Ja, je hebt (recht op) een GO! account en toegang tot GO! pro.
Contacteer de personeelsdienst van het Huis van het GO!.
Beste GO! collega,
Met de interlevensbeschouwelijke dialoog heeft het Gemeenschapsonderwijs een krachtig instrument voor democratisch denken en burgerschap en tegen polarisering in handen. Dat schreef ik deze zomer uit in een stuk voor Sampol over onderwijs als zuurstof voor democratisch denken. Vorig schooljaar zijn in al onze scholengroepen teams van leraren levensbeschouwing van start gegaan met de interlevensbeschouwelijke dialoog in het vijfde jaar van het secundair onderwijs. Tijdens de drukbezochte professionaliseringsdagen was het enthousiasme om hier samen aan te werken duidelijk voelbaar.
Dit schooljaar zetten we een volgende stap. We rollen de interlevensbeschouwelijke dialoog uit naar de volledige derde graad van het secundair onderwijs. Omdat uit de professionaliseringsdagen naar voren kwam dat er nood is aan het uitwisselen van lesmateriaal en goede praktijken, richten we dit schooljaar een lerend netwerk op. Zo bevorderen we samen met onze leraren de kwaliteit van de interlevensbeschouwelijke dialoog.
Tijdens het uur interlevensbeschouwelijke dialoog leren tieners elkaars levensbeschouwing en maatschappijvisie kennen, en ze leren ook vragen te stellen en standpunten te uiten met respect voor elkaars eigenheid. Zo werken we binnen onze scholen niet alleen aan kennisoverdracht, en doen onze 40.000 leraren meer dan de volgende generaties voorbereiden op de arbeidsmarkt of het hoger onderwijs, ze wakkeren ook burgerschapszin aan. De samenwerking van de verschillende leerkrachten levensbeschouwing is een meerwaarde, al kan de praktische organisatie ervan een uitdaging zijn. Dank aan onze directies voor het organiseren, coördineren en faciliteren van vakwerkgroepen en vergaderingen.
Koen Pelleriaux
Afgevaardigd bestuurder