Voorkeuren
Cookie instellingen
Aanmelden

Een gouden mix: veel praktijk, zelfregulerend leervermogen en internationale stages

16 april 2025
Melissa Dautzenberg 2 Iflx Rh
Op GO! campus FLX in Leopoldsburg krijgen leerlingen in de opleidingen met arbeidsmarktfinaliteit naast een gedegen voorbereiding op de arbeidsmarkt in de lessen AV en PV ook aangeleerd hoe ze via zelfregulerend leren (ZRL) hun leerproces in eigen handen kunnen nemen. Met buitenlandse iFLX-stages doen ze daarenboven internationale ervaring op.

Zelfsturend leren werken voor een vlotte start op de arbeidsmarkt 

Voor wie vandaag de arbeidsmarkt betreedt volstaat het steeds minder om enkel een diploma op zak te hebben. Werkgevers verwachten meer en meer dat afgestudeerden zelfstandigheid, verantwoordelijkheid en probleemoplossend vermogen tonen. Precies daarom zet GO! campus FLX volop in op zelfregulerend leren.

"Zelfregulerend leren betekent dat leerlingen niet gewoon instructies opvolgen, maar dat ze leren nadenken over hun eigen leerproces" legt Sonja Mennen, leerkracht Basiszorg en ondersteuning uit. "Ze leren zichzelf doelen stellen, hun werk plannen, hun voortgang opvolgen en bijsturen waar nodig. Dat zijn vaardigheden die essentieel zijn in elke job, ongeacht de sector waarin ze later terechtkomen." 

Op Campus FLX wordt ZRL structureel geïntegreerd, ook in de arbeidsmarktfinaliteit. Naast het aanreiken van vakinhoudelijke kennis en vaardigheden, ligt de focus sterk op het leerproces. "Dankzij expliciete strategie-instructie door de leerkracht, verwerven leerlingen inzicht op het niveau van hun eigen gedachten, gevoelens, gedrag en motivatie." zegt Eva Geerts, directeur van Campus FLX. "Complementair aan de vakinhoudelijke kennis, geven de aangeleerde (meta)cognitieve en motivationele vaardigheden de leerlingen een stevige basis voor de overgang naar de arbeidsmarkt."

Voor leerlingen in de richting Basiszorg en ondersteuning betekent dit bijvoorbeeld dat ze zelf de verantwoordelijkheid hebben voor het plannen van leerdoelen tijdens hun stage, feedback vragen van de mentor over deze leerdoelen en een eigen reflectie maken op het niveau van die doelen. Zo leren ze omgaan met een zorgplanning en proactief inschatten wat een patiënt nodig heeft. leerlingen in Haarverzorging leren dan weer hoe ze efficiënt de vragen van de klant in kaart brengen, een stappenplan opstellen en continu de manier van werken evalueren en bijsturen waar nodig. Deze leerlingen zijn na hun opleiding klaar om zelfstandig een kapsalon te runnen.

Indra, inmiddels oud-leerling van de school, kreeg de kans om stage te lopen in een schoonheidssalon in Varazdin, Kroatië: 

"Het was een unieke ervaring," vertelt ze. "Je leert er naast nieuwe technieken ook omgaan met andere werkmethodes en andere talen. Dat geeft je een voorsprong als je daarna gaat werken.”

Indra 4 Iflx Rh

iFLX: internationale stage als troef voor de arbeidsmarkt

Een ander belangrijk aspect van arbeidsmarktgericht onderwijs op GO! campus FLX is de internationale praktijkervaring. Ze leren hun vak binnen de schoolmuren, via werkplekleren en stages in België, maar ook over de landsgrenzen heen kunnen ze ervaring opdoen. Via het Erasmus+ programma iFLX krijgen leerlingen de kans om een buitenlandse stage te lopen en zo hun vakkennis in een internationale context toe te passen.

"In maart trekken vijf leerlingen onder de iFLX-vlag naar het buitenland voor een twee weken durende stage," zegt Melissa Dautzenberg, leerkracht PAV en stagecoördinator iFLX van GO! campus FLX. "Dat is een enorme meerwaarde voor hun latere loopbaan. Ze worden ondergedompeld in een nieuwe werkcultuur, leren omgaan met een internationale context en laten niettemin zonder veel koudwatervrees hun vakkennis zien in een omgeving waarmee ze niet vertrouwd zijn. Dat is precies wat werkgevers zoeken: jonge professionals die flexibel en zelfstandig zijn. Alle leerlingen die een stage doen tijdens hun schoolloopbaan op Campus FLX kunnen zich kandidaat stellen. Dus zowel de leerlingen in opleidingen dubbele finaliteit als leerlingen binnen de abeidsmarktfinaliteit."

Zo kregen vorig jaar leerlingen uit de richting Schoonheidsverzorging de kans om stage te lopen in een schoonheidssalon in Varazdin, Kroatië. "Het was een unieke ervaring," vertelt Indra, een oud-leerlinge van de school. "Je leert er naast nieuwe technieken ook omgaan met andere werkmethodes en andere talen. Dat geeft je een voorsprong als je daarna gaat werken.” Ook Ilayda Güclü uit het 6e jaar Haarverzorging ging vorig schooljaar op buitenlandse stage, in haar geval naar Firenze. “De stage-ervaring in het buitenland heeft mijn zelfvertrouwen een enorme impuls gegeven. Ik verbleef twee weken in een hostel en heb mensen van over heel de wereld leren kennen! Ik vond het zo leuk, dat ik dit jaar opnieuw probeerde deel te nemen. Maar ik begrijp dat dit jaar nieuwe leerlingen voorrang krijgen.”

Om geselecteerd te worden voor een internationale stage binnen iFLX, moeten leerlingen een motivatieproces doorlopen. "We zoeken gemotiveerde jongeren die het beste uit zichzelf willen halen," zegt Dautzenberg Melissa. "Wie deze kans grijpt, keert gegarandeerd sterker terug.

Ilayda Güclü uit het 6e jaar Haarverzorging ging vorig schooljaar op buitenlandse stage naar Firenze:

“De stage-ervaring in het buitenland heeft mijn zelfvertrouwen een enorme impuls gegeven. Ik verbleef twee weken in een hostel en heb mensen van over heel de wereld leren kennen! Ik vond het zo leuk, dat ik dit jaar opnieuw probeerde deel te nemen. Maar ik begrijp dat dit jaar nieuwe leerlingen voorrang krijgen.”

Ilayda Firenze 6 Rh

Arbeidsmarktgerichte opleidingen met een toekomstvisie

Met hun focus op zelfregulerend leren en internationale stagekansen toont GO! campus FLX dat een opleiding met arbeidsmarktfinaliteit veel meer is dan praktijklessen volgen. Leerlingen krijgen de middelen in handen om als zelfstandige, flexibele en veerkrachtige professionals hun weg te vinden in het werkveld.

"Onze leerlingen verlaten de school met een getuigschrift op zak, maar ook met werkervaring, een sterk zelfsturend vermogen en - voor sommigen - zelfs internationale ervaring via iFLX," besluit directeur Eva Geerts. "Dat maakt hen zelfzeker en excellent voorbereid op de arbeidsmarkt."

GO! campus FLX Leopoldsburg bewijst daarmee dat toekomstgericht onderwijs méér is dan het aanleren van een vak. Hier leren jongeren hoe ze zichzelf ontwikkelen tot zelfstandige professionals – klaar voor de uitdagingen van morgen.

Melissa Dautzenberg, leerkracht PAV en stagecoördinator iFLX van GO! campus FLX:

"Om geselecteerd te worden voor een internationale stage binnen iFLX, moeten leerlingen een motivatieproces doorlopen. We zoeken gemotiveerde jongeren die het beste uit zichzelf willen halen; wie deze kans grijpt, keert gegarandeerd sterker terug." 

Melissa Dautzenberg Iflx Rh

Pagina delen

Heb je een vraag?

Stuur je vraag via info@g-o.be

GO! nieuwsbrief

Ontvang nieuws en ondersteuning voor GO! professionals, ons opleidingsaanbod en zoveel meer.

Schrijf je in

Welkom op GO! pro

Niet aanmelden
Personaliseer je GO! pro-ervaring en kies je onderwijsniveau als kijkfilter voor nieuws en opleidingen.
of
Meld je aan met je GO! account en krijg nieuws en inhoud op jouw maat te zien.

Nog geen GO! account?

Jouw GO! account, sleutel tot een gepersonaliseerde GO! pro

Jouw GO! account is jouw persoonlijk toegangsticket tot het afgeschermde nieuws en inhoud op maat van jouw profiel. Jouw GO! account betekent niet dat je een g-o.be e-mailadres hebt of krijgt.
  • Ja, je hebt (recht op) een GO! account en toegang tot GO! pro.
    Contacteer de personeelsdienst van het Huis van het GO!.

  • Ja, je hebt (recht op) een GO! account en toegang tot GO! pro.
    Contacteer de lokale gegevensbeheerder van je scholengroep.

  • Ja, je hebt (recht op) een GO! account en toegang tot GO! pro.
    Contacteer de lokale gegevensbeheerder van je scholengroep.

  • Nog even geduld. Momenteel heb je nog geen (recht op een) GO! account met toegang tot GO! pro. Van zodra de GO! contactendatabank beschikt over de contact- en functiegegevens van het (niet-)onderwijzend personeel in de scholen en instellingen, heb ook jij (recht op) een GO! account met toegang tot GO! pro.

Hoe krijg je een GO! account, wanneer je er recht op hebt?
De lokale gegevensbeheerder van je scholengroep of de personeelsdienst (enkel voor Huis GO! medewerkers) zorgt voor de registratie of aanpassing van je gegevens in de GO! contactendatabank. Vervolgens krijg je de juiste toegangsrechten en kun je aanmelden op GO! pro.