Ja, je hebt (recht op) een GO! account en toegang tot GO! pro.
Contacteer de personeelsdienst van het Huis van het GO!.
Over het secundair onderwijs – tweede leerjaar
Resultaten leesbegrip en wiskundige problemen oplossen in stijgende lijn
In de A-stroom behaalt 81% van de leerlingen de eindtermen voor de toets leesbegrip (tegenover 67% vorig jaar), in de B-stroom is dat 57% (tegenover 55% vorig jaar). Slechts 17% (A-stroom) en 34% (B-stroom) van de leerlingen behaalt de eindtermen voor wiskundige problemen oplossen, maar dat is wel een significante stijging tegenover de resultaten van vorig schooljaar.
De stijgende toetsresultaten voor wiskundige problemen oplossen en leesbegrip tonen aan dat scholen al aan de slag zijn gegaan met de resultaten op het vlak van interne kwaliteitszorg. Ondanks dat heel wat leerlingen de eindtermen nog niet behalen, stemt het hoopvol dat in zo'n korte tijdspanne al een lichte stijging te zien is voor bepaalde resultaten. Er zijn verschillende mooie acties in scholen, zoals samenwerking tussen leraren wiskunde en Nederlands en het uitwerken van een leerlijn voor wiskundige problemen oplossen. Acties die uiteraard alleen maar kunnen worden toegejuigd en liefst ook volgehouden worden.
Deeltoetsen wiskunde
Voor de andere deeltoetsen voor wiskunde zoals transformaties en verhoudingen/vergelijkingen, is er (nog) geen beterschap. Deze deeltoetsen worden jaarlijks slechts door een selectie van scholen afgenomen. Het is dus mogelijk dat scholen die vorig jaar zwak scoorden op een bepaalde deeltoets en hierop hebben ingezet, dit schooljaar een andere deeltoets kregen en de inspanningen dus (nog) niet zichtbaar zijn.
Er waren ook vier nieuwe deeltoetsen voor wiskunde die voor de eerste maal werden afgenomen:
- getallenleer (52% behaalt ET)
- statistiek (66% behaalt ET)
- algebra (28% behaalt ET)
- meetkundige eigenschappen (52% behaalt ET) en verzamelingen (45% behaalt ET)
De lage resultaten voor deze nieuwe toetsen, vooral voor algebra, zijn zorgwekkend.
Over het basisonderwijs – vierde leerjaar
In het basisonderwijs zijn er geen verschillen met de resultaten van vorig schooljaar. De resultaten blijven dus grotendeels gelijk, waar de leerlingen vooral voor wiskundige problemen oplossen en leesbegrip laag scoren. Tot dit schooljaar waren er geen minimumdoelen voor het vierde leerjaar en dus is het op basis van de gebruikte vaardigheidsniveaus moeilijk om sluitende conclusies te trekken. Een belangrijke en ingrijpende stap is de invoering van nieuwe minimumdoelen voor het basisonderwijs vanaf komend schooljaar. Het GO! staat hiervoor klaar met een sterk nieuw leerplan, waar elke leraar in zal worden meegenomen. Het blijft daarnaast belangrijk om de resultaten van het zesde leerjaar af te wachten om na te gaan of er leerwinst is.
Algemene resultaten Vlaamse toetsen
Lees hier meer informatie over de algemene resultaten van de Vlaamse toetsen. De schoolfeedback wordt opnieuw in het najaar verwacht.