Ja, je hebt (recht op) een GO! account en toegang tot GO! pro.
Contacteer de personeelsdienst van het Huis van het GO!.
Veilige introductie met hulp van VR
VR-technologie biedt heel wat mogelijkheden. Daarom werd er binnen het XR-actieplan een kader gecreëerd om VR-applicaties te ontwikkelen die doelgericht inspelen op noden in welbepaalde studierichtingen. De richting Elektriciteit bijvoorbeeld, die zich bijzonder goed leent voor deze technologie omdat die het veel makkelijker maakt om op een veilige en vlotte manier erg risicovolle aspecten van het vak aan te leren. En wanneer je er bovendien ook nog in slaagt om de VR-technologie slim te koppelen aan dataverwerking heb je twee keer didactische winst.
Koppeling aan data met didactisch doel
Een probleem bij het aanleren van leerdoelen via innovatieve technologie is immers dat de leergegevens die opgebouwd worden uit de interactie tussen leerling en applicatie, dikwijls ingesloten blijven binnen het platform van de applicatieontwikkelaar of op de bril. Áls er al leergegevens gemeten worden. Zo kan het gebruik van technologie soms leiden tot extra taakbelasting, terwijl dat nu net niet wordt verwacht. Met het XR-dashboards project toonde het GO! technisch atheneum Keerbergen aan dat het anders kan.
Naast de applicatie ‘kappen en slijpen’ zelf werd in samenwerking met het GO! een blueprint uitgewerkt hoe acties in VR-applicaties gekoppeld kunnen worden aan leerdoelen om die daarna in een dashboard van het schoolplatform te visualiseren. Elke cruciale actie die de leerling onderneemt in VR, werd gekoppeld aan een evaluatiecriterium dat samenhangt aan een leerplandoel. Door alle acties te registreren en verzamelen in een database, kan je automatisch in het schoolplatform doelgerichte dashboards per leerplandoel opbouwen die diepgaand inzicht geven op wat de leerling met de VR-applicatie allemaal leerde. Meer nog, ook leeractiviteiten uit andere bronnen als e-learning of lesobservaties werden mee opgenomen. Het resultaat: een compleet dashboard dat automatisch gevuld wordt op basis van niet-digitale én digitale leeractiviteiten. Op die manier weten leerkrachten steeds precies waarin hun leerlingen goed zijn en waar er nog knelpunten zitten.

Doorbraak
Het concept kon op bijzonder veel bijval rekenen in het GO! XR-expertnetwerk en wel om de reden dat hiermee een oplossing werd bedacht voor het vergaren van leergegevens uit diverse leeractiviteiten in meerdere technologieën. Dat leidt immers doorgaans tot complexe kruistabellen of excellijsten waarmee scholen de leerstatus proberen in beeld te brengen. Met het XR-dashboards project kon worden aangetoond dat de technologie hier nu klaar voor is. Nu alleen nog heldere afspraken maken tussen onderwijs en technologieaanbieders om via open standaarden dit concept op te schalen.
Door technologie voor technologie te laten werken wordt de leerkracht administratief ontzorgd en komt er ruimte vrij om de regie over het eigen onderwijsproces zelf weer meer in handen te nemen. De leerkracht dus terug aan het roer.

Meer weten
Wil je meer weten over e-content en hoe we dit in het GO! aanpakken en benaderen? Neem dan zeker eens een kijkje op GO! pro.
Een ander mooi voorbeeld uit het XR-netwerk vind je in het GO! atheneum van Maldegem, waar in het project The Green Goggles een applicatie ontwikkeld werd om leerlingen in VR te laten oefenen op het installeren van warmtepompen en zonnepanelen.