Ja, je hebt (recht op) een GO! account en toegang tot GO! pro.
Contacteer de personeelsdienst van het Huis van het GO!.
Beste GO! collega,
Samen met het leerlingenaantal stijgt het marktaandeel van het GO! licht. De minder sterke stijging dan verhoopt kunnen we aan het capaciteitstekort toeschrijven, want ook het aantal weigeringen neemt toe. Kijken we naar de richtingen, dan valt op dat natuurwetenschappen, humane wetenschappen, maatschappij en welzijn, en wiskunde-wetenschappen het populairst zijn in ons net. Veel moeizamer raken de klassen gevuld voor de harde STEM-richtingen. Nochtans leiden die richtingen jongeren op tot profielen die stuk voor stuk onmisbaar zijn op de arbeidsmarkt. Zonder valt onze maatschappij stil. We mogen dus spreken van een noodzaak om STEM, en in het bijzonder de industriële richtingen, aantrekkelijker te maken.
In zijn boek ‘Learning to Labour’ uit 1977 volgt de Britse sociale wetenschapper Paul Willis een groep jongens uit de Engelse arbeidersklasse van hun vakopleidingen naar een job in de fabriek. Willis schetst een rauwe en grauwe wereld die bijzonder hard oogt. Het boek is bijna een halve eeuw later nog altijd een toonaangevend werk in de onderwijssociologie, de onaantrekkelijke ruwheid is helaas ook nog altijd herkenbaar in heel wat praktijklokalen en ateliers van nu. Ook in GO! scholen is het contrast vaak groot met de maakindustrie van vandaag, met haar schone werkvloeren en hoogtechnologische apparatuur. Dat mogen we uiteraard de scholen niet verwijten, het ontbreekt hen aan de middelen om hieraan te verhelpen. Wel is het een goede reden om met de onderwijswereld en de beleidsmakers samen na te denken over hoe we de harde STEM-richtingen aantrekkelijker kunnen maken. Tegelijkertijd moeten we de genderstereotypering doorbreken, zodat deze richtingen ook op dat vlak diverser worden.
Het stemt hoopvol dat de nieuwe Vlaamse Regering de dubbele finaliteit en de arbeidsmarktfinaliteit wil opwaarderen. Ook kan het voordelen opleveren dat de minister van Onderwijs in deze regering ook minister van Werk is. Een sterkere link tussen onderwijs en de arbeidsmarkt is een logische voorwaarde om tot oplossingen te komen. Daarnaast zullen er investeringen nodig zijn. Niet alleen financiële middelen voor moderne schoolgebouwen, maar ook de inzet van creativiteit en engagement. Ik ben ervan overtuigd dat het GO! hiervoor de mensen in huis heeft. Laat dit een oproep zijn om jullie te laten horen, zodat we werk kunnen maken van een sterke STEM die de toets van hedendaagse industrie doorstaat.
Koen Pelleriaux
Afgevaardigd bestuurder