Voorkeuren
Cookie instellingen
Aanmelden

Herinnering: Vorming Wereldconflicten bespreekbaar maken op school

24 februari 2025
Wereldbol In Hand Bedreigd Door Prikkeldraad
De geopolitieke context, de situatie in het Midden Oosten, de aanslepende oorlog tussen Rusland en Oekraïne zorgen voor spanningen in onze scholen. Hoe maak je deze thema's bespreekbaar op school. Voor leerkrachten geschiedenis, cultuur- en gedragswetenschappen, LBV en actief burgerschap. Online, vrijdag 14 maart, 13 tot 15 uur. Schrijf je in.

Er worden dit voorjaar 2 online vormingsmomenten gepland. Met voor wie dat wil twee fysieke opvolgsessies.

1. HOE WERELDCONFLICTEN BESPREEKBAAR MAKEN IN DE KLAS (Parallel Histories) 

Een eerste online bijeenkomst focust op hoe wereldconflicten in de klas bespreekbaar kunnen worden gemaakt. Waarbij tegelijk wordt gepeild naar wat er leeft, welke bezorgdheden en welke recente noden er zijn. 

Parallel Histories biedt een vernieuwende methode om de geschiedenis van conflicten te bestuderen – conflicten die controversieel zijn en nog steeds relevant. Leerlingen krijgen de kans om authentieke bronnen te analyseren, alternatieve interpretaties te bespreken en hun eigen mening te vormen. Ze leren debatteren, zelfs met leerlingen uit andere landen. Deze vaardigheden helpen hen niet alleen bij het bestuderen van geschiedenis, cultuurwetenschappen en vreemde talen, maar bereiden hen ook voor op een actieve rol in een pluralistische democratie. Ontdek Parallel Histories en verbreed de horizon van jouw leerlingen.

Wanneer?

Vrijdag 14 maart 2025 van 13 tot 15 uur. 

Voor wie?  

Directieleden, beleidsmedewerkers, sleutelfiguren polarisering, leerkrachten geschiedenis, cultuurwetenschappen, levensbeschouwelijke vakken secundair onderwijs. En uiteraard al wie interesse heeft.

Door wie?  

De sessie rond internationale conflicten wordt gegeven door Stefanie Van Brussel, nationaal anker voor Parallel Histories en leerkracht in het GO! atheneum Antwerpen. Het project Parallel Histories wordt ook gepromoot en gesubsidieerd door het Agentschap Binnenlands Bestuur. Karin Heremans, GO! beleid preventie polarisering en radicalisering en Cherif El Farri, expert radicalisering verzorgen het algemene gedeelte.

Hoe inschrijven?  :

Voor deze sessie kan je inschrijven via deze link.

Uitdieping

Wie na deze sessie interesse heeft om rond deze themaiek in haar of zijn school of klas concreet verder aan de slag te gaan, kan ook deelnemen aan de fysieke workshops van Parallel Histories op:

  • woensdag 30 april
  • woensdag 14 mei

Locatie en inschrijvingen volgen na 14 maart.

Hierbij enkele getuigenissen van leerlingen die met deze methode aan de slag gingen.

"Het is belangrijk om de andere kant proberen te begrijpen. Alleen zo kunnen we helder communiceren en samen naar een oplossing zoeken." – Leerling 2024

"Ik heb geleerd om altijd vanuit twee perspectieven te kijken, en niet slechts vanuit één." – Leerling 2023

"Geschiedenis is een complex en subjectief vakgebied. Om een volledig beeld te krijgen, moet je verschillende perspectieven bekijken. Met sommige zul je het eens zijn, met andere niet." – Leerling 2024

2. RECENTE EVOLUTIES IN SOCIALE MEDIA

Op een volgend moment later dit voorjaar wordt in samenwerking met Olivier Caubergs van Textgain een tweede online sessie georganiseerd waarin de recente evoluties rond het gebruik van sociale media onder de loep worden genomen, hoe malafide organisaties hier misbruik van maken en hoe je hiermee kunt omgaan.

MEER INFORMATIE

Contacteer Karin Heremans.

Pagina delen

Heb je een vraag?

Karin Heremans

Of stuur je vraag via info@g-o.be

GO! nieuwsbrief

Ontvang nieuws en ondersteuning voor GO! professionals, ons opleidingsaanbod en zoveel meer.

Schrijf je in

Welkom op GO! pro

Niet aanmelden
Personaliseer je GO! pro-ervaring en kies je onderwijsniveau als kijkfilter voor nieuws en opleidingen.
of
Meld je aan met je GO! account en krijg nieuws en inhoud op jouw maat te zien.

Nog geen GO! account?

Jouw GO! account, sleutel tot een gepersonaliseerde GO! pro

Jouw GO! account is jouw persoonlijk toegangsticket tot het afgeschermde nieuws en inhoud op maat van jouw profiel. Jouw GO! account betekent niet dat je een g-o.be e-mailadres hebt of krijgt.
  • Ja, je hebt (recht op) een GO! account en toegang tot GO! pro.
    Contacteer de personeelsdienst van het Huis van het GO!.

  • Ja, je hebt (recht op) een GO! account en toegang tot GO! pro.
    Contacteer de lokale gegevensbeheerder van je scholengroep.

  • Ja, je hebt (recht op) een GO! account en toegang tot GO! pro.
    Contacteer de lokale gegevensbeheerder van je scholengroep.

  • Nog even geduld. Momenteel heb je nog geen (recht op een) GO! account met toegang tot GO! pro. Van zodra de GO! contactendatabank beschikt over de contact- en functiegegevens van het (niet-)onderwijzend personeel in de scholen en instellingen, heb ook jij (recht op) een GO! account met toegang tot GO! pro.

Hoe krijg je een GO! account, wanneer je er recht op hebt?
De lokale gegevensbeheerder van je scholengroep of de personeelsdienst (enkel voor Huis GO! medewerkers) zorgt voor de registratie of aanpassing van je gegevens in de GO! contactendatabank. Vervolgens krijg je de juiste toegangsrechten en kun je aanmelden op GO! pro.