Voorkeuren
Cookie instellingen
Aanmelden
Aanmelden met je GO! account

In dialoog met Surma en Muijs over de minimumdoelen basisonderwijs

9 oktober 2025
Sfeerbeeld
Dinsdag 7 oktober ontving het GO! onderwijsexperts Daniel Muijs en Tim Surma voor een gesprek over de nieuwe minimumdoelen basisonderwijs. De talrijke aanwezigheid van collega’s uit het hele net toont eens te meer de grote betrokkenheid bij dit brandend actuele thema.

Ruim 150 GO! professionals verzamelden afgelopen dinsdag in het Brusselse Maison de la Poste voor een inspirerende bijeenkomst over de nieuwe minimumdoelen in het basisonderwijs. In het publiek vooral collega’s uit onze scholengroepen en pedagogische begeleidingsdienst, maar ook directeurs uit onze basisscholen zakten af naar Brussel. 

Het waarom en hoe van de nieuwe minimumdoelen

Na het welkomstwoord en een korte inleiding door afgevaardigd bestuurder Koen Pelleriaux, werd de zaal meegenomen in de boeiende uiteenzetting van twee onderwijsboegbeelden: Tim Surma, hoofd van het Expertisecentrum Onderwijs en Leren van Thomas More Hogeschool, en Daniel Muijs, hoogleraar aan Queen’s University in Belfast, hoofd van de School of Social Sciences, Education and Social Work en voormalig directeur Onderzoek bij de Britse onderwijsinspectie. Beide maakten deel uit van de expertencommissie Beter Onderwijs (2020) en nadien dus ook van de expertencommissie Kennisrijke Doelen die de nieuwe minimumdoelen voor het basisonderwijs heeft vormgegeven.

Daniël Muijs

Surma en Muijs wisselden elkaar af in een helder en bevlogen betoog over het waarom en hoe van de nieuwe minimumdoelen. Ze schetsten niet alleen de achterliggende visie, maar vertaalden die ook naar de praktijk van de klas. Hun boodschap sloeg duidelijk aan bij het publiek, dat geboeid en met volle aandacht luisterde. Bij een van de voorbeelden, waarbij een muziekpartituur van Vivaldi’s Vier Jaargetijden werd getoond, zette een enthousiaste deelnemer het zelfs spontaan op een zingen.  

Tim Surma

Vertaling naar een concreet GO! leerplan

Na de theoretische kadering brachten Lotje De Spiegeleer en Els Gallin, hoofdadviseurs bij de PBD-GO!, het verhaal dichter bij huis. Zij lichtten toe hoe het GO! al volop werkt aan een nieuw leerplan dat de minimumdoelen concreet vertaalt voor onze basisscholen. Daarbij namen ze de aanwezigen mee in het traject dat voor ons ligt: de implementatie ervan met behulp van ondersteuningspakketten, vormingen en materialen die scholen de komende maanden kunnen verwachten. Tegen volgend schooljaar moeten al onze basisscholen klaar zijn om met het vernieuwde leerplan aan de slag te gaan – en het GO! laat niemand daarbij aan zijn lot over.

Sprekers

Lees ook het interview met Lotje en Els over dit nieuwe GO! leerplan voor basisonderwijs en de implementatie ervan in onze scholen.

Wijsvinger

De bijeenkomst eindigde in een sfeer van herkenning en motivatie: een volle zaal, veel ideeën, en een gedeeld gevoel van richting. Maison de la Poste bleek de ideale plek voor wat het vooral was – een inspirerende ontmoeting tussen experts, begeleiders en praktijkmensen met één gezamenlijk doel: sterk, kwalitatief en toekomstgericht onderwijs voor elk kind. 

Fergie Martens, pedagogisch begeleider basisonderwijs in GO! scholengroep Dender 
 “Ik volgde enkele weken geleden al een kennissessie met Tim Surma, maar stak vandaag nog heel wat extra op over de minimumdoelen en het proces dat ertoe geleid heeft. En dankzij het overzicht van de PBD-GO! vormingen heb ik als kersverse pedagogisch begeleider meteen ook de juiste info meegekregen om onze basisscholen praktisch én inhoudelijk te ondersteunen bij de implementatie van het nieuwe leerplan. De eerste groep beleidsteams uit onze scholengroep is onlangs trouwens al gestart met de vierdaagse vorming en was erg positief over de aanpak. Maar er zijn natuurlijk nog veel vragen over de vertaling van die implementatie naar de teams op de scholen zelf. Daar wil ik graag mee mijn schouders onder zetten.” 

Nathalie Lievens, directeur-coördinator in GO! scholengroep Dender
“Onze 22 basisscholen rijden momenteel nog op verschillende snelheden. Sommigen pakten de nieuwe minimumdoelen al vast, anderen wachten het traject met de PBD-GO! af. Aan het einde van de rit moet iedereen mee zijn en goed begrijpen waarom het kennisrijk curriculum van cruciaal belang is om aan kwaliteitsvol onderwijs te doen. De voorbeelden die de heren vandaag meebrachten om dat belang aan te tonen, zijn treffend en zal ik zeker ook meenemen om het verhaal te brengen bij onze teams. Als je zelf overtuigd bent, kan je ook anderen makkelijker overtuigen en enthousiasmeren.” 

Delila Denivelle, directeur-coördinator GO! scholengroep Huis 11 
 “Als beleidsmedewerkers van de scholengroepen zijn we door het GO! heel snel meegenomen in het verhaal over de nieuwe minimumdoelen in het basisonderwijs. Maar de achtergrondinfo die we hier vandaag kregen over de ‘why’, waarom dat kennisrijk curriculum zo belangrijk is, die is nog niet tot al onze scholen doorgedrongen. Binnen Huis 11 beslisten we eerder al om een pedagogisch kernteam te starten met enkele directeurs van onze basisscholen. Zij zullen, samen met mij en twee pedagogische beleidsmedewerkers uit onze scholengroep, de hele uitrol  van het nieuwe leerplan faciliteren. Nu ik de opbouw van de ondersteuning en materialen zag die PBD-GO! voorziet om de vertaalslag naar de scholen en de klasvloer te maken, ben ik gerust dat de klik er bij alle scholen snel zal komen.” 

Vorming

Wil je als leraar basisonderwijs ontdekken hoe je jouw klaspraktijk sterker kan maken met de nieuwe minimumdoelen en het bijhorende kennisrijke GO! leerplan basisonderwijs? Dan zijn deze vormingsreeksen precies wat je zoekt.

Wijsvinger
Zaal

Pagina delen

Heb je een vraag?

of mail naar info@g-o.be

GO! nieuwsbrief

Op de hoogte blijven van wat het GO! zoal doet? Dat kan! Schrijf je in om de GO! nieuwsbrief te ontvangen.

Schrijf je in

Welkom op GO! pro

Niet aanmelden
Personaliseer je GO! pro ervaring en kies je onderwijsniveau als kijkfilter voor nieuws en opleidingen.
of
Meld je aan met je GO! account en krijg nieuws en inhoud op jouw maat te zien.

Nog geen GO! account?

Jouw GO! account, sleutel tot een gepersonaliseerde GO! pro

Jouw GO! account is jouw persoonlijk toegangsticket tot het afgeschermde nieuws en inhoud op maat van jouw profiel. Jouw GO! account betekent niet dat je een g-o.be e-mailadres hebt of krijgt.
  • Ja, je hebt (recht op) een GO! account en toegang tot GO! pro.
    Contacteer de personeelsdienst van het Huis van het GO!.

  • Ja, je hebt (recht op) een GO! account en toegang tot GO! pro.
    Contacteer de lokale gegevensbeheerder van je scholengroep.

  • Ja, je hebt (recht op) een GO! account en toegang tot GO! pro.
    Contacteer de lokale gegevensbeheerder van je scholengroep.

  • Nog even geduld. Momenteel heb je nog geen (recht op een) GO! account met toegang tot GO! pro. Van zodra de GO! contactendatabank beschikt over de contact- en functiegegevens van het (niet-)onderwijzend personeel in de scholen en instellingen, heb ook jij (recht op) een GO! account met toegang tot GO! pro.

Hoe krijg je een GO! account, wanneer je er recht op hebt?
De lokale gegevensbeheerder van je scholengroep of de personeelsdienst (enkel voor Huis GO! medewerkers) zorgt voor de registratie of aanpassing van je gegevens in de GO! contactendatabank. Vervolgens krijg je de juiste toegangsrechten en kun je aanmelden op GO! pro.