Voorkeuren
Cookie instellingen
Aanmelden

Nieuwe grootboekrekeningen voor consultancy

8 januari 2025
Lijntekening van een stapel muntstukken en een rechtopstaand muntstuk met euroteken
Nieuwe richtlijn van de Begeleidingscommissie Financiën met betrekking tot grootboekrekeningen voor 'Consultancy' (19/12/2024).

1. Situering

Naar aanleiding van parlementaire vragen rond ‘consultancyuitgaven’ werd op vraag van het Voorzitterscollege (VOCO) de definitie van consultancy uitgewerkt.
De definitie rond consultancyuitgaven werd uitgewerkt in samenwerking met het Strategisch Overleg Financiën (SOFI) en gevalideerd op de Vlaamse Adviescommissie voor Boekhoudkundige Normen (VABN). Hier vloeide het VABN-advies 2024/1 uit voort, dat in werking treedt vanaf 1/9/2024.
Ook het GO! dient zich aan dit advies aan te passen.

2. Begrip ‘Consultancy’

In het begrip consultancy ligt de focus op de aanwezigheid van een (in hoofdzaak) adviserende rol, beperkt in de tijd, en vanuit een onafhankelijke en objectieve positie. Vanuit deze drie speerpunten komt men tot volgende definitie:

“Consultancy is de praktijk van het geven van deskundig advies of het verlenen van expertise binnen een bepaald vakgebied door een onafhankelijke partij, beperkt in tijd, en waarbij de dienst in hoofdzaak betrekking heeft op advies.”

Cosultancydiensten wijken dus af van de dagelijkse operationele (of conventionele) dienstverlening en hebben tot doel de effectiviteit van de bedrijfsstrategie, de bedrijfsvoering, de operationele processen, de (algemene) werking, de productiviteit, de prestaties of specifieke activiteiten binnen de organisatie te verbeteren of te optimaliseren. Investeringsuitgaven, zoals ontwikkelingskosten van applicatie- of systeemsoftware (of websites), in het kader van consultancy worden niet aangerekend op de ‘consultancyrekeningen’, maar geboekt als een investering indien aan de activeringsvoorwaarden is voldaan.
Specifieke consultancy die na verloop van tijd overgaat naar een operationele of reguliere dienstverlening (uitbesteed werk) wordt vanaf dat ogenblik uit de scope van consultancy geweerd. 

Bij gemengde diensten die zowel elementen bevatten van consultancydiensten als de daaruit voortvloeiende operationele dienstverlening, moet worden bekeken wat het hoofdvoorwerp van de opdracht is. 

Bepalend voor het hoofdvoorwerp van de opdracht zijn:

  • het doel of de intentie van de aanbestedende dienst met de opdracht;
  • het deel van de opdracht met de hoogste waarde. 

'Verplichte’ expertiseopdrachten, die voortvloeien uit reguliere taken of conventionele diensten, doorgaans uitgeoefend door vrije of intellectuele beroepen, meestal bij wet geregeld, zoals advocaten (juridisch advies en vertegenwoordiging in individuele dossiers), bedrijfsrevisoren (wettelijke controle van jaarrekeningen), advocaten (juridisch advies en vertegenwoordiging in individuele dossiers), geneesheren (medische expertise in rechtszaken), architecten (haalbaarheidsstudies) e.d. worden niet als consultancy beschouwd. 
Wanneer hun advies en expertise op ‘vrijblijvende’ basis worden ingeroepen, worden deze wel beschouwd als consultancy. (Bv. vrijblijvend juridisch advies door advocaat in arbeidsrecht, fiscaal recht, gegevensbescherming of een vraag om een second opinion van een eerder ingewonnen advies enz...).

3. Concrete toepassing van het advies bij het GO!

Binnen het rekeningenstelsel van het GO! wordt rubriek 61 ‘Diensten en diverse goederen’ bepaald in de bijlagen van het GO! boekhoudbesluit.
Er wordt voorgesteld om de code 61504 ‘Overige consulting diensten’ en de code 61509 ‘Andere externe diensten’ op te splitsen in drie thema’s: ‘ICT’, ‘HRM’ en ‘Overige’. Uit onderzoek en bevragingen is immers gebleken dat consultancyuitgaven het meest voorkomen in de context van HRM- en ICT-activiteiten. Het is dan ook aangewezen om voor de deze uitgaven in het rekeningenstelsel voldoende uitsplitsing te voorzien voor zowel de ‘consulting diensten’ als de ‘andere externe diensten‘, zodat deze afgezonderd kunnen gerapporteerd worden wanneer dit gevraagd wordt. 

Volgende grootboekrekeningen zouden gecreëerd worden om over ‘consultancy’ te rapporteren:

  • 61504001 Consultancyopdrachten ICT
  • 61504002 Consultancyopdrachten HRM
  • 61504009 Overige consultancyopdrachten
  • 61504000 Overige consulting diensten: niet meer gebruiken 

Volgende grootboekrekeningen zouden gecreëerd worden om over ‘uitbestede kosten’ te rapporteren:

  • 61509001 Externe diensten ICT
  • 61509002 Externe diensten HRM
  • 61509009 Overige externe diensten
  • 61509000 Andere externe diensten: niet meer gebruiken

De grootboekrekening 61503000 ‘Informatie verwerkende bedrijven’ zou niet meer gebruikt mogen worden, omdat deze hier wordt opgesplitst in 61504001 ‘Consultancyopdrachten ICT’ en 61509001 ‘Externe diensten ICT’.

4. Inwerkingtreding van de nieuwe grootboekrekeningen

Er wordt voorgesteld om deze nieuwe regels in te voeren op 1/1/2025, aangezien het praktisch eenvoudiger is om dit bij het begin van een nieuw boekjaar te doen.
De Vlaamse Regering vroeg om een overgangsfase van 1/9/2024 tot en met 31/12/2024 te voorzien, maar dit heeft o.i. weinig of geen toegevoegde waarde naar rapporteringen toe.

Lees meer op GO! pro.

Pagina delen

Heb je een vraag?

GO! nieuwsbrief

Ontvang nieuws en ondersteuning voor GO! professionals, ons opleidingsaanbod en zoveel meer.

Schrijf je in

Meer nieuws

Welkom op GO! pro

Niet aanmelden
Personaliseer je GO! pro-ervaring en kies je onderwijsniveau als kijkfilter voor nieuws en opleidingen.
of
Meld je aan met je GO! account en krijg nieuws en inhoud op jouw maat te zien.

Nog geen GO! account?

Jouw GO! account, sleutel tot een gepersonaliseerde GO! pro

Jouw GO! account is jouw persoonlijk toegangsticket tot het afgeschermde nieuws en inhoud op maat van jouw profiel. Jouw GO! account betekent niet dat je een g-o.be e-mailadres hebt of krijgt.
  • Ja, je hebt (recht op) een GO! account en toegang tot GO! pro.
    Contacteer de personeelsdienst van het Huis van het GO!.

  • Ja, je hebt (recht op) een GO! account en toegang tot GO! pro.
    Contacteer de lokale gegevensbeheerder van je scholengroep.

  • Ja, je hebt (recht op) een GO! account en toegang tot GO! pro.
    Contacteer de lokale gegevensbeheerder van je scholengroep.

  • Nog even geduld. Momenteel heb je nog geen (recht op een) GO! account met toegang tot GO! pro. Van zodra de GO! contactendatabank beschikt over de contact- en functiegegevens van het (niet-)onderwijzend personeel in de scholen en instellingen, heb ook jij (recht op) een GO! account met toegang tot GO! pro.

Hoe krijg je een GO! account, wanneer je er recht op hebt?
De lokale gegevensbeheerder van je scholengroep of de personeelsdienst (enkel voor Huis GO! medewerkers) zorgt voor de registratie of aanpassing van je gegevens in de GO! contactendatabank. Vervolgens krijg je de juiste toegangsrechten en kun je aanmelden op GO! pro.