Voorkeuren
Cookie instellingen
Aanmelden
Aanmelden met je GO! account

Netbreed delen van digitale leermiddelen schept meer praktijkruimte

30 mei 2025
Bart De Vyt Vooraan In Zijn Klas Rh2
In het Ensorinstituut in Oostende ontwikkelt leerkracht Bart De Vyt digitale BookWidgets voor zijn leerlingen datacommunicatie en netwerktechnieken. Zo verwerken de leerlingen in de beroepsopleiding theorie grotendeels zelfstandig en komt er meer ruimte vrij voor praktijk. En zijn werk wordt ook gedeeld met collega's. Twee keer winst dus.

Samenwerking met bestaand platform voor ICT-oplossingen

Binnen het programma e-content lopen verschillende projecten om digitale leermiddelen te ontwikkelen voor noden die leerkrachten ervaren, zoals leermiddelen over netwerktechnologie voor de studierichtingen ICT. Vanuit een professionele leergemeenschap (PLG) van vakbegeleiders kwam het voorstel om het bestaande aanbod van de Cisco Academy te onderzoeken op bruikbaarheid voor het onderwijs. Die leermiddelen zijn doorgaans alleen in het Engels beschikbaar en vragen dus om een vertaling naar het Nederlands. Daarom besloot het GO! om een samenwerking op te zetten met vzw Biasc die het Vlaamse platform beheert van de Cisco Academy, een wereldspeler in netwerkoplossingen die een heel gamma aan online opleidingen voor ICT aanbiedt. 

De samenwerking mondde in het schooljaar 24-25 uit in een teacher design team dat bestond uit 5 leerkrachten uit verschillende scholengroepen. Samen werkten zij aan de vertaling van de specifieke cursus ‘Networking essentials’ die bestond uit niet minder dan 300.000 woorden met aanvullend video- en presentatiemateriaal.

Networking Essentials Rh

Sterke (vak)leerkrachten weten waar hun leerlingen staan in hun leerproces, zodat ze gepast kunnen bijsturen of motiveren wanneer het nodig is. Alleen, een leerkracht kan natuurlijk niet op zeven plekken tegelijk zijn en dan is het handig als je leerlingen gericht zelfstandig aan hun ontwikkeling kunnen werken. Bart Devyt, een van de sterkhouders in dat teacher design team, ging dus nog verder. 

Interactieve BookWidgets

Digitale leermiddelen zijn al lang geen extraatje meer in de klas. Ook Bart De Vyt gebruikt ze. Maar met een duidelijk doel voor ogen. Hij gebruikt interactieve BookWidgets voor de theorie om zo meer tijd en energie te kunnen investeren in de praktijk. “In het beroepsonderwijs is praktijk het belangrijkste. Maar om dat goed te doen, moeten leerlingen ook een stevige theoretische basis hebben. Dankzij de widgets kunnen ze zelfstandig aan de slag, en dat geeft mij ruimte om volop te focussen op de praktijk.”

~~~~~~

DANKZIJ DE WIDGETS KUNNEN LEERLINGEN ZELFSTANDIG AAN DE SLAG EN DAT GEEFT MIJ RUIMTE OM VOLOP TE FOCUSSEN OP DE PRAKTIJK.

Bart De Vyt, leraar datacommunicatie en netwerktechnieken GO! Ensorinstituut Oostende

Bart De Vyt Rh

De BookWidgets bouwen verder op een heldere instructie in de klas aan de hand van stapsgewijze oefeningen en automatische feedback. Leerlingen kunnen in hun eigen tempo leren, de stof herhalen als ze daar nood aan hebben en zich zelfstandig voorbereiden. Dat heeft volgens Bart een positief effect op de hele klasdynamiek. “Ik merk dat ze meer vertrouwen hebben, sneller tot inzicht komen en gemotiveerder zijn. Ze voelen zich verantwoordelijk voor hun eigen leerproces.”

Beter leren, sterker in de praktijk

De tijd die Bart wint met de digitale voorbereiding, investeert hij in praktijkbegeleiding. En dat werpt zijn vruchten af. “Ik kan veel gerichter werken, bijsturen waar nodig en inspelen op de sterktes van elke leerling. Het niveau van de praktijkoefeningen is daardoor duidelijk gestegen. Leerlingen begrijpen beter wat ze doen en dat zie je in de resultaten.” Ook hun probleemoplossend vermogen neemt toe. “Ze weten sneller waarom iets niet werkt en zoeken zelfstandig naar oplossingen. Dat is exact wat ze straks op de werkvloer ook moeten doen.”

Transparante werkwijze

Het Engelstalige materiaal van Cisco vertaalt hij naar een begrijpelijke, Nederlandstalige versie die aangepast is aan het niveau van zijn klas. “Ik probeer alles visueel en interactief te maken, zodat het blijft hangen. Geen lange blokken tekst, maar duidelijke stappen en voorbeelden.”

Elke widget sluit aan bij een lesdoel of leerfase. Leerlingen weten altijd wat er van hen verwacht wordt. En als iets niet duidelijk is, kunnen ze makkelijk teruggaan of extra uitleg vragen tijdens de praktijkmomenten.

Een gedeelde digitale bibliotheek

Wat Bart maakt, komt niet alleen van pas in zijn eigen klas. Vanuit het programma e-content worden specifieke deelplatformen opgezet om het materiaal dat binnen ons net ontwikkeld wordt te delen. Zo ook voor ICT-studierichtingen waar Bart zijn materiaal deelt. “Iedereen kan ermee aan de slag. Elke leerkracht kan ze gebruiken zoals ze zijn, aanpassen of zelfs uitbreiden. En omgekeerd kan ik ook materiaal van collega’s gebruiken. Dat zorgt voor een mooie kruisbestuiving.”

Het platform groeit voortdurend. Door de input van verschillende leerkrachten ontstaat een rijke databank van kwaliteitsvol, bruikbaar lesmateriaal. “Zo hoeven we niet allemaal apart hetzelfde wiel uit te vinden. We besparen tijd, leren van elkaar en zorgen samen voor beter onderwijs.”

~~~~~~

IEDEREEN KAN MET MIJN BOOKWIDGETS AAN DE SLAG. ELKE LEERKRACHT KAN OOK EIGEN MATERIAAL TOEVOEGEN. DAT ZORGT VOOR EEN MOOIE KRUISBESTUIVING.

— Bart De Vyt, leraar datacommunicatie en netwerktechnieken GO! Ensorinstituut Oostende

Een internationaal erkend certificaat

Voor Bart zijn digitale leermiddelen geen hype of gadget. Ze zijn een praktische oplossing voor een echte onderwijsuitdaging. “In het beroepsonderwijs is het vaak zoeken naar een evenwicht tussen theorie en praktijk. Met deze aanpak lukt dat beter. De digitale voorbereiding zorgt voor verdieping, de praktijkoefeningen zorgen voor ervaring. En precies die combinatie maakt het verschil.”

De BookWidgets zijn gebaseerd op de opleidingen van Cisco. Dat maakt het ook mogelijk dat de leerlingen binnenkort een officieel examen van dat bedrijf krijgen. Wie slaagt, ontvangt een internationaal erkend Cisco-certificaat. Dat is een mooie aanvulling op het diploma en een waardevolle troef voor wie straks aan de slag wil in de IT- of netwerksector. “Zo’n certificaat geeft leerlingen een extra voordeel op de arbeidsmarkt,” legt Bart uit. “Het toont aan dat ze niet alleen praktijkervaring hebben, maar ook theoretische kennis volgens internationale standaarden.”

Meer weten?

Benieuwd hoe jij digitale tools kunt inzetten om het leerproces te versterken? Ontdek het platform, wissel ideeën uit met collega’s en bouw samen verder aan onderwijs dat werkt. Want goede praktijken verdienen het om gedeeld te worden.

Meer over het project e-content lees je hier.

Wil je zelf ook aan de slag met e-content? Dan kan je contact opnemen met de collega's achter het project e-content via e-content@g-o.be.

WAT ZIJN BOOKWIDGETS?

BookWidgets is een digitale tool waarmee leerkrachten interactieve lesactiviteiten kunnen aanmaken, zoals invuloefeningen, quizzen, stappenplannen, sorteervragen, beeldaanwijzers en meer dan dertig andere werkvormen. Alles kan gepersonaliseerd worden op maat van de klas of leerling, met automatische feedback en opvolging van resultaten. De oefeningen zijn makkelijk te integreren in het bestaande lesmateriaal en kunnen zowel klassikaal als zelfstandig worden gebruikt.

Voor leerkrachten betekent dit meer flexibiliteit, minder nakijkwerk en beter zicht op de leerprogressie. Voor leerlingen betekent het meer afwisseling, duidelijkheid en controle over hun eigen leerproces.

Pagina delen

Heb je een vraag?

E-content - 02 790 97 51

Of stuur je vraag via info@g-o.be

GO! nieuwsbrief

Ontvang nieuws en ondersteuning voor GO! professionals, ons opleidingsaanbod en zoveel meer.

Schrijf je in

Welkom op GO! pro

Niet aanmelden
Personaliseer je GO! pro-ervaring en kies je onderwijsniveau als kijkfilter voor nieuws en opleidingen.
of
Meld je aan met je GO! account en krijg nieuws en inhoud op jouw maat te zien.

Nog geen GO! account?

Jouw GO! account, sleutel tot een gepersonaliseerde GO! pro

Jouw GO! account is jouw persoonlijk toegangsticket tot het afgeschermde nieuws en inhoud op maat van jouw profiel. Jouw GO! account betekent niet dat je een g-o.be e-mailadres hebt of krijgt.
  • Ja, je hebt (recht op) een GO! account en toegang tot GO! pro.
    Contacteer de personeelsdienst van het Huis van het GO!.

  • Ja, je hebt (recht op) een GO! account en toegang tot GO! pro.
    Contacteer de lokale gegevensbeheerder van je scholengroep.

  • Ja, je hebt (recht op) een GO! account en toegang tot GO! pro.
    Contacteer de lokale gegevensbeheerder van je scholengroep.

  • Nog even geduld. Momenteel heb je nog geen (recht op een) GO! account met toegang tot GO! pro. Van zodra de GO! contactendatabank beschikt over de contact- en functiegegevens van het (niet-)onderwijzend personeel in de scholen en instellingen, heb ook jij (recht op) een GO! account met toegang tot GO! pro.

Hoe krijg je een GO! account, wanneer je er recht op hebt?
De lokale gegevensbeheerder van je scholengroep of de personeelsdienst (enkel voor Huis GO! medewerkers) zorgt voor de registratie of aanpassing van je gegevens in de GO! contactendatabank. Vervolgens krijg je de juiste toegangsrechten en kun je aanmelden op GO! pro.