Ja, je hebt (recht op) een GO! account en toegang tot GO! pro.
Contacteer de personeelsdienst van het Huis van het GO!.
Beste GO! professional,
Het GO! heeft ambitie. We verwachten veel van onze leerlingen. Dat mag blijken uit ons nieuwe leerplan voor het basisonderwijs dat sterk en kennisrijk is. We verwachten ook veel van onze leerkrachten. Het curriculum dat we uitrollen en de didactische fiches voor het overbrengen van de leerstof, moet elke leerkracht in het basisonderwijs onder de knie hebben. Dat is onze ambitie.
Hoe gaan we dat doen? In twee stappen. De pedagogisch begeleiders van het GO! dompelen ervaren leerkrachten basisonderwijs onder in het bad van het nieuwe curriculum, en zij trekken vervolgens hun collega’s mee in bad. Een schoolvoorbeeld van train the teacher.
Maar, er zijn twee struikelblokken. Door besparingen en het uitbreiden van het takenpakket is onze PBD nu al overbevraagd. Daarom is extra personeel noodzakelijk. Ook moeten leraren die hun collega’s begeleiden op zijn minst tijdelijk minder lesgeven en andere taken opnemen. De regelgeving staat dat vandaag niet toe. Daarom blijft het GO! bij de Vlaamse overheid aandringen op een nieuw, hedendaags personeelsstatuut. Een statuut dat leerkrachten toelaat om andere rollen op te nemen.
Eigen leermiddelen
Het GO! heeft ambitie. De voorbije maanden hebben we de gebruikte leermiddelen in de tweede graad van het secundair onderwijs in kaart gebracht. We verwachten dat leermiddelen de kwaliteit bieden die bij excellent onderwijs hoort en dat ze onze leerplannen volledig afdekken. Doen ze dat niet, dan maken we ze zelf. Per school, per scholengroep en liefst voor heel het net. Dat is onze ambitie.
Hoe gaan we dat doen? In twee stappen. De leermiddelen op de markt die aan onze hoge kwaliteitsverwachtingen voldoen, valideren we. Maar wij kunnen meer. We willen leerkrachten uit alle scholen van het Gemeenschapsonderwijs samenbrengen om leermiddelen te ontwikkelen voor heel ons net. Leermiddelen die dezelfde kwaliteit garanderen als onze leerplannen en die leerkrachten de ruimte laten om eigen accenten toe te voegen. Garelen komen daar niet aan te pas. Voor startende leraren zou zo'n bibliotheek met door en voor het net gemaakt lesmateriaal een grote hulp zijn. En door eigen lesmateriaal te ontwikkelen, drukken we de schoolkosten voor de ouders.
Maar, er zijn twee struikelblokken. De PBD van het GO! heeft een bepalende en coördinerende rol in dit project. Maar, nogmaals, onze pedagogisch begeleiders zijn met te weinig. En om een groep leerkrachten handboeken van hoog niveau te laten samenstellen, moeten zij op zijn minst tijdelijk minder lesgeven en andere taken opnemen. De regelgeving staat dat vandaag niet toe. Daarom blijft het GO! bij de Vlaamse overheid aandringen om in het onderwijs ruimte te scheppen voor een duurzaam en modern hr-beleid. Een beleid dat schoolbesturen de flexibiliteit geeft om leraren andere rollen te laten opnemen.
Meten is weten
Het GO! heeft ambitie. Samen met de scholengroepen hebben we een ambitieplan ontwikkeld, dat de Raad van het GO! vorige maand heeft goedgekeurd. We verwachten dat de drie niveaus in ons onderwijsnet, en de scholengroepen onderling, nauwer samenwerken. We monitoren de onderwijskwaliteit in al onze scholen en verbeteren ze waar nodig. Om zo op elke klasvloer te komen tot kwaliteitsvol onderwijs voor iedereen. Dat is onze ambitie.
Hoe gaan we dat doen? In twee stappen. In de eerste plaats met data. Meten is weten, ook in onderwijs. Met een vaste set outputindicatoren meten we de gerealiseerde onderwijskwaliteit per school. De 'Vlaamse toetsen' spelen daar een vooraanstaande rol in. Die gegevens verzamelen we in een overzichtelijk dashboard voor de scholen. Daarnaast volgen we met procesindicatoren de voortgang van ons strategisch plan GO! 2030 op. De tweede stap is een doelgerichte kwaliteitsinjectie in de scholen. Elke leerkracht van het GO! vertrouwd maken met de leerplannen, versterkte ondersteuning door de PBD en eigen, kwaliteitsvolle leermiddelen voor heel het net, maken daar deel van uit.
Is er een struikelblok? Nee, maar het is wel uiterst belangrijk dat elk van de drie niveaus in ons net een duidelijke rol opneemt. De centrale diensten zorgen voor professionalisering, ondersteuning en een netbrede visie op kwaliteitsverbetering. De scholengroepen nemen een verbindende taak op en bewaken de onderwijskwaliteit. De schoolteams koesteren hoge verwachtingen van de leerlingen, hanteren concrete ambities en reflecteren over de resultaten met de scholengroep.
Deze ambities waarmaken zal van ons allen aanpassingen en inspanningen eisen. Maar ik ben ervan overtuigd dat het ons lukt als we dit samen aanpakken. Op ons netwerkevenement in het Vlaams Parlement op donderdag 13 februari opperde een leerkracht van GO! atheneum Etterbeek dat groot dromen mag. Dat is helemaal waar. Meer zelfs, groot dromen moet. En vervolgens die dromen waarmaken.
Koen Pelleriaux
Afgevaardigd bestuurder
Ambitieplan onderwijskwaliteit
Een goed praktijkvoorbeeld uit GO! atheneum Etterbeek: