Ja, je hebt (recht op) een GO! account en toegang tot GO! pro.
Contacteer de personeelsdienst van het Huis van het GO!.
Waarom is dit onderzoek belangrijk?
De resultaten van dit onderzoek vormen een cruciale basis voor het toekomstige onderwijsbeleid. Jouw inzichten als onderwijsprofessional maken het verschil.
De afgelopen maanden is er veel aandacht geweest voor de stijging van het aantal leerlingen met een verslag type 2 (verstandelijke beperking) en type 9 (autisme zonder verstandelijke beperking), zowel in het gewoon als het buitengewoon onderwijs. Dit is een belangrijk thema dat vraagt om grondige analyse en gerichte beleidsacties.
Onderzoek in het kader van Kompas 2/9
KU Leuven, Universiteit Antwerpen en UCLL bundelen de krachten in het Kompas 2/9-project, in opdracht van het Departement Onderwijs en Vorming. De minister volgt de resultaten nauwgezet op met het oog op concreet beleid.
Wat houdt dit onderzoek in?
Via een online vragenlijst (± 40 minuten) wordt in kaart gebracht:
- hoe het toeleidingstraject naar ondersteuning verloopt (incl. GC-, IAC- of OV4-verslagen);
- hoe het onderwijsaanbod voor leerlingen met type 2 en type 9 vandaag wordt georganiseerd.
Voor wie?
De bevraging richt zich tot:
- scholen voor gewoon en buitengewoon onderwijs;
- CLB’s en leersteuncentra die ervaring hebben met de begeleiding van leerlingen met een verstandelijke beperking (type 2) of autisme (type 9).
Timing?
De vragenlijst is beschikbaar van begin mei tot midden juni 2025.
Werk mee aan kwaliteitsvol en toekomstgericht onderwijs. Jouw expertise is onmisbaar!