Ja, je hebt (recht op) een GO! account en toegang tot GO! pro.
Contacteer de personeelsdienst van het Huis van het GO!.
We moeten eens praten over... praten met AI-chatbots. Artificiële intelligentie biedt best wel wat kansen voor onderwijs. Het kan bijvoorbeeld je job als onderwijsprofessional ondersteunen en je planlast verminderen. Een van de voorwaarden is wel dat je de kneepjes van effectieve vragen stellen aan chatbots onder de knie hebt. Je wil zo snel mogelijk resultaat waar je echt iets aan hebt, want wie heeft er nu zin en tijd voor eindeloze gesprekken met ChatGPT (wat trouwens ook een energie- en ecologische kost met zich meebrengt).
Prompt prompten
Een prompt is de (tekstuele) opdracht die je een AI-bot geeft, waarop die bot vervolgens met een antwoord komt. Als je die opdracht van bij het begin goed formuleert, dan krijg je veel sneller een bruikbaar resultaat. Om je te ondersteunen bij dit prompten, ontwikkelde de PBD-GO! het Doel-TRICK-kader. Een soort stappenplan of een ultieme samenvatting van een heleboel tips en tricks om AI-bots doelgericht en efficiënt aan het werk te zetten.
Recht op je doel af met Doel-TRICK
Doel-TRICK staat voor Doelgerichtheid, Taakdefinitie, Rol, Inhoud, Contextualiseren en Kwaliteitscriteria. We kozen voor dit krachtig acroniem als ‘ezelsbruggetje’ om je te helpen in het opstellen van effectieve vragen of prompts.
Volg je DOEL-TRICK bij je initiële opdracht of prompt voor een AI-chatbot, dan krijg je veel sneller kwaliteitsvolle output. Natuurlijk blijf jij de expert. Het is nog altijd een must om het verkregen resultaat kritisch te bekijken en te evalueren. Een uitgewerkt voorbeeld van hoe je Doel-TRICK kan gebruiken voor je AI-vraag of -opdracht, vind je hier.
Thor Sissau, leraar en ICT-coördinator bij Stamina in Brugge: "Ik gebruik bijna dagelijks AI-taalmodellen en Doel-TRICK geeft me de juiste handvatten om de juiste informatie te verkrijgen. Door Doel-TRICK werk ik veel efficiënter."
Nog meer grip krijgen op AI
Door gebruik te maken van artificiële intelligentie kan je zeker en vast tijd besparen, als je Doel-TRICK gebruikt en AI inzet voor vrij eenvoudig te automatiseren aspecten van je job. Zo heb je meer ruimte voor wat er werkelijk toe doet in je rol als leraar, directeur, beleidsmedewerker... Een rol die AI trouwens nooit zal kunnen overnemen, laat dat duidelijk zijn.
Effectieve prompts kunnen schrijven, is slechts een van de randvoorwaarden om meer te halen uit AI in onderwijs. Wil je je verder verdiepen in de mogelijkheden en uitdagingen van artificiële intelligentie en de grondbeginselen van prompten? Volg dan een van deze vormingen uit het PBD-GO! professionaliseringsaanbod of neem een kijkje op de pagina Artificiële intelligentie (AI) van PBD-GO!.