Ja, je hebt (recht op) een GO! account en toegang tot GO! pro.
Contacteer de personeelsdienst van het Huis van het GO!.
Het nieuwe leerplan basisonderwijs is de hefboom bij uitstek om de onderwijskwaliteit te verhogen voor elke GO! leerling. Om in dat opzet te slagen, is een kwaliteitsvolle implementatie van dat leerplan onontbeerlijk. De PBD-GO! ontwikkelde daarvoor een doordacht ondersteuningsaanbod op twee duidelijke sporen. Enerzijds zullen de beleidsteams van alle GO! basisscholen worden opgeleid om het leerplan op school te implementeren, anderzijds zullen ook de leraren worden gevormd om met de nieuwe kennisrijke doelen aan de slag te gaan in de klas.
Opleiding curriculumimplementatie voor beleidsteams
De PBD-GO! neemt de beleidsteams aan de hand van 12 stapstenen mee in een doelgerichte implementatie van het nieuwe leerplan op school. Vertrekpunt is een kennisrijk curriculum en hoe je je lerarenteam daarin ten volle meekrijgt. Ook heel praktische vragen worden daarbij niet uit de weg gegaan. Vragen zoals:
- Hoe stel je een implementatieplan op?
- Hoe zorg ik dat elke leraar voldoende geprofessionaliseerd wordt?
- Hoe pak ik de materiële vereisten in het leerplan aan?
Gedurende 4 volledige dagen opleiding nemen pedagogisch begeleiders de beleidsmakers op sleeptouw doorheen al hun vragen.
In nauw overleg met de scholengroepen finaliseerde de PBD-GO! een planning waardoor de beleidsteams van alle GO! basisscholen, en dat zijn er meer dan 450, volgend schooljaar aan deze opleiding kunnen deelnemen. Deze geslaagde gezamenlijke aanpak toont hoe we als net het verschil maken met enthousiasme, afstemming en engagement. Samen bereiken we meer en daar zijn we trots op!
Vorming doelenkader en didactiek voor leraren
Om leraren te professionaliseren in het gebruik van de nieuwe kennisrijke doelen, voorziet de PBD-GO! meer dan 150 regionaal georganiseerde vormingen. De leraren worden eerst online meegenomen in een korte sessie over het leerplanconcept en krijgen vervolgens twee volle dagen toelichting bij de doelensets en de vakdidactiek. Leraren kunnen daarin een keuze maken tussen de doelenset Nederlands of wiskunde en tussen de niveaus kleuters, leerjaar 1-3 of leerjaar 4-6. Ze leren de doelen interpreteren en toepassen, ze leren de GO! navigator te gebruiken om de horizontale en verticale samenhang tussen de doelen te ontdekken en gaan aan de slag met didactische fiches om de doelen te vertalen naar hun lespraktijk.
De inschrijving voor deze vormingen verloopt in nauwe samenwerking met de scholengroepen om het aanbod optimaal aan te laten sluiten op de implementatiestrategie op school. Zo kan samen met een eerste groep leraren voor het enthousiasme gezorgd worden dat nodig is om met het nieuwe leerplan aan de slag te gaan in de klas.
Aanvullende vorming doelenkader voor beleidsmakers
Ook beleidsmakers die zich willen verdiepen in het doelenkader laten worden niet in de steek gelaten. Er is immers een beperkt aantal vormingen op hun maat voorzien. In deze vormingen wordt zeker ook ingezoomd op de specifieke context van methodescholen en buitengewoon onderwijs. Wanneer de planning voor leraren voltooid is, pakt de PBD-GO! ook deze bijkomende behoefte aan met voldoende zorg.