Ja, je hebt (recht op) een GO! account en toegang tot GO! pro.
Contacteer de personeelsdienst van het Huis van het GO!.
Dit jaar stonden de spotlights van Sett op ‘Artificial Intelligence’ gericht. Zowel de leerlingen als leraren van GO! atheneum MiRa Hamme, dat dit jaar de toekomstklas van de beurs mocht bevolken, werden bijgestaan door collega’s van de PBD-GO! om het thema in al zijn facetten te verkennen.
Duik in de video hieronder mee in de wervelende wereld van Sett.
Toekomstklas GO! atheneum MiRA
Zeven jaar geleden stond GO! atheneum MiRA in Hamme op een keerpunt. Het leerlingenaantal daalde en de toekomst van de school was onzeker. Toen Vincent Browet in 2018 directeur werd, zag hij de noodzaak om de school een nieuwe richting in te sturen. Hij haalde inspiratie uit voorbeelden in binnen- en buitenland, gesprekken met onderwijsspecialisten en wetenschappelijke literatuur. Vervolgens ontwikkelde hij samen met zijn team een visie die verschillende onderwijsstijlen combineert in een gebalanceerd model. Dit model rust op drie belangrijke pijlers: masterclasses, MiRA-LABS en MyPortfolio. Met deze innovatieve aanpak werd het tij gekeerd. Op de SETT-beurs eind februari in Mechelen presenteerde de school haar werking als een van de toekomstklassen en konden bezoekers zelf zien hoe dit vernieuwende project bijdraagt aan de leerwinst en motivatie van de leerlingen.

Een mix van 3 leeromgevingen
De baseline van GO! atheneum MiRA zegt veel: “Doordacht innovatief en krachtig traditioneel”. Voor Vincent Browet was het duidelijk dat leren een combinatie is van verschillende methodes: vernieuwend, maar zonder ook de traditionele manier van ‘leren’ overboord te gooien. Ongeveer 70% van de lestijd blijft gaan naar een traditionele en krachtige les. Dit wordt aangevuld met twee andere leeromgevingen met elk hun eigen functie.
Masterclass: focus op instructie
In de masterclass staat de klassieke instructie centraal. "Leren begint bij een sterke leerkracht die met passie en vakkennis voor de klas staat", benadrukt Browet. In deze lessen krijgen leerlingen heldere uitleg en instructies. Een masterclassleerkracht past effectieve didactiek toe met hoge verwachtingen. De methode Expliciet Directe Instructie (EDI) is de basis van de masterclass. In deze methode zitten onder meer veel interactie, tempowisselingen, het activeren van voorkennis, gestructureerd oefenen en herhalen. "We gebruiken hier graag de term ‘InspiLerend leren’. In een prikkelarme omgeving zorgen we ervoor dat leerlingen optimaal kunnen leren", aldus Browet.
MiRA-LABS: actief en differentiërend leren
De LAB-werking biedt een dynamische en activerende aanvulling op de masterclass. Hier werken leerlingen in teamverband of individueel aan projecten die diverse vakken integreren om op een andere manier inhoudelijke doelstellingen te bereiken. “Er zit veel achterliggende structuur en routine in deze LAB-werking. Zo onderscheiden we ook twee leervormen. Bij ‘netwerk’ staan samenwerkings-, ICT- en communicatieve vaardigheden centraal. Bij ‘focus’ werken leerlingen in stilte zelfstandig aan opdrachten.” Leerkrachten begeleiden en coachen leerlingen in hun leerproces, waardoor ze stapsgewijs hun leertraject in eigen handen nemen.
MyPortfolio: persoonlijke coaching en eigen keuzes
In MyPortfolio maken leerlingen keuzes die aansluiten bij hun interesses en talenten. Ze volgen modules zoals een nieuwe taal leren, theoretisch rijbewijs of zelfs modeontwerp. Daarnaast krijgen ze persoonlijke coaching waarbij hun planning, leerstrategieën en welzijn centraal staan. "We willen onze leerlingen niet alleen cognitief uitdagen, maar hen ook helpen groeien als persoon", zegt Browet.
Flexibele structuur met duidelijke kaders
Binnen dit systeem krijgen zowel leerlingen als leerkrachten veel autonomie, maar steeds binnen duidelijke kaders. "Structuur en routines zijn essentieel voor leerwinst", stelt Browet. “Een goede balans tussen instructie en zelfstandigheid zorgt ervoor dat leerlingen zowel kennis als vaardigheden ontwikkelen. In de masterclasses krijgen de leerlingen een stabiele basis (ongeveer 70% van de lestijd), terwijl LABS (20%) en MyPortfolio (10%) extra diepgang en motivatie bieden.” Zo kan de school inspelen op de noden van leerlingen en de toestand van het onderwijs.
~~~~~~
STRUCTUUR EN ROUTINES ZIJN ESSENTIEEL VOOR LEERWINST. EEN GOEDE BASIS EN EEN GOEDE BALANS TUSSEN INSTRUCTIE EN ZELFSTANDIGHEID ZORGT DAT LEERLINGEN ZOWEL KENNIS ALS VAARDIGHEDEN ONTWIKKELEN.
_________Vincent Browet, directeur GO! atheneum MiRA
~~~~~~
Een groeiende en ambitieuze school
Dankzij deze aanpak heeft GO! atheneum MiRA zijn leerlingenaantal verdriedubbeld. De school trekt niet alleen meer leerlingen uit Hamme zelf, maar ook uit omliggende gemeenten. De veranderende reputatie en positieve doorlichting hebben hieraan bijgedragen. "We vertellen een eerlijk en helder verhaal en zetten sterk in op communicatie."
Vincent ziet de school als een blijvend evoluerend project: "De maatschappij verandert voortdurend en dat heeft ook een invloed op onderwijs. We blijven alert voor nieuwe maatschappelijke en technologische ontwikkelingen, zoals artificiële intelligentie. Het is wel mijn opdracht om deze invloeden te filteren om zo ons onderwijs in balans te houden. De school bepaalt het ritme. Tegelijkertijd houden we vast aan wat bewezen werkt: sterke instructie, hoge verwachtingen en een veilige en warme leeromgeving. Het blijft onze ambitie om morgen beter te zijn dan vandaag.”
Met hun innovatieve en doordachte aanpak toont GO! atheneum MiRA hoe modern onderwijs kwaliteitsvol en motiverend kan zijn. Hun succes bewijst dat een duidelijke visie en een toegewijd team het verschil kunnen maken.

GO! op SETT
GO! atheneum MiRA was dus een van de toekomstklassen op de jongste SETT-beurs in Gent, de jaarlijkse beurs over onderwijsinnovatie. Daar was trouwens ook de pedagogische begeleidiingsdienst van het GO! (PBD-GO!) present. Onder meer PBD-collega Mark Willems die een deel van het vormingsaandeel rond artificiële intelligentie voor zijn rekening neemt.
Mark Willems: “Mijn training bestaat uit een combinatie van theorie, interactieve oefeningen en coaching. Het doel is drieledig: Ten eerste wil ik dat leerlingen weten wat AI is en hoe het in grote lijnen werkt werkt, met name op basis van patroonherkenning en er kritisch mee kunnen omgaan. Ten tweede wil ik hen meegeven hoe ze AI slim en milieubewust kunnen gebruiken. Door middel van het Doel-TRICK model. Ten derde werk ik met een praktische toepassing in een project rond exoskeletten, waarin de leerlingen AI-prompting leren inzetten, of met andere woorden, op een efficiënte manier leren praten met het systeem.”
AI-strategie van het GO!
Deze concrete aanpak vloeit rechtstreeks voort uit de GO! visie op AI waarin er naast aandacht voor bewustwording en begrip van deze nieuwe technologie, evengoed energie moet gaan naar praktische vaardigheden om AI vooral verantwoord in te zetten. Met andere woorden, het GO! pleit er weliswaar voor om deze nieuwe technologie in ons onderwijs te integreren maar ook om dat vooral milieubewust te doen. Niet voor álles hebben we AI nodig.
Waarom en waarvoor?
Mark Willems: “AI biedt enorme mogelijkheden, maar brengt ook uitdagingen met zich mee. Het is belangrijk dat leerlingen AI niet als vervanging van hun eigen denkproces zien, maar als een hulpmiddel dat hen kan versterken. ‘Jezelf niet foppen’ is daarbij een cruciale les: AI kan patronen herkennen en suggesties geven, maar zelfstandig kritisch nadenken blijft onmisbaar. Leerlingen moeten leren AI strategisch in te zetten, niet als kruk, maar als ondersteuning waar extra inzicht, begeleiding of reflectie bij nodig is. AI kan een waardevolle studie- en onderzoekspartner zijn, zolang het bewust en met een doordachte aanpak wordt gebruikt. Veel vaardigheden leer je door te doen, en soms is dat een beetje lastig. Die lastigheid is nodig; ze geven je hersenen het signaal 'oeps, in dit tuintje moeten we nog wat groeien'.”
Hoe?
Op de SETT-beurs was de PBD-GO! heel aanwezig en nam ze ook actief deel aan de toekomstklas van GO! MiRA.
Mark Willems: “Hier begeleiden we leerlingen in AI-gebruik tijdens een praktijkgericht AI-experiment rond exoskeletten. Ze krijgen de kans om al doende te ontdekken hoe AI ingezet kan worden om complexe vraagstukken te analyseren en oplossingen te bedenken. Maar we schenken ook de nodige aandacht aan reflectie: hoe gaan de leerlingen met AI om?”