Ja, je hebt (recht op) een GO! account en toegang tot GO! pro.
Contacteer de personeelsdienst van het Huis van het GO!.
Beste GO! collega,
Aan het begin van dit schooljaar lanceerde het GO! een oproep aan de vakgroepen van de tweede en derde graad secundair onderwijs om de leermiddelen die ze gebruiken in kaart te brengen. Met die informatie kan ons net, dankzij de deskundigheid van de leerkrachten, de kwaliteit van handboeken onderzoeken en eventuele hiaten in de leerstof opsporen. Ondertussen hebben al meer dan 1000 leraren een of meerdere leermiddelen in kaart gebracht. Dat is een mooi aantal, toch wil ik van de gelegenheid gebruik maken om leraren aan te moedigen de bevraging in te vullen. En op het gevaar af als een haperende plaat te klinken wil ik ook directeurs secundair onderwijs nogmaals vragen om hun schoolteams daartoe aan te sporen. Hoe meer leraren hun schouders onder deze taak zetten, hoe gerichter we de onderwijskwaliteit kunnen versterken.
Uit de eerste resultaten van de bevraging kunnen we al een opmerkelijke conclusie trekken. Een groot aantal van de beoordeelde leermiddelen is door leraren van het GO! zelf ontwikkeld. Dit sterkt mij in de overtuiging dat wij voldoende expertise in huis hebben om lesmateriaal te ontwikkelen dat onze ambitieuze leerplannen volledig afdekt. Het zou bijzonder jammer zijn mochten we die kennis niet bundelen. Door over de schoolmuren heen te werken en leraren in groep leermiddelen te laten ontwikkelen, hebben we een sterke hefboom voor kwaliteitsvol onderwijs in handen. Voor startende leraren is zo'n bibliotheek met door en voor het net gemaakt lesmateriaal een grote hulp. En uiteraard kan elke leraar nog altijd eigen accenten toevoegen.
Om leraren op deze manier samen te brengen is er meer nodig dan goede wil. Een aangepast of, nog beter, een volledig gemoderniseerd personeelsstatuut is een onmisbare voorwaarde. Een statuut dat meer diversiteit en flexibiliteit in rollen toelaat maakt het werk zowel voor de scholen als voor de leraren een stuk aangenamer en eenvoudiger. Daarom blijft het GO! bij de overheid aandringen om het kader voor een hedendaags personeelsstatuut te schetsen. Het valt te vrezen dat het ook deze legislatuur bij losse maatregelen zal blijven, maar dat mag ons niet beletten om zelf te doen wat we kunnen om kwaliteitsonderwijs voor alle leerlingen te garanderen. Samen straffe leermiddelen maken hoort daarbij.
Koen Pelleriaux
Afgevaardigd bestuurder