Ja, je hebt (recht op) een GO! account en toegang tot GO! pro.
Contacteer de personeelsdienst van het Huis van het GO!.
Actieve kostenbeheersing
Elke leerling helpen met talenten te ontdekken en ontginnen, daar streeft het GO! naar. Dat betekent dat een studiekeuze moet afhangen van die talenten en niet van de kost van de richting. Daarom doen verscheidene GO! scholen actief aan kostenbeheersing, om de factuur voor de ouders zo beperkt mogelijk te houden. GO! atheneum Busleyden - Campus Stassart en GO! atheneum Gentbrugge pakken het elk op hun eigen manier aan. Deze scholen bewijzen dat kwaliteitsvol onderwijs ook kostenbewust kan.
Huursysteem
Op Campus Stassart van GO! atheneum Busleyden in Mechelen draait alles rond mens en welzijn. Tieners dromen er van een loopbaan als zorgkundige of beveiligingsagent, of van werken in een keuken of kapsalon. Ze volgen daarvoor studierichtingen in de dubbele finaliteit en arbeidsmarkfinaliteit die doorgaans niet de goedkoopste zijn. ‘Op onze school zijn er bovendien heel wat maatschappelijk kwetsbare leerlingen’, zegt directeur Tanja Janssens. ‘Omdat elke leerling dezelfde kansen verdient, kiest onze school bewust voor een kostenbeheersend beleid. Zo kopen we zelf boeken aan en verdelen die op school. Bij elk handboek maken onze leerkrachten ook de afweging of het noodzakelijk is en of er evenwaardige maar goedkopere alternatieven zijn. Ook voor uitstappen maken we steeds die afweging. Moeten we voor een les herinneringseducatie bijvoorbeeld echt een verre en dure verplaatsing maken als we hier in Mechelen de Dossinkazerne kunnen bezoeken? Ondertussen is heel het schoolteam bedreven in het bedenken van kostenbesparende activiteiten.’
Voor ander schoolmateriaal klopt de school aan bij bedrijven of probeert ze subsidies te krijgen. ‘We werken ook met groepsaankopen die mooie kortingen opleveren’, legt Tanja uit. ‘Dat materiaal is voor de leerlingen beschikbaar via een huursysteem, of we bieden het aan als klasmateriaal. Zo jagen we de ouders zo weinig mogelijk op kosten.’
Brugfiguur
Naast kostenbeheersing kiest GO! atheneum Busleyden - Campus Stassart voor een open manier van communiceren met de ouders. ‘Alles begint met een uitgebreid maar discreet intakegesprek’, verhaalt Tanja. ‘Daarin peilen we naar de specifieke noden van de leerlingen en naar hun thuissituatie. Dat verlaagt meteen de drempel om te spreken over een eventueel afbetalingsplan voor de schoolkosten. Ook als er eens niet betaald wordt gaan we altijd eerst het gesprek aan. Uit ervaring weet ik dat mensen die het financieel moeilijk hebben de schoolrekening van hun kinderen voorrang geven. Slechts in uitzonderlijke gevallen gaat het om moedwil en is een meer dwingende aanpak nodig.’
Belangrijk voor de schoolwerking in Mechelen is de onderwijsassistent. Die is in dienst van vzw Arktos, een expertisecentrum voor jongeren in kwetsbare situaties, maar werkt voltijds in de school. ‘Zij is een brugfiguur tussen de ouders, de school en de leerlingen. Omdat zij ook na de schooltijd contact met leerlingen en ouders heeft, zorgt de onderwijsassistent voor een grote meerwaarde. Zij kan snel bruggen slaan naar andere diensten en mee op zoek gaan naar kosteloze hobby’s voor leerlingen. Op die manier werkt ons kostenbeheersend beleid ook door na de schooluren.’
Samenwerken loont
GO! atheneum Gentbrugge schrijft een gelijkaardig verhaal, maar dan voor de doorstroomfinaliteit. ‘Onze school voert al ruim twintig jaar een kostenbewust beleid. Dat is nodig, want bijna een derde van onze leerlingen krijgt een schooltoelage’, vertelt directeur Nathalie Vanden Bossche. ‘Door onder meer kostenbewust te werken, verlagen we drempels en maken we de toegang tot ons onderwijs zo inclusief mogelijk.’
De school drukt de kosten door bijvoorbeeld zelf lesmateriaal te ontwikkelen. ‘Onze school heeft een sterke cultuur van samenwerking binnen de vakgroepen. Leraren delen en wisselen hun lesmateriaal uit. Dit verlaagt niet alleen de werkdruk, het zorgt ook voor voortdurende kwaliteitsverbetering. Elk jaar houden we een boekencheck om te kijken welke boeken we kunnen vervangen door eigen materiaal. Hierdoor betalen ouders bijna niets voor handboeken in de derde graad. In de eerste graad is dat moeilijker door de vele invulboeken. Toch houden we ook daar de boekenfactuur zo beperkt mogelijk.’
Dankzij hun brede netwerk slagen leerkrachten erin om externe sprekers kosteloos naar de school te halen om hun expertise met de leerlingen te delen. ‘Heel het schoolteam is bijzonder geëngageerd om gratis alternatieven te bedenken zonder aan degelijkheid in te boeten’, zegt Nathalie. ‘De leerkrachten organiseren bijvoorbeeld de GWP naar Parijs van onze vierdejaars volledig zelf. Hetzelfde geldt voor de GWP naar Barcelona van de zesdejaars. Door verblijf en tickets te vergelijken en zelf te boeken blijft die reis betaalbaar. Omdat een meerdaagse uitstap organiseren zwaar op de werkdruk weegt, rekenen we ook daarvoor op samenwerking. Ondanks de planlast is er gelukkig nog veel beroepsfierheid bij onze leerkrachten en goesting om zich hiervoor in te zetten.’
Heldere communicatie
Heldere communicatie, ook over de schoolfactuur, staat voorop in GO! atheneum Gentbrugge. ‘Onze school werkt zelf met een maximumfactuur. Zo weten ouders aan het begin van het schooljaar waar ze aan toe zijn’, vertelt Nathalie. ‘Tot en met het vierde jaar bedraagt de maximumfactuur 450 euro, in het vijfde jaar 500 euro en in het zesde jaar 730 euro. Die bedragen omvatten alle kosten en zijn heel ruim berekend. We voorzien voor alle leerlingen een gespreide betaling, waarbij we rekening houden met de zware kosten voor veel ouders bij de start van het schooljaar. Een rekening niet kunnen betalen mag ook geen reden tot uitsluiting van bepaalde activiteiten zijn. En wanneer de school minder uitgeeft dan het maximumbedrag krijgen de ouders het verschil terugbetaald.’
Toch vreest de directeur dat ondanks de inspanningen de schoolfactuur de komende jaren zal stijgen. ‘Dankzij de middelen van de Digisprong konden de leerlingen een laptop lenen. Die toestellen verslijten uiteraard. Als de investering van de overheid niet terugkerend wordt, zullen we nieuwe laptops niet meer gratis kunnen aanbieden.’
Memorandum
In het memorandum aan de aankomende Vlaamse regering pleit het GO! voor het invoeren van een maximumfactuur voor de eerste graad secundair onderwijs, zoals die ook in het basisonderwijs bestaat. Voor de tweede en derde graad ijvert het GO! voor een maximumfactuur aangepast aan de studierichting. Dat laatste vindt directeur Tanja Janssens van GO! atheneum Busleyden - Campus Stassart een belangrijke nuance. ‘In onze school kost het materiaal in sommige richtingen meer dan in andere. Dan kan je niet met eenzelfde maximumfactuur voor alle leerlingen werken. Maar uiteraard zijn wij te vinden voor een breder kostenbeheersend beleid.’
Ook directeur Nathalie Vanden Bossche van GO! atheneum Gentbrugge blijft een pleitbezorger van de maximumfactuur in het secundair onderwijs. ‘Onze school geeft al twintig jaar het voorbeeld. Wij bewijzen dat kwaliteitsonderwijs kostenbewust kan.’
Meer weten?
- De kijk van het GO! op kostenbewust onderwijs lees je in het dossier schoolkostenbeheersing.
- Op maandag 9 september gaat de Boekencheckweek van start. De partners van Boekencheck brengen op 15 oktober een gratis webinar over betaalbare digitale leermiddelen.