Ja, je hebt (recht op) een GO! account en toegang tot GO! pro.
Contacteer de personeelsdienst van het Huis van het GO!.
Dag Ruth, aangenaam kennis te maken! Kun je jezelf even voorstellen?
"Ik ben Ruth, 50 jaar oud en mama van drie volwassen kinderen. Al 23 jaar werk ik in het onderwijs. In mijn vrije tijd geniet ik van een filmavondje of een glas wijn met vrienden. Ook ben ik tangodanser en kook ik graag."
Kun je ons meer vertellen over je eerdere werkervaring in de CLB-sector?
"Negen jaar geleden begon ik op het CLB nadat ik tien jaar als zorgcoördinator op een basisschool gewerkt had. Hoewel ik niet actief op zoek was naar een andere job, wezen de CLB-medewerkers van mijn toenmalige school me op een vacature in hun organisatie. Die leek me zo interessant dat ik de overstap waagde en al snel als maatschappelijk werker aan de slag ging. Kort daarna werd ik gevraagd om OLB-aanspreekpunt te worden en begon ik de OLB-infoavonden te verzorgen."
Waarvoor kunnen CLB-medewerkers bij jou terecht?
"In mijn rol als vormingsmedewerker ben ik verantwoordelijk voor vormingen en professionele leergemeenschappen over onderwijsloopbaanbegeleiding, afgestemd op de behoeften van CLB-medewerkers. Hiervoor gebruik ik onder andere bevragingen. Ook kunnen medewerkers bij mij terecht met specifieke vragen over onderwijsloopbaanbegeleiding. Mijn collega Kris Vranken is de contactpersoon voor vragen over leerrecht.
Heb je bijvoorbeeld behoefte aan materiaal of ideeën rond OLB, of een vraag rond implementatie of een casus binnen je eigen centrum waarvoor geen pasklaar antwoord bestaat? Aarzel dan niet om contact op te nemen, ik denk graag mee.
Verder werk ik aan belangenbehartiging door de stem van de leerling en die van het GO! CLB te vertegenwoordigen in werkgroepen en overlegmomenten."
Welke uitdagingen zie je voor de CLB-sector op het gebied van OLB, en waar wil je aan bijdragen?
"De grootste uitdaging voor ons als CLB is een blijvende meerwaarde creëren op het gebied van Onderwijsloopbaan- en Leerwegbegeleiding (OLB), aanvullend op de begeleiding vanuit scholen. Hier liggen kansen, vooral voor leerlingen die vastgelopen zijn.
Hoe pak je bijvoorbeeld begeleiding aan voor leerlingen met brede interesses die moeilijk kunnen kiezen? Of voor leerlingen met weinig zelfvertrouwen of leerlingen die geen goed beeld hebben van wie ze zijn?
Als CLB kunnen we een verschil maken door ons verder te professionaliseren en expert te worden op dit vlak."
Wat maakt jou enthousiast in je werk?
"Er zijn veel dingen die me energie geven. In mijn nieuwe rol kan ik het nog niet precies omschrijven, maar in mijn vorige functie kreeg ik voldoening wanneer mensen aangaven dat mijn interventies hen hadden geholpen. Ook als mensen echt actief meewerken en blijven zoeken naar vervolgstappen geeft dat me een goed gevoel. Bovendien word ik enthousiast van gedreven mensen die vanuit hun idealen hun werk doen."
Wil je nog iets delen?
"Zelfzorg. Dit is een essentieel aandachtspunt. Een goede work-life balance, tijdig deconnecteren, lachen op z'n tijd…. Wat er in je eigen leven speelt is minstens zo belangrijk als je werk. Balans helpt je gedreven te blijven – en daar ga ik voor!"