Voorkeuren
Cookie instellingen
Aanmelden

Kwaliteitsvol onderwijs kan kostenbewust

5 september 2024
Vrouw Aan Tafel Met Factuur En Rekenmachine
GO! atheneum Busleyden - Campus Stassart en GO! atheneum Gentbrugge zijn schoolvoorbeelden van kostenbeheersend onderwijs zonder aan kwaliteit in te boeten. Directeurs Tanja Janssens en Nathalie Vanden Bossche vertellen hoe zij het aanpakken.

Actieve kostenbeheersing

Elke leerling helpen met talenten te ontdekken en ontginnen, daar streeft het GO! naar. Dat betekent dat een studiekeuze moet afhangen van die talenten en niet van de kost van de richting. Daarom doen verscheidene GO! scholen actief aan kostenbeheersing, om de factuur voor de ouders zo beperkt mogelijk te houden. GO! atheneum Busleyden - Campus Stassart en GO! atheneum Gentbrugge pakken het elk op hun eigen manier aan. Deze scholen bewijzen dat kwaliteitsvol onderwijs ook kostenbewust kan.

Huursysteem

Op Campus Stassart van GO! atheneum Busleyden in Mechelen draait alles rond mens en welzijn. Tieners dromen er van een loopbaan als zorgkundige of beveiligingsagent, of van werken in een keuken of kapsalon. Ze volgen daarvoor studierichtingen in de dubbele finaliteit en arbeidsmarkfinaliteit die doorgaans niet de goedkoopste zijn. ‘Op onze school zijn er bovendien heel wat maatschappelijk kwetsbare leerlingen’, zegt directeur Tanja Janssens. ‘Omdat elke leerling dezelfde kansen verdient, kiest onze school bewust voor een kostenbeheersend beleid. Zo kopen we zelf boeken aan en verdelen die op school. Bij elk handboek maken onze leerkrachten ook de afweging of het noodzakelijk is en of er evenwaardige maar goedkopere alternatieven zijn. Ook voor uitstappen maken we steeds die afweging. Moeten we voor een les herinneringseducatie bijvoorbeeld echt een verre en dure verplaatsing maken als we hier in Mechelen de Dossinkazerne kunnen bezoeken? Ondertussen is heel het schoolteam bedreven in het bedenken van kostenbesparende activiteiten.’
Voor ander schoolmateriaal klopt de school aan bij bedrijven of probeert ze subsidies te krijgen. ‘We werken ook met groepsaankopen die mooie kortingen opleveren’, legt Tanja uit. ‘Dat materiaal is voor de leerlingen beschikbaar via een huursysteem, of we bieden het aan als klasmateriaal. Zo jagen we de ouders zo weinig mogelijk op kosten.’

Brugfiguur

Naast kostenbeheersing kiest GO! atheneum Busleyden - Campus Stassart voor een open manier van communiceren met de ouders. ‘Alles begint met een uitgebreid maar discreet intakegesprek’, verhaalt Tanja. ‘Daarin peilen we naar de specifieke noden van de leerlingen en naar hun thuissituatie. Dat verlaagt meteen de drempel om te spreken over een eventueel afbetalingsplan voor de schoolkosten. Ook als er eens niet betaald wordt gaan we altijd eerst het gesprek aan. Uit ervaring weet ik dat mensen die het financieel moeilijk hebben de schoolrekening van hun kinderen voorrang geven. Slechts in uitzonderlijke gevallen gaat het om moedwil en is een meer dwingende aanpak nodig.’
Belangrijk voor de schoolwerking in Mechelen is de onderwijsassistent. Die is in dienst van vzw Arktos, een expertisecentrum voor jongeren in kwetsbare situaties, maar werkt voltijds in de school. ‘Zij is een brugfiguur tussen de ouders, de school en de leerlingen. Omdat zij ook na de schooltijd contact met leerlingen en ouders heeft, zorgt de onderwijsassistent voor een grote meerwaarde. Zij kan snel bruggen slaan naar andere diensten en mee op zoek gaan naar kosteloze hobby’s voor leerlingen. Op die manier werkt ons kostenbeheersend beleid ook door na de schooluren.’

Samenwerken loont

GO! atheneum Gentbrugge schrijft een gelijkaardig verhaal, maar dan voor de doorstroomfinaliteit. ‘Onze school voert al ruim twintig jaar een kostenbewust beleid. Dat is nodig, want bijna een derde van onze leerlingen krijgt een schooltoelage’, vertelt directeur Nathalie Vanden Bossche. ‘Door onder meer kostenbewust te werken, verlagen we drempels en maken we de toegang tot ons onderwijs zo inclusief mogelijk.’

De school drukt de kosten door bijvoorbeeld zelf lesmateriaal te ontwikkelen. ‘Onze school heeft een sterke cultuur van samenwerking binnen de vakgroepen. Leraren delen en wisselen hun lesmateriaal uit. Dit verlaagt niet alleen de werkdruk, het zorgt ook voor voortdurende kwaliteitsverbetering. Elk jaar houden we een boekencheck om te kijken welke boeken we kunnen vervangen door eigen materiaal. Hierdoor betalen ouders bijna niets voor handboeken in de derde graad. In de eerste graad is dat moeilijker door de vele invulboeken. Toch houden we ook daar de boekenfactuur zo beperkt mogelijk.’
Dankzij hun brede netwerk slagen leerkrachten erin om externe sprekers kosteloos naar de school te halen om hun expertise met de leerlingen te delen. ‘Heel het schoolteam is bijzonder geëngageerd om gratis alternatieven te bedenken zonder aan degelijkheid in te boeten’, zegt Nathalie. ‘De leerkrachten organiseren bijvoorbeeld de GWP naar Parijs van onze vierdejaars volledig zelf. Hetzelfde geldt voor de GWP naar Barcelona van de zesdejaars. Door verblijf en tickets te vergelijken en zelf te boeken blijft die reis betaalbaar. Omdat een meerdaagse uitstap organiseren zwaar op de werkdruk weegt, rekenen we ook daarvoor op samenwerking. Ondanks de planlast is er gelukkig nog veel beroepsfierheid bij onze leerkrachten en goesting om zich hiervoor in te zetten.’

Heldere communicatie

Heldere communicatie, ook over de schoolfactuur, staat voorop in GO! atheneum Gentbrugge. ‘Onze school werkt zelf met een maximumfactuur. Zo weten ouders aan het begin van het schooljaar waar ze aan toe zijn’, vertelt Nathalie. ‘Tot en met het vierde jaar bedraagt de maximumfactuur 450 euro, in het vijfde jaar 500 euro en in het zesde jaar 730 euro. Die bedragen omvatten alle kosten en zijn heel ruim berekend. We voorzien voor alle leerlingen een gespreide betaling, waarbij we rekening houden met de zware kosten voor veel ouders bij de start van het schooljaar. Een rekening niet kunnen betalen mag ook geen reden tot uitsluiting van bepaalde activiteiten zijn. En wanneer de school minder uitgeeft dan het maximumbedrag krijgen de ouders het verschil terugbetaald.’
Toch vreest de directeur dat ondanks de inspanningen de schoolfactuur de komende jaren zal stijgen. ‘Dankzij de middelen van de Digisprong konden de leerlingen een laptop lenen. Die toestellen verslijten uiteraard. Als de investering van de overheid niet terugkerend wordt, zullen we nieuwe laptops niet meer gratis kunnen aanbieden.’

Memorandum

In het memorandum aan de aankomende Vlaamse regering pleit het GO! voor het invoeren van een maximumfactuur voor de eerste graad secundair onderwijs, zoals die ook in het basisonderwijs bestaat. Voor de tweede en derde graad ijvert het GO! voor een maximumfactuur aangepast aan de studierichting. Dat laatste vindt directeur Tanja Janssens van GO! atheneum Busleyden - Campus Stassart een belangrijke nuance. ‘In onze school kost het materiaal in sommige richtingen meer dan in andere. Dan kan je niet met eenzelfde maximumfactuur voor alle leerlingen werken. Maar uiteraard zijn wij te vinden voor een breder kostenbeheersend beleid.’
Ook directeur Nathalie Vanden Bossche van GO! atheneum Gentbrugge blijft een pleitbezorger van de maximumfactuur in het secundair onderwijs. ‘Onze school geeft al twintig jaar het voorbeeld. Wij bewijzen dat kwaliteitsonderwijs kostenbewust kan.’

Meer weten?

Pagina delen

  • Afdrukken
  • E-mail
  • WhatsApp
  • LinkedIn
  • Facebook
  • X

Heb je een vraag?

Sarah Tulkens - 02 790 96 80

Of stuur je vraag via info@g-o.be

GO! nieuwsbrief

Ontvang nieuws en ondersteuning voor GO! professionals, ons opleidingsaanbod en zoveel meer.

Schrijf je in

Welkom op GO! pro

Niet aanmelden
Personaliseer je GO! pro-ervaring en kies je onderwijsniveau als kijkfilter voor nieuws en opleidingen.
Alle onderwijsniveaus
of
Meld je aan met je GO! account en krijg nieuws en inhoud op jouw maat te zien.

Nog geen GO! account?

Jouw GO! account, sleutel tot een gepersonaliseerde GO! pro

Jouw GO! account is jouw persoonlijk toegangsticket tot het afgeschermde nieuws en inhoud op maat van jouw profiel. Jouw GO! account betekent niet dat je een g-o.be e-mailadres hebt of krijgt.
  • Ja, je hebt (recht op) een GO! account en toegang tot GO! pro.
    Contacteer de personeelsdienst van het Huis van het GO!.

  • Ja, je hebt (recht op) een GO! account en toegang tot GO! pro.
    Contacteer de lokale gegevensbeheerder van je scholengroep.

  • Ja, je hebt (recht op) een GO! account en toegang tot GO! pro.
    Contacteer de lokale gegevensbeheerder van je scholengroep.

  • Nog even geduld. Momenteel heb je nog geen (recht op een) GO! account met toegang tot GO! pro. Van zodra de GO! contactendatabank beschikt over de contact- en functiegegevens van het (niet-)onderwijzend personeel in de scholen en instellingen, heb ook jij (recht op) een GO! account met toegang tot GO! pro.

Hoe krijg je een GO! account, wanneer je er recht op hebt?
De lokale gegevensbeheerder van je scholengroep of de personeelsdienst (enkel voor Huis GO! medewerkers) zorgt voor de registratie of aanpassing van je gegevens in de GO! contactendatabank. Vervolgens krijg je de juiste toegangsrechten en kun je aanmelden op GO! pro.