Voorkeuren
Cookie instellingen
Aanmelden

Leren leren als basis van een goed leerrendement: ontdek de theorieën van Feuerstein in deze opleiding

16 november 2024
Meisje zit aan een bureau in de klas en zoekt oplossingen in een boek.
In januari start voor de laatste keer de opleiding ‘Leren leren als basis van een goed leerrendement’. Een straffe, vijfdaagse opleiding waarin Albert Janssens inpikt op onderbouwde ontwikkelingstheorieën van Reuven Feuerstein én deze vertaalt naar jouw specifieke context. Zet in op de kansen en mogelijkheden van elke leerling op je school!

Leermogelijkheden voor iedereen

Psycholoog Reuven Feuerstein (1921-2014) stond bekend om zijn verrassende en vernieuwende methoden om kinderen, jongeren en volwassenen met leer- en ontwikkelingsuitdagingen te helpen. Zijn benadering is gericht op het verbeteren van leerprocessen en het versterken van de cognitieve én sociaal-emotionele vaardigheden van de leerling. Feuerstein toonde aan dat elk individu kan groeien met de juiste begeleiding. In deze opleiding leer je hoe je zijn theorieën kan toepassen om de cognitieve ontwikkeling van je leerlingen te stimuleren en te versterken.

Stimulerende leeromgeving

Een van de uitgangspunten van deze opleiding is het geloof in de leermogelijkheden van elke leerling. Door een stimulerende leeromgeving te creëren waarin leerlingen zich sociaal en indirect kunnen ontwikkelen, leren zij niet alleen kennis en vaardigheden in taal, rekenen en schrijven, maar worden ze ook uitgedaagd hun denkvermogen te vergroten. Deze opleiding toont je hoe iedere leerling stappen kan maken, als je als leraar maar blijft zoeken naar de juiste aanpak.

Mediatieve benadering: samen leren door sterke interactie

Volgens Feuerstein verloopt de cognitieve groei het best door een sterke interactie tussen leraar en leerling. Dit vraagt om een mediatieve benadering: een manier van begeleiden waarbij de leraar niet alleen kennis overdraagt, maar ook de leerprocessen actief ondersteund. Tijdens de opleiding leer je hoe je je eigen stijl waar nodig kunt aanpassen. Je krijgt inzicht in je rol als begeleider en leert hoe je je leerlingen effectief kan helpen om hun denkontwikkeling te versterken.

Praktische hulpmiddelen: dynamisch testen en de cognitieve kaart

Naast de mediatieve benadering leer je werken met praktische hulpmiddelen zoals dynamisch testen en de cognitieve kaart. Met dynamisch testen, kan je het leerpotentieel van je leerlingen in kaart brengen en zo beter inspelen op hun specifieke behoeften. De cognitieve kaart helpt je om je materialen en lesmethoden te analyseren en aan te passen, zodat ze optimaal tegemoetkomen aan je doelstellingen.

Grijp je kans!

Dit is de laatste kans om deel te nemen aan deze opleiding, waarin Albert Janssens je begeleidt in het toepassen van Feuersteins ideeën naar jouw praktijk. Of je nu leraar, zorgcoördinator of begeleider bent, de opleiding geeft je waardevolle en praktische hulpmiddelen om het leerpotentieel van je leerlingen optimaal te benutten en een positief stimulerend leerklimaat te creëren. 
 
Deze opleiding gaat van start op 28 januari 2025 in het Huis van het GO! (Brussel). 
 
Schrijf je hier in! Inschrijven kan tot half januari.

Pagina delen

Heb je een vraag?

Sanne Vanhellemont - 0495 86 00 58
PBD-GO! Opleiding en vorming - 02 790 96 96

Of stuur je vraag via info@g-o.be

GO! nieuwsbrief

Ontvang nieuws en ondersteuning voor GO! professionals, ons opleidingsaanbod en zoveel meer.

Schrijf je in

Welkom op GO! pro

Niet aanmelden
Personaliseer je GO! pro-ervaring en kies je onderwijsniveau als kijkfilter voor nieuws en opleidingen.
of
Meld je aan met je GO! account en krijg nieuws en inhoud op jouw maat te zien.

Nog geen GO! account?

Jouw GO! account, sleutel tot een gepersonaliseerde GO! pro

Jouw GO! account is jouw persoonlijk toegangsticket tot het afgeschermde nieuws en inhoud op maat van jouw profiel. Jouw GO! account betekent niet dat je een g-o.be e-mailadres hebt of krijgt.
  • Ja, je hebt (recht op) een GO! account en toegang tot GO! pro.
    Contacteer de personeelsdienst van het Huis van het GO!.

  • Ja, je hebt (recht op) een GO! account en toegang tot GO! pro.
    Contacteer de lokale gegevensbeheerder van je scholengroep.

  • Ja, je hebt (recht op) een GO! account en toegang tot GO! pro.
    Contacteer de lokale gegevensbeheerder van je scholengroep.

  • Nog even geduld. Momenteel heb je nog geen (recht op een) GO! account met toegang tot GO! pro. Van zodra de GO! contactendatabank beschikt over de contact- en functiegegevens van het (niet-)onderwijzend personeel in de scholen en instellingen, heb ook jij (recht op) een GO! account met toegang tot GO! pro.

Hoe krijg je een GO! account, wanneer je er recht op hebt?
De lokale gegevensbeheerder van je scholengroep of de personeelsdienst (enkel voor Huis GO! medewerkers) zorgt voor de registratie of aanpassing van je gegevens in de GO! contactendatabank. Vervolgens krijg je de juiste toegangsrechten en kun je aanmelden op GO! pro.