Ja, je hebt (recht op) een GO! account en toegang tot GO! pro.
Contacteer de personeelsdienst van het Huis van het GO!.
Dash Roosens ontdekt de werking achter de schermen
Dash Roosens zit in het zesde jaar Humane Wetenschappen van het GO! atheneum Geraardsbergen. Op 3 maart volgde Dash een dag lang Lotte Meulewaeter. Lotte is directeur van de Permanente Ondersteuningscel Centra voor Leerlingenbegeleiding. Lotte had normaal een afspraak om in november de klas van Dash te bezoeken, maar dat kon niet doorgaan. Vandaar deze ontmoeting in Brussel om Dash een inkijk te geven in de werking van het GO!.
Inspraak en dialoog maken het verschil
Dash is een gedreven leerling en voorzitter van de leerlingenraad. Het eindwerk van Dash draait rond de vraag hoe een adequaat zorgbeleid het welzijn van leerlingen kan verbeteren. “Mentaal welzijn is voor mij een cruciaal thema, zowel binnen als buiten de school,” vertelt Dash. In de leerlingenraad zet Dash zich actief in voor verschillende initiatieven, zoals vertrouwensleerlingen en een werkgroep rond welzijn.
“Op onze school doet de directie veel inspanningen om de leerlingen te betrekken bij het beleid. Dat vind ik heel goed, want zo krijg je meer inzicht in hoe de school werkt. We mogen altijd vrij onze mening geven en in gesprek gaan. Daardoor hebben we op onze school ook een heel actieve leerlingenraad met dertig ‘leerlingenraders’.”
~~~~~~
"BIJ DE CLB’s MERKEN WE DAT HET MENTAAL WELZIJN VAN LEERLINGEN STEEDS MEER AANDACHT VRAAGT, ZEKER NA DE CORONACRISIS. WE MOETEN DAAROM NIET ALLEEN OVER LEERLINGEN PRATEN, MAAR VOORAL MET HEN PRATEN.”
_____ Lotte Meulewaeter
~~~~~~
Lotte Meulewaeter benadrukt hoe belangrijk het is om leerlingen actief te betrekken bij beleid en ondersteuning: “Bij de CLB’s merken we dat het mentaal welzijn van leerlingen steeds meer aandacht vraagt, zeker na de coronacrisis. We moeten erop letten dat we niet alleen óver leerlingen praten, maar dat we ook mét hen praten.”
Een blik achter de schermen bij het GO!
Tijdens het bezoek kreeg Dash de kans om vergaderingen bij te wonen, inzicht te krijgen in de werking van het GO! en mee te denken over thema’s die leerlingen aanbelangen. “Het was een boeiende dag waarin ik me even een medewerker van het GO! voelde. Ik heb veel nieuwe informatie gekregen, onder andere over de verschillende initiatieven zoals de CLB-chat,” vertelt Dash enthousiast.
Een van de belangrijkste inzichten die Dash meeneemt naar het eindwerk waar die mee bezig is, is hoe het GO! voortdurend werkt aan verbeteringen in het zorgbeleid. “Veel mensen zien enkel het CLB als een plek waar je naartoe gaat voor medisch onderzoek en oortesten. Maar het CLB doet zoveel meer dan dat. Dit bezoek heeft Dash geholpen om een genuanceerder beeld te krijgen.”
“Dash is een echte ambassadeur”
Het gesprek tussen Dash en Lotte bevestigde de wederzijdse waarde van samenwerking tussen scholen en ondersteunende diensten. “Dash is een echte ambassadeur,” zegt Lotte. “Het engagement en de kritische blik van Dash zijn precies wat we nodig hebben om beleid en ondersteuning te verbeteren. Vaak wordt er negatief gesproken over de jeugd, maar dat is onterecht. Er is zoveel engagement, niet enkel in de scholen maar ook in de jeugdraad of de scholierenkoepel. Ik vind het mooi om te zien dat jongeren hun stem willen laten horen en dingen in beweging willen krijgen.”
~~~~~~
“IK WEET NOG NIET PRECIES WAT IK VOLGEND JAAR GA DOEN, MAAR WELZIJN EN ONDERWIJS ZULLEN ER ZEKER EEN ROL IN SPELEN.”
____ Dash Roosens
~~~~~~
Voor Dash zelf was deze ervaring een bevestiging van enkele toekomstplannen: “Volgend schooljaar lijkt nog ver weg, maar het zal er snel zijn. Ik kijk wel uit naar de volgende stap, maar ik vind het ook eng omdat ik mijn schooltje achterlaat. En daar heb ik het wel moeilijk mee. Wat ik volgend jaar ga doen, ligt nog open. Op dit moment denk ik wel iets te doen rond psychologie en onderwijskunde. Ik denk dat ik zeker iets wil doen rond welzijn en onderwijs.”
Met een sterke betrokkenheid en passie voor leerlingenparticipatie laat Dash een waardevolle indruk achter, niet alleen op de hoofdzetel van het GO!, maar ook in de eigen schoolgemeenschap. Het eindwerk van Dash zal ongetwijfeld bijdragen aan een sterker zorgbeleid binnen de school en daarbuiten.