze leraren.” 

Pagina delen

Heb je een vraag?

Persdienst - 02 790 95 35

Of stuur je vraag via info@g-o.be

GO! nieuwsbrief

Ontvang nieuws en ondersteuning voor GO! professionals, ons opleidingsaanbod en zoveel meer.

Schrijf je in

Welkom op GO! pro

Niet aanmelden
Personaliseer je GO! pro-ervaring en kies je onderwijsniveau als kijkfilter voor nieuws en opleidingen.
of
Meld je aan met je GO! account en krijg nieuws en inhoud op jouw maat te zien.

Nog geen GO! account?

Jouw GO! account, sleutel tot een gepersonaliseerde GO! pro

Jouw GO! account is jouw persoonlijk toegangsticket tot het afgeschermde nieuws en inhoud op maat van jouw profiel. Jouw GO! account betekent niet dat je een g-o.be e-mailadres hebt of krijgt.
  • Ja, je hebt (recht op) een GO! account en toegang tot GO! pro.
    Contacteer de personeelsdienst van het Huis van het GO!.

  • Ja, je hebt (recht op) een GO! account en toegang tot GO! pro.
    Contacteer de lokale gegevensbeheerder van je scholengroep.

  • Ja, je hebt (recht op) een GO! account en toegang tot GO! pro.
    Contacteer de lokale gegevensbeheerder van je scholengroep.

  • Nog even geduld. Momenteel heb je nog geen (recht op een) GO! account met toegang tot GO! pro. Van zodra de GO! contactendatabank beschikt over de contact- en functiegegevens van het (niet-)onderwijzend personeel in de scholen en instellingen, heb ook jij (recht op) een GO! account met toegang tot GO! pro.

Hoe krijg je een GO! account, wanneer je er recht op hebt?
De lokale gegevensbeheerder van je scholengroep of de personeelsdienst (enkel voor Huis GO! medewerkers) zorgt voor de registratie of aanpassing van je gegevens in de GO! contactendatabank. Vervolgens krijg je de juiste toegangsrechten en kun je aanmelden op GO! pro.