Ja, je hebt (recht op) een GO! account en toegang tot GO! pro.
Contacteer de personeelsdienst van het Huis van het GO!.
Het gaat om deze drie titels
- CRISIS IN DE KLAS: Hoe als leerkracht een acute crisis in de klas beter aanpakken?
- LESGEVEN OVER CONTROVERSIËLE THEMA’S: Hoe comfortabel les (blijven) geven over (mogelijk) controversiële thema’s zoals oorlog en geweld (bijvoorbeeld in Israël en Palestina), migratie, verkiezingen, gender of zelfs de evolutietheorie?
- CONSTRUCTIEF VAN MENING VERSCHILLEN: Hoe, ook als er geen storm woedt in de klas, bouwen aan een klasklimaat waarin iedereen een stem krijgt, zonder de stem te moeten verheffen?
De antwoorden uit de drie praktijkgidsen zullen nog toegankelijker worden tijdens twee panelgesprekken over polarisering en conflict in de klas en die later online komen.
Een eerste gesprek focust op “De leerkracht in het oog van de storm”, een tweede gesprek gaat dieper in op hoe om te gaan met het thema “Oorlog in de klas”.
Beide gesprekken worden gemodereerd door Inge Vrancken (VRT-NWS).
Tijdens de panelgesprekken wil het Vlaams Vredesinstituut graag de vragen beantwoorden waar jij als onderwijsprofessional mee worstelt.
OPROEP AAN LEERKRACHTEN
Heb je een brandende vraag over hoe je aan de slag kan met gevoelige, controversiële of polariserende onderwerpen, zonder dat de klas in rep en roer komt te staan? Bots je op drempels, desinteresse, angst of (al te) heftige reacties wanneer je in de klas de oorlogen in de wereld aankaart? Heb je andere vragen over polarisering en conflict in de klas?
Neem DAN je vraag op in een filmpje (max. 20 sec.) (je neemt het best horizontaal gekadreerd, in een stille ruimte op en je kijkt bij voorkeur recht in de lens) en mail het door naar vredesinstituut@vlaamsparlement.be.
Mogelijk beantwoordt het expertenpanel jouw vraag dan, vanuit de studio in het Vlaams Parlement!