Ja, je hebt (recht op) een GO! account en toegang tot GO! pro.
Contacteer de personeelsdienst van het Huis van het GO!.
Beste GO! collega,
Afgelopen week kregen alle scholen de resultaten van de eerste Vlaamse toetsen. We moeten er geen doekjes om winden: we hadden op betere resultaten gehoopt. In het basisonderwijs zijn de scores voor leesbegrip en het oplossen van wiskundige problemen eerder laag. Op de andere wiskundetoetsen scoren we beter. In het secundair onderwijs behalen de meeste leerlingen van het tweede jaar de eindtermen ‘meetkundige objecten en relaties’ en ‘tabellen en diagrammen’. Maar voor de overige wiskundetoetsen, en ook voor leesbegrip, nopen de resultaten toch tot actie. In de B-stroom halen nog te veel leerlingen de eindtermen basisgeletterdheid niet.
Nog vorige week toonden de PISA-resultaten aan dat Vlaamse leerlingen goed scoren op creatief denken. Onze vijftienjarigen staan volgens het onderzoek aan de Europese top. Dat is een opsteker voor ons onderwijs. Toch zijn de resultaten van PISA minder bruikbaar voor de praktijk, omdat het onderzoek slechts naar het niveau van een beperkt aantal leerlingen peilt. Daarom hecht het GO! zoveel belang aan de Vlaamse toetsen, die elke leerling over de hele schoolcarrière testen.
In het najaar krijgen de scholen een uitgebreide analyse van de eigen resultaten op de Vlaamse toetsen. Daarmee krijgen ze voor het eerst een beeld van hun score ten opzichte van scholen met een vergelijkbaar profiel. Vooraleer we meer weten over de leerwinst van leerlingen zullen we enkele schooljaren verder zijn. Voor het GO! is die individuele leerwinst kunnen meten essentieel.
Dat belet ons niet om nu al actie te ondernemen. Op basis van de vergelijking tussen de scholen kunnen we in kaart brengen waar er meer of minder werk aan de winkel is. Samen met de pedagogische begeleidingsdienst van het GO! zullen scholen een kwaliteitsinjectie toedienen waar dat nodig is. Ik ben ervan overtuigd dat zo het vele en harde werk op de klasvloer in de resultaten zichtbaar wordt. Ons doel is dezelfde hoge onderwijskwaliteit in alle scholen van het Gemeenschapsonderwijs aanbieden, zodat Vlaanderen ook in andere domeinen weer Europese top wordt in het PISA-onderzoek. Zo ambitieus mogen we gerust zijn.
Koen Pelleriaux
Afgevaardigd bestuurder