Ja, je hebt (recht op) een GO! account en toegang tot GO! pro.
Contacteer de personeelsdienst van het Huis van het GO!.
Beste GO! collega,
Bij de verhoogde maatschappelijke aandacht voor onderwijskwaliteit is het leerplichtonderwijs een onvermijdelijk brandpunt. Onvermijdelijk, omdat het basisonderwijs en het secundair onderwijs het zichtbaarst zijn in onze samenleving en dus ook ruime aandacht krijgen van pers en politiek. Het is aan ons, als onderwijsverstrekker, om de blik te verbreden en beleid en media daarin mee te krijgen. Een sterke onderwijskwaliteit is een complex mechanisme met diverse onderdelen. Scholen, leerkrachten, directeurs, minimumdoelen, leerplannen en lesmateriaal zijn uiteraard belangrijk, maar bijvoorbeeld Centra voor Leerlingenbegeleiding, Leersteuncentra en Centra voor Volwassenenonderwijs zijn ook onmisbare tandwielen in het geheel. Deze instellingen ondersteunen de kwaliteit, garanderen mee gelijke onderwijskansen en bieden uitzicht op een leven lang leren. Drie elementen die vooropstaan in de visie van het Gemeenschapsonderwijs.
Toch krijgen de CLB’s, Leersteuncentra en CVO’s van het GO! niet altijd de bekommernis en beleidsimpulsen die ze nodig hebben. Dat ligt grotendeels aan hun aard. Deze instellingen hebben vaak een scholengroepoverstijgende omvang. In tegenstelling tot de scholen behoren ze dus niet altijd aan één van de 26 scholengroepen van het GO! toe. Ze bedienen meerdere scholengroepen tegelijk, en soms ook andere onderwijsnetten. Daarnaast kennen de CLB’s, Leersteuncentra en CVO’s steeds meer, vaak gemeenschappelijke, uitdagingen. Er is een stijgende zorgvraag en uitbreiding van het takenpakket en ook een toenemende vraag naar tweedekansonderwijs. Samen met de grote instroom in de cursussen NT2 zorgt dit voor een verschuiving naar dagonderwijs in het volwassenenonderwijs. Omdat de CVO’s gebruik maken van lokalen in secundaire scholen, die al met krappe infrastructuur kampen, veroorzaakt dit spanningen. Ook ervaren zowel de CVO’s als de CLB’s en Leersteuncentra een sterke behoefte aan technologische innovatie, samenwerking en ondersteuning.
Om tot duurzame oplossingen te komen, hebben de centrale diensten van het GO! samen met alle 26 scholengroepen de moeilijkheden en kansen van de scholengroepoverstijgende structuren in kaart gebracht. Ook hebben we samen voor elk van deze instellingen afzonderlijk de nodige governance uitgetekend, met de gepaste wijze van besturen, controle op het beleid en duidelijke gedragsregels. De volgende stap, die we heel binnenkort zullen zetten, is een gezamenlijke engagementsverklaring. Hiermee onderschrijven we als GO! het belang van CLB’s, Leersteuncentra en CVO’s in het geheel van de onderwijskwaliteit, en benadrukken we bovenal het belang van gedeeld eigenaarschap. Elk Centrum voor Leerlingenbegeleiding, elk Leersteuncentrum en elk Centrum voor Volwassenenonderwijs is van ons allen. Heel het Gemeenschapsonderwijs is begaan met de onderwijskwaliteit, dat betekent dat ook heel het net verantwoordelijkheid draagt voor ieder onderdeel ervan.
Koen Pelleriaux
Afgevaardigd bestuurder