Ja, je hebt (recht op) een GO! account en toegang tot GO! pro.
Contacteer de personeelsdienst van het Huis van het GO!.
Ruim 150 GO! professionals verzamelden afgelopen dinsdag in het Brusselse Maison de la Poste voor een inspirerende bijeenkomst over de nieuwe minimumdoelen in het basisonderwijs. In het publiek vooral collega’s uit onze scholengroepen en pedagogische begeleidingsdienst, maar ook directeurs uit onze basisscholen zakten af naar Brussel.
Het waarom en hoe van de nieuwe minimumdoelen
Na het welkomstwoord en een korte inleiding door afgevaardigd bestuurder Koen Pelleriaux, werd de zaal meegenomen in de boeiende uiteenzetting van twee onderwijsboegbeelden: Tim Surma, hoofd van het Expertisecentrum Onderwijs en Leren van Thomas More Hogeschool, en Daniel Muijs, hoogleraar aan Queen’s University in Belfast, hoofd van de School of Social Sciences, Education and Social Work en voormalig directeur Onderzoek bij de Britse onderwijsinspectie. Beide maakten deel uit van de expertencommissie Beter Onderwijs (2020) en nadien dus ook van de expertencommissie Kennisrijke Doelen die de nieuwe minimumdoelen voor het basisonderwijs heeft vormgegeven.

Surma en Muijs wisselden elkaar af in een helder en bevlogen betoog over het waarom en hoe van de nieuwe minimumdoelen. Ze schetsten niet alleen de achterliggende visie, maar vertaalden die ook naar de praktijk van de klas. Hun boodschap sloeg duidelijk aan bij het publiek, dat geboeid en met volle aandacht luisterde. Bij een van de voorbeelden, waarbij een muziekpartituur van Vivaldi’s Vier Jaargetijden werd getoond, zette een enthousiaste deelnemer het zelfs spontaan op een zingen.

Vertaling naar een concreet GO! leerplan
Na de theoretische kadering brachten Lotje De Spiegeleer en Els Gallin, hoofdadviseurs bij de PBD-GO!, het verhaal dichter bij huis. Zij lichtten toe hoe het GO! al volop werkt aan een nieuw leerplan dat de minimumdoelen concreet vertaalt voor onze basisscholen. Daarbij namen ze de aanwezigen mee in het traject dat voor ons ligt: de implementatie ervan met behulp van ondersteuningspakketten, vormingen en materialen die scholen de komende maanden kunnen verwachten. Tegen volgend schooljaar moeten al onze basisscholen klaar zijn om met het vernieuwde leerplan aan de slag te gaan – en het GO! laat niemand daarbij aan zijn lot over.

Lees ook het interview met Lotje en Els over dit nieuwe GO! leerplan voor basisonderwijs en de implementatie ervan in onze scholen.

De bijeenkomst eindigde in een sfeer van herkenning en motivatie: een volle zaal, veel ideeën, en een gedeeld gevoel van richting. Maison de la Poste bleek de ideale plek voor wat het vooral was – een inspirerende ontmoeting tussen experts, begeleiders en praktijkmensen met één gezamenlijk doel: sterk, kwalitatief en toekomstgericht onderwijs voor elk kind.
Fergie Martens, pedagogisch begeleider basisonderwijs in GO! scholengroep Dender
“Ik volgde enkele weken geleden al een kennissessie met Tim Surma, maar stak vandaag nog heel wat extra op over de minimumdoelen en het proces dat ertoe geleid heeft. En dankzij het overzicht van de PBD-GO! vormingen heb ik als kersverse pedagogisch begeleider meteen ook de juiste info meegekregen om onze basisscholen praktisch én inhoudelijk te ondersteunen bij de implementatie van het nieuwe leerplan. De eerste groep beleidsteams uit onze scholengroep is onlangs trouwens al gestart met de vierdaagse vorming en was erg positief over de aanpak. Maar er zijn natuurlijk nog veel vragen over de vertaling van die implementatie naar de teams op de scholen zelf. Daar wil ik graag mee mijn schouders onder zetten.”
Nathalie Lievens, directeur-coördinator in GO! scholengroep Dender
“Onze 22 basisscholen rijden momenteel nog op verschillende snelheden. Sommigen pakten de nieuwe minimumdoelen al vast, anderen wachten het traject met de PBD-GO! af. Aan het einde van de rit moet iedereen mee zijn en goed begrijpen waarom het kennisrijk curriculum van cruciaal belang is om aan kwaliteitsvol onderwijs te doen. De voorbeelden die de heren vandaag meebrachten om dat belang aan te tonen, zijn treffend en zal ik zeker ook meenemen om het verhaal te brengen bij onze teams. Als je zelf overtuigd bent, kan je ook anderen makkelijker overtuigen en enthousiasmeren.”
Delila Denivelle, directeur-coördinator GO! scholengroep Huis 11
“Als beleidsmedewerkers van de scholengroepen zijn we door het GO! heel snel meegenomen in het verhaal over de nieuwe minimumdoelen in het basisonderwijs. Maar de achtergrondinfo die we hier vandaag kregen over de ‘why’, waarom dat kennisrijk curriculum zo belangrijk is, die is nog niet tot al onze scholen doorgedrongen. Binnen Huis 11 beslisten we eerder al om een pedagogisch kernteam te starten met enkele directeurs van onze basisscholen. Zij zullen, samen met mij en twee pedagogische beleidsmedewerkers uit onze scholengroep, de hele uitrol van het nieuwe leerplan faciliteren. Nu ik de opbouw van de ondersteuning en materialen zag die PBD-GO! voorziet om de vertaalslag naar de scholen en de klasvloer te maken, ben ik gerust dat de klik er bij alle scholen snel zal komen.”
Vorming
Wil je als leraar basisonderwijs ontdekken hoe je jouw klaspraktijk sterker kan maken met de nieuwe minimumdoelen en het bijhorende kennisrijke GO! leerplan basisonderwijs? Dan zijn deze vormingsreeksen precies wat je zoekt.

