Ja, je hebt (recht op) een GO! account en toegang tot GO! pro.
Contacteer de personeelsdienst van het Huis van het GO!.
De PBD-GO! bezorgt je maandelijks een overzicht van de verschillende helpdesksessies die ze organiseert. Neem dus zeker een kijkje bij het onderwijsniveau of thema waarmee jij aan de slag bent.
De helpdesksessies zijn gratis en digitaal. Na inschrijving ontvang je ten laatste de dag voor de sessie de deelnamelink.
Helpdesksessies voor startende leraren basisonderwijs rond anders- en meertalige leerlingen in de klas
Als startende leraar en zijinstromer basisonderwijs ben je net gestart met lesgeven in een basisschool. Je bent nog volop op zoek naar hoe je vlot en goed kan lesgeven aan alle kinderen. Lesgeven aan anders- en meertalige leerlingen is jou voor een uitdaging. Tijdens deze digitale helpdesk loodst de PBD-GO! begeleider je langs materialen en tips en tricks over het lesgeven aan anders- en meertalige leerlingen. Er is ook ruimte voor jouw specifieke vragen over lesgeven aan anderstalige kinderen in je klas.
- Helpdesk voor startende leraren basisonderwijs rond anders- en meertalige leerlingen in de klas (woensdag 20 november van 14 tot 15 uur)
Helpdesksessies voor startende leraren in het methodeonderwijs
Ben je een startende leraar in het methodeonderwijs? Dan ben je van harte welkom op de maandelijkse helpdesksessies voor starters. De volgende sessie is op woensdag 27 november van 14 tot 15 uur. De sessie gaat specifiek over methodegericht werken. Schrijf je in via de linken hieronder:
Inschrijven is gratis, maar wel noodzakelijk.
Vakspecifieke helpdesksessies secundair onderwijs
Voor secundair onderwijs zijn er tal van vakspecifieke helpdesksessies in november. De bedoeling is om je heel veel kansen te geven om gericht vragen te stellen. Daarom worden in november wel meer dan dertig helpdesksessies georganiseerd. Via deze link zijn de juiste filters al automatisch ingesteld en kan je ze allemaal terugvinden.
Bovendien is er nog een nieuwe helpdesk speciaal voor vervolgschoolcoaches OKAN. Deze vindt plaats op vrijdag 22 november van 9.30 tot 10.30 uur.
Inschrijven doe je via onderstaande link:
Helpdesksessies leerlingenbegeleiding
In de helpdesksessies LLB-GOK krijg je zicht op gelijke onderwijskansen binnen leerlingbegeleiding. Tijdens deze helpdesksessies is er telkens een school te gast die zijn werking toelicht. Er is een helpdesk voor secundair onderwijs en een helpdesk voor basisonderwijs, op beide ben je welkom uiteraard.
- Helpdesk LLB - GOK: Gelijke onderwijskansen binnen leerlingenbegeleiding in het secundair onderwijs (woensdag 27 november van 13.30 tot 14.30 uur)
- Helpdesk LLB - GOK: Gelijke onderwijskansen binnen leerlingenbegeleiding in het basisonderwijs (woensdag 27 november van 14.30 tot 15.30 uur)
In november is er ook een korte introductiehelpdesk rond het individueel aangepast curriculum of OV4-plan in het regulier secundair onderwijs. Concreter en dieper wordt daar verder op ingegaan tijdens de hybride vormingstrajecten. Een antwoord op al je prangende vragen krijg je tijdens onderstaande helpdesk:
- Helpdesk: IAC of OV4 regulier secundair onderwijs – Introductie (donderdag 14 november van 11 tot 12 uur)
Het zorgcontinuüm werd de voorbije jaren bijgewerkt en de PBD GO! maakte er een handige flow van. Vind je het soms onduidelijk wie nu wat moet oppakken? Benieuwd naar rollen en taken in de samenwerking rond zorgleerlingen? Dan is deze helpdesk zeker boeiend voor jou!
- Helpdesk: samen leerlingen begeleiden - Samenwerking vanuit een aangepast zorgcontinuüm (woensdag 17 november)
Helpdesksessies Vlaamse toetsen en het feedbackdashboard
Heb je nood aan tips en tricks om de resultaten van de Vlaamse toetsen correct te interpreteren? Heb je vragen bij het raadplegen en het begrijpen van schoolresultaten? Neem dan deel aan een online helpdesk hierover van de PBD-GO!. In november staan volgende sessies gepland:
- donderdag 7 november 2024 van 15.30 – 17 uur, focus bao
- maandag 18 november 2024 van 16 – 17.30 uur, focus so
Je kan je vraag ook te allen tijde stellen via GO! navigator op Smartschool. Klik hiervoor op ‘Helpdesk’ en onder de tegel ‘Stel je vraag’ vind je een formulier om je vraag door te geven. Klik in het formulier bao of so aan en dan 'Vlaamse toetsen'. Je vraag komt automatisch bij de juiste collega terecht.
Hou de GO! nieuwsbrief in de gaten voor de data van volgende helpdesksessies dit schooljaar.
Helpdesksessies modernisering secundair onderwijs voor beleid
Heb jij, als leidinggevende, een vraag over de uitrol van de modernisering so? Wil je in overleg gaan met collega-schoolleiders, beleidsmedewerkers en pedagogisch adviseurs over je beleidsaanpak van evaluatie, leerlingenbegeleiding,...? Sluit je dan aan op een helpdesk en stel je vraag aan de pedagogisch begeleiders.
De helpdesksessies duren ongeveer een uur en het is niet nodig om je vooraf in te schrijven. De deelnamelink is voor elke helpdesksessie dezelfde, noteer de verschillende momenten dus goed in je agenda.
Je vindt hier het overzicht van de thema’s, de data voor de helpdesksessies in november én de deelnamelink.
Wat is een helpdesk?
Helpdesksessies starten vanuit de noden die je ervaart als onderwijsprofessional. In de helpdesksessies beantwoorden de pedagogisch begeleiders de vragen die je op voorhand of tijdens de sessie aan hen stelt. Via deze sessies kan je heel gericht en van mens tot mens in gesprek gaan met je PBD-GO! begeleider. Er zijn ook thematische helpdesksessies. Tijdens deze sessies wordt er gefocust op vragen en uitleg rond een specifiek thema.