Ja, je hebt (recht op) een GO! account en toegang tot GO! pro.
Contacteer de personeelsdienst van het Huis van het GO!.
Beste GO! collega,
Leerkrachten en directeurs maken zich zorgen over de aangekondigde pensioenhervorming van de federale regering. Twee opeenvolgende dagen staking in het onderwijs – voor het eerst in bijna een kwarteeuw – zijn daarvan het resultaat. Vooral jonge collega’s zullen hun pensioen zien krimpen, en twijfelen aan een toekomst in een job die steeds zwaarder wordt. Die job van leraar en van directeur dreigt zo nog meer glans te verliezen, net nu we ze eigenlijk aantrekkelijker moeten maken. Want willen we toponderwijs in Vlaanderen, dan moeten we ook de sterkste werkkrachten aantrekken en vasthouden. Daarom heeft het GO! een aantal antwoorden geformuleerd op de vragen wat er nodig is om kwaliteitsvol onderwijs aan te bieden en om een school goed te organiseren.
De kwaliteit van ons onderwijs staat of valt met de mensen die er elke dag hun schouders onder zetten. Toch blijft het personeelsbeleid in het onderwijs gevangen in een verouderd en star statuut, waardoor scholen onvoldoende ruimte krijgen om hun team optimaal te ondersteunen en te ontwikkelen. Het is tijd om het debat over een modern personeels- en professionaliseringsbeleid niet langer uit te stellen.
Meer tevredenheid, minder verloop
Hoewel onze lerarenopleidingen kwaliteitsvolle leerkrachten afleveren, is voortdurende professionele ontwikkeling essentieel om de onderwijskwaliteit te waarborgen. Toch besteden Vlaamse leerkrachten minder tijd aan professionalisering dan hun collega’s in andere Europese toplanden. Dit is deels te wijten aan de huidige prestatieregeling, die enkel op de lesopdracht slaat en professionalisering niet als kernopdracht erkent. Een open prestatieregeling, waarin professionalisering, coaching en samenwerking structureel ingebed zijn, is noodzakelijk. Zo krijgt de leerkracht een realistisch beeld van zijn opdracht en kan de school het werk beter verdelen. Binnen die open prestatieregeling kan ook de vaste benoeming behouden blijven, want ook die maakt de job en het pensioen aantrekkelijk.
Een duurzaam hr-beleid dat medewerkers gedurende hun hele loopbaan opvolgt en ondersteunt, leidt tot meer tevredenheid, minder verloop en betere prestaties. Door leerkrachten niet langer aan één school, maar aan een schoolbestuur te verbinden, ontstaat er meer flexibiliteit. Leerkrachten kunnen zo makkelijker van rol of school wisselen, wat hun loopbaan verrijkt en de schoolorganisatie versterkt. Dit vraagt om een cultuur van respect en dialoog, maar biedt ook administratieve vereenvoudiging en meer mogelijkheden voor talentontwikkeling.
Toeleggen op kerntaak
Om scholen goed te laten functioneren, moeten schoolleiders en bovenal leerkrachten zich kunnen toeleggen op hun kerntaak: elke leerling zover mogelijk brengen. Dit vraagt een duidelijke scheiding tussen primaire (onderwijs-) en secundaire (ondersteunende) processen, elk met een eigen financieringsstroom. Zo kunnen leerkrachten zich focussen op lesgeven en begeleiding, terwijl ondersteunend personeel zorgt voor administratie, ICT en infrastructuur. Flexibiliteit in de inzet van middelen is daarbij cruciaal, zodat scholen kunnen inspelen op hun eigen context en noden.
De uitdagingen voor het onderwijs zijn groot, maar de oplossingen liggen binnen handbereik. Geef scholen de ruimte om een modern personeelsbeleid te voeren, investeer in voortdurende professionalisering en organiseer de school zó dat tevreden en gedreven leraren zich kunnen richten op waar het echt om draait: kwaliteitsvol onderwijs voor elke leerling. Het is tijd om samen te bouwen aan een toekomstgericht onderwijsbeleid en de job van leraar weer glans te geven.
Koen Pelleriaux
Afgevaardigd bestuurder


