Ja, je hebt (recht op) een GO! account en toegang tot GO! pro.
Contacteer de personeelsdienst van het Huis van het GO!.
Het GO! staat klaar om van start te gaan met de nieuwe minimumdoelen voor het basisonderwijs die het Vlaams Parlement deze zomer heeft goedgekeurd. De pedagogische begeleidingsdienst (PBD-GO!) heeft een conceptleerplan klaar dat de ambitieuze, nieuwe minimumdoelen nog overstijgt. Daarnaast heeft de PBD-GO! een uitgekiende implementatiestrategie uitgewerkt om dit schooljaar de beleidsteams van álle GO! basisscholen te bereiken. Vanaf november organiseert het GO! ook vormingen voor leraren.
Nieuw: lesfiches als extra ondersteuning voor leraren
Maar er is meer nodig om het nieuwe leerplan vlot en op een kwalitatieve manier op elke klasvloer te doen landen. Daarom maakt het onderwijsnet voor het eerst lesfiches: voor elk lesuur een A4’tje waarmee leraren concreet hun lessen kunnen voorbereiden.
“Van een nieuw leerplan naar echte lesvoorbereidingen gaan, vergt ontzettend veel tijd en werk. Daar mogen we niet elke individuele leraar mee belasten”, vindt Koen Pelleriaux, afgevaardigd bestuurder van het GO!. “Want dan gebeurt er gigantisch veel dubbel werk. We weten dat veel leraren werkstress ervaren en vaak moeite hebben om de balans tussen werk en privé te bewaken. Daarom vinden we het belangrijk om hen bij de invoering van de nieuwe doelen zoveel mogelijk ondersteuning te bieden.”
De mosterd voor de lesfiches haalde Pelleriaux in Engeland. “In Engeland heb ik gezien hoe we de leerkrachten kunnen helpen en tegelijkertijd een kennisrijk curriculum kunnen introduceren. Ruim 400 lagere scholen, waaronder de West London Free School die ik samen met de minister van Onderwijs bezocht, zijn er aangesloten bij het Primary Knowledge Curriculum. Leerkrachten van die scholen hebben samen lessenreeksen ontwikkeld die niet alleen de Engelse minimumdoelen afdekken, maar die ook vertellen wat de leerdoelen zijn, welke woordenschat nodig is, wat de leraar moet kennen en welke bronnen de leerlingen kunnen gebruiken. Elke les past op één A4'tje. Dergelijk materiaal is van onschatbare waarde in de klas. Natuurlijk zal de leerkracht de lessen nog moeten voorbereiden, maar dit maakt het werk zoveel lichter.”
De lesfiche is een tussenstap tussen het leerplan en de lesvoorbereiding. “We zien de leraar als professional, niet als uitvoerder. De lesfiches zijn een ondersteuning – vrijblijvend – waarop de leraar zich - met al zijn professionaliteit en autonomie - kan baseren om zijn lessen voor te bereiden.”
Door leraren, voor leraren
De aanmaak van de lesfiches is een gedeelde inspanning. “We vinden het belangrijk dat dit geen top-downoefening is – daar hebben we trouwens gewoon niet genoeg mankracht voor in huis – maar een inspanning door leraren, voor leraren”, benadrukt Pelleriaux. “We zullen dus leraren samenbrengen, zoals dat ook voor de ontwikkeling van de leerplannen gebeurde, en het werk over vele schouders verdelen. De pedagogische begeleidingsdienst coördineert alles en bewaakt de kwaliteit.”
Het opzet heeft enkel kans op slagen dankzij het engagement van de 26 scholengroepen van het GO!. “De invoering van de nieuwe leerplannen is een enorme uitdaging voor onze scholen en leerkrachten”, bevestigt Isabelle Truyen, algemeen directeur van GO! scholengroep 20. “Door samen lesfiches te ontwikkelen, vermijden we dubbel werk en verlagen we de werkdruk. Zo is er nog meer ruimte voor wat echt telt: kwaliteitsvol lesgeven en tijd maken voor leerlingen zodat hun leerwinst en hun welbevinden stijgt. Dit project toont de kracht van de samenwerking binnen het GO!: door expertise te bundelen en verantwoordelijkheid te delen, maken we deze vernieuwing haalbaar voor elke school en elke leraar.”