Voorkeuren
Cookie instellingen
Aanmelden

Dko in beweging: wat het nieuwe decreet allemaal mogelijk maakt

23 februari 2025
4 Vrolijke Kinderen In De Academie
Zes jaar geleden werd het nieuwe decreet voor deeltijds kunstonderwijs ingevoerd. Welke kansen en uitdagingen liggen er nu bij de GO! academies? Daisy Denolf, coördinator team Onderwijsaanbod en -organisatie bij GO!, en Jonas Violet, directeur van GO! academie Willebroek, aan het woord.

Van versnippering naar verankering

Daisy: "Vóór 2018 was er geen overkoepelend niveaudecreet voor het deeltijds kunstonderwijs (dko). De regelgeving voor het dko zat verspreid over verschillende decreten en besluiten. De overheid wilde dat vereenvoudigen en het dko echt verankeren binnen het onderwijs. Daar gingen heel wat debatten aan vooraf: is het nu cultuur of onderwijs? Uiteindelijk werd het dko stevig verankerd als een volwaardige onderwijsvorm, en dat was een belangrijke stap.

Het decreet kwam er niet zonder slag of stoot. "De eerste ontwerpteksten dateren al van 2007," vertelt Daisy. "Pas in 2018 werd het definitieve decreet goedgekeurd in het Vlaams Parlement. Binnen het GO! bereidden wij dit voor, in overleg met onze dko-directeurs en binnen de Permanente Technische Commissie Niet-leerplichtonderwijs."

 

~~~~~~

"KUNSTONDERWIJS MOET TOEGANKELIJK ZIJN VOOR IEDEREEN, NIET ENKEL VOOR EEN BEVOORRECHTE GROEP."

— Daisy Denolf, coördinator team Onderwijsaanbod en -organisatie bij het GO!

Foto Daisy Denolf

Meer vrijheid en inclusie

Daisy: "Het dko-decreet stimuleert vernieuwing en inclusie. Academies hebben nu meer vrijheid om hun curriculum af te stemmen op hun leerlingen. De einddoelen zijn gemoderniseerd en competentiegericht lesgeven, leren en evalueren staat centraal. Het geactualiseerd opleidingsaanbod maakt het mogelijk om nieuwe doelgroepen te bereiken. Ook de instapleeftijd werd aangepast. Vroeger konden kinderen vanaf 6 jaar alleen terecht in dans of beeldende kunst. Nu kunnen ze ook muziek en woordkunst-drama kiezen. Voor die 6- en 7-jarigen kan een academie ook een domeinoverschrijdende 1e graad inrichten waarbij de leerling kan proeven van de verschillende domeinen vooraleer een definitieve keuze te maken.

De nieuwe einddoelen, het competentiegericht werken op maat van de leerling en het geactualiseerd opleidingsaanbod vormen belangrijke hefbomen voor gelijke onderwijskansen. Samen vergroot dit de participatiekansen. Kunstonderwijs moet toegankelijk zijn voor iedereen, niet enkel voor een bevoorrechte groep."

Meer mogelijkheden bij GO! academie Willebroek

Jonas: "Voor onze academie betekent het dko-decreet vooral een verbreding van ons aanbod. We bieden momenteel muziek en woord aan, maar breiden uit naar beeldende kunsten. We spelen hiermee in op een duidelijke lokale vraag. We hopen hier volgend schooljaar mee van start te gaan."

Inclusie staat ook centraal. "We werken met Individueel Aangepaste Curriculum-trajecten (IAC) voor leerlingen met specifieke noden. Dit was echt nodig, want de vraag groeit elk jaar. Dit jaar hebben we voor het eerst een zorgcoördinator aangesteld, al moeten we die zelf financieren – dat blijft een uitdaging."

Het decreet maakt ook flexibele leertrajecten mogelijk. "Leerlingen kunnen versneld of vertraagd een traject volgen en we werken met alternatieve leercontexten (ALC). Bij ons betekent dit vooral samenwerkingen met muziekverenigingen. Onze regio heeft een sterke brassbandcultuur en leerlingen kunnen leren samenspelen in een lokale vereniging. Dit verrijkt hun leerervaring en garandeert kwaliteitsvol onderwijs."

 

~~~~~~

"WAT IK VOORAL MERK, IS DAT HET DECREET MEER RUIMTE LAAT VOOR SPONTANITEIT."

— Jonas Violet, directeur van GO! academie Willebroek

Foto Jonas Violet

Meer ruimte voor spontaniteit

Jonas: "Wat ik vooral merk, is dat het decreet meer ruimte laat voor spontaniteit. Vroeger waren er strikte structuren met vaste klasexamens en voorstellingen. Nu ontstaan er veel meer initiatieven vanuit de academies zelf, vaak in samenwerking met lokale verenigingen en gemeentebesturen."

Een voorbeeld hiervan zijn toonmomenten in woonzorgcentra. "Vroeger voelde een evaluatie als een klassieke toets. Nu integreren we dit in echte optredens, waardoor het veel meer een beleving wordt. Dat is de grootste verandering: leren in de praktijk, met tastbare impact op de samenleving."

Wat is er nog nodig?

Daisy: "Het decreet biedt veel mogelijkheden, maar academies hebben niet altijd de budgetten om die nieuwe mogelijkheden te benutten. Als het gefinancierd onderwijs van de Vlaamse Gemeenschap heeft het GO! enkel dotaties vanuit de Vlaamse overheid. Dat is anders voor academies van steden en gemeenten die heel vaak vanuit hun stad of gemeenten extra subsidies of middelen ontvangen. Dit is een structureel nadeel."

Jonas: "Toch blijven we zoeken naar creatieve oplossingen. Soms loop je tegen een muur door een gebrek aan middelen, terwijl de vraag er wél is en het decreet het toelaat. Dat blijft frustrerend. Maar je moet durven springen."

“Een mooi voorbeeld hiervan is de introductie van het saz-instrument. De saz (een Turkse gitaar) is enorm populair in onze gemeenschap. Na een grondige bevraging en kennismaking met de moskee en de Turkse gemeenschap in Willebroek, willen we ons aanbod uitbreiden met saz-lessen. We blijven evolueren en inspelen op de behoeften van onze leerlingen en de gemeenschap.

~~~~~~

"KUNSTONDERWIJS IN VLAANDEREN IS UNIEK EN DAT MOETEN WE KOESTEREN."

— Jonas Violet, directeur van GO! academie Willebroek

De toekomst van het dko

Jonas: “Kunstonderwijs in Vlaanderen is uniek en dat moeten we koesteren. We hebben iets waardevols in handen, maar we moeten blijven investeren als overheid en samenleving. Alleen zo kunnen we voluit inzetten op de kracht van het dko.”

Pagina delen

Heb je een vraag?

Daisy Denolf - 02 790 96 60

Of stuur je vraag via info@g-o.be

GO! nieuwsbrief

Ontvang nieuws en ondersteuning voor GO! professionals, ons opleidingsaanbod en zoveel meer.

Schrijf je in

Welkom op GO! pro

Niet aanmelden
Personaliseer je GO! pro-ervaring en kies je onderwijsniveau als kijkfilter voor nieuws en opleidingen.
of
Meld je aan met je GO! account en krijg nieuws en inhoud op jouw maat te zien.

Nog geen GO! account?

Jouw GO! account, sleutel tot een gepersonaliseerde GO! pro

Jouw GO! account is jouw persoonlijk toegangsticket tot het afgeschermde nieuws en inhoud op maat van jouw profiel. Jouw GO! account betekent niet dat je een g-o.be e-mailadres hebt of krijgt.
  • Ja, je hebt (recht op) een GO! account en toegang tot GO! pro.
    Contacteer de personeelsdienst van het Huis van het GO!.

  • Ja, je hebt (recht op) een GO! account en toegang tot GO! pro.
    Contacteer de lokale gegevensbeheerder van je scholengroep.

  • Ja, je hebt (recht op) een GO! account en toegang tot GO! pro.
    Contacteer de lokale gegevensbeheerder van je scholengroep.

  • Nog even geduld. Momenteel heb je nog geen (recht op een) GO! account met toegang tot GO! pro. Van zodra de GO! contactendatabank beschikt over de contact- en functiegegevens van het (niet-)onderwijzend personeel in de scholen en instellingen, heb ook jij (recht op) een GO! account met toegang tot GO! pro.

Hoe krijg je een GO! account, wanneer je er recht op hebt?
De lokale gegevensbeheerder van je scholengroep of de personeelsdienst (enkel voor Huis GO! medewerkers) zorgt voor de registratie of aanpassing van je gegevens in de GO! contactendatabank. Vervolgens krijg je de juiste toegangsrechten en kun je aanmelden op GO! pro.